Историята на Napster, който е един от пионерите в стрийминга за музика, пое в нова посока, след като британски технологичен стартъп MelodyVR обяви купуването на компанията за 70 млн. долара.
Ако сте над една определена възраст, в началото на хилядолетието може и да сте използвали Napster, за да се сдобиете с малко незаконна музика.
Бизнес моделът на компанията се променя доста през годините, но компанията никога не е спирала да работи, а днес нейната стрийминг услуга се ползва от около 3 млн. потребители.
Новият собственик на Napster MedodyVR е базирана в Лондон. Дейността му е обвързана със записването и стиймването на концерти, които феновете гледат чрез очила за виртуална реалност (VR). Съвсем скоро технологичният стартъп обяви, че поема контрола над Rhapsody International, която оперира като Napster и е собственост на RealNetworks.
Изпълнителният директор на MelodyVR заяви, че придобиването на актуалната версия на музикалната стрийминг платформа ще даде шанс на компанията да се състезава срещу Spotify и Apple Music.
Британската стартъп компания е основана преди две години и за краткия период от съществуването си е работила с изпълнители като Cypress Hill, KISS, John Legend и Kelly Clarkson. По време на пандемиета от коронавирус, когато много от хората по света бяха принудени да останат вкъщи, се радва на голям интерес, тъй като по принуда музикалните концерти на живо бяха отменени.
Компанията успя да създаде обезопасени студия в Лондон и Лос Анджелис, където артистите да могат да изпълняват музиката си, за която след това феновете плащат да гледат чрез приложението. До сега вече над 100 изпълнители са записали концерти, които могат да се гледат във виртуална реалност, а в платформата си MelodyVR е притежател на около 1800 песни.
След обявяването на сделката акциите на компанията се покачиха с пчоти 3% и стойността ѝ достигна 100 млн. долара, на фона на миналогодишната загуба от 20 млн. долара.
MelodyVR финансира сделката чрез комбинация от пари и акции. RealNetworks трябва да получи 26.3 млн. долара, като част от него ще получи чрез парично плащане от 15 млн., а остатъка от тях като 200 милиона акции от MelodyVR, което й дава дял от около 11.5% в бизнеса. При останалата част от сделката MelodyVR трябва да поеме 44 млн. долара в бъдещи задължения по плащания към партньори и музикални компании, които Napster дължи.
Статистиката показва, че миналата година платформата е използвана близо 11 млрд. пъти от своите потребители и бизнес партньори, като отчетените приходи за този период достигат 113 млн. долара и 1.8 млн. долара печалба.
Във време, когато музиката, изпълнявана на живо, е под голяма заплаха заради пандемията от коронавирус и по-точно за все още съществуващите ограничения за събиране на големи групи хора на едно място, тази сделка може да се окаже доста навременна, дори и да постави MelodyVR в по-пряка конкуренция с други големи стрийминг услуги като Spotify или Amazon Music.
Оригиналната версия на Napster е създадена през 1999 г. от Шон Фанинг и Шон Паркър, а услугата позволяваше на потребителите да споделят MP3 файлове, което по това време е голямо предизвикателство. Двамата решават да улеснят процеса, създавайки софтуер, предоставящ достъп на хората до хард дисковете на други потребители за споделяне на файлове.
След като идеята сработва Napster се превръща в глобална сензация, тъй като никога до този момент не е имало достъп до толкова безплатна музика. Въпреки че през 2000 г. употребата на интернет е много по-ограничена, в световен мащаб стрийминг услугата има около 70 млн. потребители (само за сравнение - Spotify днес има около 290 млн. и то след 14 години експлоатация).
Napster предоставя на потребителите достъп до богат избор от над 4 млн. песни, а в някои университети трафикът му съставлява около половината от общия интернет трафик на учебното заведение.
След година от създаването му обаче Асоциацията на звукозаписната индустрия в Америка - търговската група за американската музикална индустрия, успява да осъди Napster за улесняване на незаконния трансфер на защитена с авторски права музика. Това е и причината, поради която през юни 2001 г. компанията обявява банкрут.
След спирането на услугата логото бе придобито от производителя на софтуер Roxio през 2002 г. и го използва за собствената си прохождаща стрийминг услуга, която по-късно е продадена на електронната компания Best Buy.
Пътят на Napster продължава към Rhapsody International, която връща живота на компанията с приходи от 106 млн. долара през 2019 година.
Въпреки че Napster вече не съществува, или поне не в първоначалния си вид, софтуерът успя да направи истинска революция в музикалната индустрия. Това и накара потребителите да вярват, че имат право до всякакъв вид музика и то когато пожелаят, което в крайна сметка доведе до увеличаването на абонаментите за платформи като Spotify.
Но сега комбинацията между услугите за стрийминг музика на Napster с оригиналното му концертно съдържание, предстои да видим дали MelodyVR е в състояние да промени историята на гигантите в бранша.