Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Microsoft става на 40, а iPad - на 5 години

Борбата за вечно променящия се технологичен свят остава неизменна: и докато Microsoft стана на 40, младенецът на Apple - iPad, който е едва на 5 годинки тотално издуха гиганта от пазара на мобилните технологии... Какви изводи за бъдещето можем да си извадим от това? Снимка: Getty Images
Борбата за вечно променящия се технологичен свят остава неизменна: и докато Microsoft стана на 40, младенецът на Apple - iPad, който е едва на 5 годинки тотално издуха гиганта от пазара на мобилните технологии... Какви изводи за бъдещето можем да си извадим от това?

Миналия уикенд любителите на историята на технологиите отпразнуваха 40-та годишнината на Microsoft.

Независимо дали обичате или мразите Бил Гейтс, не може да се отрече, че това е компанията, променила света буквално, а днес продължава да е сред най-важните играчи в областта на технологиите.

Компанията се издигна до върховете през 90-те години, стана тотален хегемон през 90-те, а през последното десетилетие се сблъска с доста предизвикателства.

В писмото си до служителите на фирмата по повод 40-та годишнината, Бил Гейтс каза, че "това, което е най-важно, е - каква ще бъде следващата ни стъпка".

За Microsoft определено е по-добре да се концентрира върху бъдещето, отколкото върху миналото.

Донякъде защото последното десетилетие беше доста трудно за компанията. Всъщност особено тежки бяха последните 5 години, когато Microsoft бяха изместени от лидерската позиция по пазарна капитализация и популярност от конкуренти като Apple и Google.

Всъщност преди 5 години, през май 2010-та, Apple реално измести Microsoft от пазара и стана най-ценената технологична компания в света. Google също изпревариха Microsoft през 2012-та.

Милиони думи са изписани за стратегическите грешки на Microsoft през последното десетилетие и не си заслужава да ги предъвкваме наново.

Фирмата на Бил Гейтс направи някои от забележителни гафове, особено в областите на мобилните устройства и таблетите.

Не казваме, че Microsoft не забелязаха навреме мобилната революция - поне не точно по начина, по който фирмата пропусна възхода на интернет в средата на 90-те години. В случая с мрежата, Microsoft всъщност донякъде успешно успяха да използват пазарните си ресурси, екипа от разработчици и безмилостните си бизнес тактики и спечелиха войната с AOL, Netscape и други "врагове". Проблемът им обаче всъщност беше по-сериозен.

Microsoft твърде рано стъпиха на пазара на смартфоните, както и на този с таблетите. И в резултат на това така и не успяха да предложат модерен продукт на потребителите в подходящия момент.

Защото понякога да дойдеш твърде рано е по-зле от това да дойдеш твърде късно.

Идеята, че да направиш нещо твърде рано, може да струва на една компания абсолютния пазарен успех, наистина излиза на преден план в контекста на другата голяма технологична годишнина от тази седмица:

петата година от появата на iPad.

Apple навлязоха на пазара на таблети през 2010-та, след като много утвърдени компании (включително Microsoft, при това неведнъж) бяха пробвали и се бяха провалили в тази сфера.

Появявайки се на пазара с различна цена и - по-важно - с много различни варианти на употреба, предлагани на потребителите, iPad се превърна в огромен хит.

Миналия петък Майк Елган обсъди годишнината на iPad в "Tech News Today". Той изложи един аргумент, към който си заслужава да се върнем:

Apple на практика имат 2-годишна преднина пред конкуренцията.

Не, не сте разбрали погрешно - ако оставим настрана първия въобще Android таблет, предшестващ iPad (който нито бе оптимизиран, нито беше особено добър), първият реален конкурент на iPad дебютира едва под формата на Samsung Galaxy Tab 10.1 (с редизайн, след iPad 2) през лятото на 2011-та.

Всъщност чак през 2012-та се появи наистина солидна конкуренция в областта на таблетите - от Samsung, Amazon и LG.

Първите опити на Microsoft за конкуриране с iPad бяха под формата на Microsoft Surface и Surface 2.

Нито един от двата не беше успешен и едва със Surface Pro 3 през 2014 Microsoft най-накрая имаха жизнеспособен таблет на пазара.

И не се подвеждайте: Surface Pro 3 е успешен, защото не се конкурира с iPad, а с MacBook Air.

Какво се случи?

Казано с прости думи, Microsoft твърде подраниха.

Бил Гейтс имаше визии за таблети в началото на новото хилядолетие, но имплементацията и хардуерът бяха все още много далеч от съвършенството.

Всъщност някои от ранните критики срещу iPad бяха, че устройството не беше OS X еквивалент на един от онези отресаващи Windows XP Tablet Edition чудовища.

Плановете на Microsoft за таблетите през 2010-та - преди появата на iPad - бяха като цяло да добавят капацитивни сензорни екрани към Windows 7 под формата на "таблет PC".

Концепти за това се появиха в мига на анонса на iPad, но едва около излизането на Windows 8, Microsoft смислено подходиха към таблетите.

Съответно, съвсем резонно е, че богатството на Microsoft в последните пет години намалява, докато това на Apple и Google нараства все повече.

Google, подобно на Microsoft, позакъсняха с пълноценната реакция на iPad.

Първата версия на Android, оптимизиран за таблети, дори не бе пусната публично, а присъстваше само в шепа таблети през 2011-та.

Но понеже Google не си бяха губили времето в по-ранни опити за таблети, за фирмата беше по-лесно да насочи ресурсите си в съвсем нова насока.

Естествено, от полза беше и фактът, че Google, подобно на Apple, имаха модерна мобилна операционна система, готова за работа върху не толкова мощни устройства.

Също твърде отрано в бизнеса със смартфони, Microsoft бяха също толкова заети през 2010 да се опитват да рестартират мобилната си стратегия с Windows Phone 7.

Едва през 2015-та компанията на Бил Гейтс най-накрая постига целта си да имат своя мобилна операционна система, десктоп операционна система и операционна система за таблет - базирани на една и съща базова платформа - с Windows 10.

Това е показен урок какво може да се случи само за пет години.

Заслужава си да обърнем внимание какво се случи не само на Microsoft, но и на света на технологиите като цяло през последните 40 години.

Преди четири десетилетия, когато се основаваше Microsoft, компютрите бяха предимно големи машини и се употребяваха от големите корпорации и университети.

Microsoft бяха достатъчно умни, за да прозрат настъпващата компютърна революция и да се включат в нея, за да се превърнат в технологични гиганти.

20 години след основаването си, Microsoft бяха най-голямата технологична компания на света.

Но 20 години след превземането на света, технологиите продължиха напред поне в няколко насоки.

Първо към интернет, после към мобилните устройства. Следващата голяма промяна може би ще бъда към виртуална или разширена реалност. А може и да бъде нещо, за което дори не сме и чували или помисляли още.

Но дори последните пет години - от дебюта на iPad - промениха технологичния свят по невероятен начин.

Instagram, Snapchat, Pinterest, Uber, Airbnb и Xiaomi не съществуваха или едва се зараждаха преди 5 години. Всички тези компании сега имат пазарна оценка от (или в случая на Instagram, са се продали за) над 1 млрд. долара.

Затова си заслужава да се замислим какво Microsoft изгуби, като подходи твърде рано (и после твърде късно) към последните технологични революции, когато си представяме как ще изглеждат технологиите след още пет години.

 

Най-четените