Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Тихо, филмът започва: Защо са малко качествените филми в мола

С гост - Димитър Дринов Снимка: Webcafe.bg
С гост - Димитър Дринов

Защо много стойностни филми не достигат до кината у нас? Защо в моловете откриваме най-вече блокбъстъри и филми по комикси? Какво търси публиката и къде да го намери? Тези и още въпроси намират своя отговор в този епизод на подкаста "Тихо, филмът започва".

На гости на Зузи Аспарухова, Влади Апостолов и Павел Симеонов-Пачето е Димитър Дринов, едно от лицата на Operation Kino, който знае какво да си "зад кулисите", но все пак подчертава, че гостува в ролята на любител.

И колкото и да харесва "Тихо, филмът започва", никак не е доволен, че го карат да стои прав. Но поне има бира.

Четиримата коментират стават ли филмите по-тъпи и дали има изместване на качествените продукции към телевизията. Повдига се въпросът и какъв процент от филмите с по-високи артистични качества стигат до големия екран в България, като разговорът не подминава и темата за "комерсиалното кино".

Подгответе се за един поглед зад кулисите над сложния процес по разпространението на филми на голям екран!

Зузи иска да знае как се преценява кои филми ще бъдат излъчвани на голям екран и кои не. Обсъжда се "масовото кино", както и филмите, който оставят някаква следа в културата.

Дринов поставя групата в една абстрактна ситуация – какво би станало, ако четиримата се заемат с разпространение на филми, които те самите харесват. И макар изгледите за подобно начинание да не изглеждат добри, веднага изскачат идеи – търсене на подкрепа по някоя програма, а защо не и ЛГБТ кино?

Можем да разберем и как един филм се озова от ръцете на продуцентите до някое българско кино – колко дълъг е процесът, нужна ли е реклама, колко трудно е да си разпространител у нас.

Ще получите една различна гледна точка от тази на обикновен зрител, който просто се чуди защо рядко може да открие някой по-малък, но качествен филм в големите кина.

Зузи припомня разочарованието си от това, че носителят на "Оскар" за най-добър филм – Birdman с Майкъл Кийтън, така и не е достигнал до кината заради нагласата, че няма да изкара пари. Подобните примери са много.

Дринов посочва нещо, което зрителите не взимат предвид – България е твърде малък пазар. Още един фактор много заглавия да не достигат и до нас. Светлина в тунела има – многото фестивали, на които се показват стойностни филми.

Пачето се включва с история от една фестивална прожекция – на "Дивата круша", при която залата е била пълна, но много хора си тръгнали по средата на филма.

Историите за зрители, които просто не са попаднали на правилния филм, продължават със спомените на Влади. Той разказва за прожекция през 2003 г. на "Догвил" на Ларс Фон Триер, на която се появили две мутри…

Зузи не харесва даването на класификации на публиката и за пример посочва големия интерес към "Фаворитката" на Йоргос Лантимос.

Така се стига до неизбежния въпрос: възпитава ли се вкусът към киното? И ако "да", на кого се пада тази чест?

И, разбира се, не по-малко важната тема: защо в България се пиратства толкова много?

Всичко това и още много ще чуете в този брой на "Тихо, филмът започва" със Зузи Аспарухова, Влади Апостолов, Павел Симеонов-Пачето и техният гост Димитър Дринов.

Aко ви харесва и искате да слушате отново - ще се радваме и да се абонирате за нас в:

 

Най-четените