Бой до последния оцелял: Новата мания в гейминга

В последните години обликът на гейминга се измени доста и традиционните високобюджетни игри вече не са единствените хитове на пазара.

Вместо това, периодично се появяват независими заглавия или такива с относително по-скромен бюджет, които успяват да привлекат вниманието. А понякога и да се превърнат в истинска сензация.

Такъв именно е случаят с онлайн феномена PlayerUnknown's Battlegrounds или просто PUBG. Стартирала в бета версия в началото на 2017 г., PUBG бързо се превърна в комерсиален хит с над 30 милиона продажби и изключително активна общност от играещи.

Не закъсняха и нейни имитатори за най-различни платформи и с различни качества. Но какво изобщо се крие зад понятието "battle royale game", обозначаващо този нов жанр при видеоигрите?

Всички на камарата

Battle royale или "Кралска битка" (или просто "масовка", ако искаме да сме максимално разговорни) е интересна концепция, която в никакъв случай не възниква първо във видеоигрите. Има я ли зрелищните състезания по кеч, както и в някои филми, сред които е едноименният Battle Royale от 2000 г. на японския режисьор Кинджи Фукасаку, който адаптира романа на Кошун Таками, излязъл година по-рано. Това, което обаче прави идеята особено привлекателна, е нейната интерактивност. С други думи, едно е да бъдеш пасивен зрител, друго е да си "на ринга".

Комбинирайки идеи от сървайвъл игрите (събиране на ресурси, проучване на картата) с екшън/шутър заглавия (елиминиране на противника), този тип игри ви дават простичка задача: озовавате се на една голяма територия с минимална екипировка и трябва да направите всичко, за да оцелеете в тази враждебна среда, в която наред с опасностите дебнат и всички останали играчи. За да е още по-динамична и напрегната надпреварата, игралната територия непрекъснато се смалява, затова маневрирането е задължително, а победител е последният оцелял.

Battle royale игрите водят началото си от модове за популярни заглавия с отворен свят като Minecraft и ARMA 2. Със своя непредсказуем, минималистичен и често хаотичен характер, игрите в жанра не са за всеки - ако обичате добре изпипаните сингълплейър игри или дори традиционните онлайн шутъри като Call of Duty и Battlefield, няма гаранция, че ще ви допадне да играете и battle royale. Но ако искате да опитате нещо малко по-различно, залагащо на импровизацията и инстинкта, този тип игри могат да се окажат изненадващо привлекателни.

Мачът в тях започва без никой играч да има предимство, а на картата на случаен принцип се разпределят различни ресурси и оръжия. Задачата ви е да ги откриете и използвате, избягвайки поне на първо време опасните срещи с врага. Безопасната зона на картата постепенно се стеснява, карайки ви да се движите; ако останете извън зоната, ще започнете да търпите щети и накрая ще умрете. Мачът свършва, когато на картата остане само един играч и обикновено всички получават някаква награда като предмети, виртуална валута или козметични аксесоари според това колко дълго са оцелели.

Unknown. PlayerUnknown

Основните елементи от жанра съществуват отдавна, но не самостоятелно, а като част от други формати, например мултиплейър шутърите. Скоро след излизането на популярния филм "Игрите на глада" през 2012 г. обаче, се появява и първият battle royale мод за Minecraft. Модификацията става популярна в YouTube благодарение на това, че се отразява в каналите на няколко известни потребители. Малко по-късно излиза нов мод, базиран на същата идея, но за зомби играта DayZ, която от своя страна е възникнала като мод на тактическия шутър ARMA 2. Тези ранни модове поставят основите на концепцията, но без усещането за големите мащаби на картата и броя на играчите.

Нещата обаче се променят през 2013 г., когато никому неизвестният геймър Брендън Грийн, популярен само с онлайн псевдонима си PlayerUnknown, пуска свой battle royale мод за ARMA 2/DayZ. Творението му се отличава от съществуващите модове, защото добавя случайно разпределени оръжия вместо дотогавашния стандарт те да се разполагат на едно място в средата. Според Грийн, играта му представлява връх на концепцията за battle royale битките и изпипва максимално всички елементи от тях. При дизайна той се вдъхновява от онлайн състезанието Survivor GameZ за DayZ, в което Twitch.tv и YouTube стриймъри се бият до последния оцелял.

Шутърът PlayerUnknown's Battlegrounds се появи в Steam като Early Access заглавие (съвсем начална версия) през март 2017 г. След това нещата бързо набраха инерция и играта започна да жъне успех след успех.

През август 2017 г. феноменът стана третата игра в историята на Steam с най-голям брой едновременни играчи, а по-късно дори успя да изпревари по този показател DotA 2 и Counter-Strike: Global Offensive, които вече години окупираха върха без реална конкуренция. През септември 2017 г. PUBG свали League of Legends от върха в Twitch за пръв път от 34 месеца като най-популярното заглавие в геймърската платформа за стрийминг. През ноември 2017 г. китайският технологичен гигант Теnсеnt aнoнcиpa oфициaлнa мoбилнa вepcия нa РlауеrUnknоwn'ѕ Ваttlеgrоundѕ, ĸoятo ce paзpaбoти зaeднo c южнoĸopeйcĸoтo cтyдиo Вluеhоlе, пoддъpжaщо игpaтa.

Тя е достоверна адаптация на РС оригинала и запазва същите основни елементи и геймплей механизми, макар и с някои дребни промени. Конзолният порт на PlayerUnknown's Battlegrounds за Xbox One реализира 3 милиона продадени бройки от играта само за месец в края на миналата година. PUBG стана петото най-печелившо РС заглавие за 2017 г., с което мултиплейър шутърът изпревари класиката World of Warcraft.

И един наистина любопитен факт, който показва, че манията по играта се разпростира извън закоравелите геймъри: Певецът Райън Хига, който поддържа два YouTube канала, публикува фалшив трейлър на филм, посветен на онлайн шутъра. Наречен Battlegrounds The Movie!, той представлява 7-минутно видео, което представя хумористично многото различни тънкости на играта. Естествено, такъв филм въобще не съществува, но това не попречи неговият трейлър да стигне трето място в категорията "Актуални" на платформата и да събере милиони гледания.

Къде и кога ще приключи манията?

Засега е трудно да се каже, защото успешният модел вече бързо намери място и в други заглавия. От тях най-голямо внимание сякаш заслужава Fortnite Battle Royale, която получи нов живот именно с добавянето на въпросния масов режим. Шутърът на Epic Games е наличен за iPhone и iPad, а ще достигне и до Android, но това ще стане до няколко месеца.

Смартфон версията на Fortnite Battle Royale е замислена като максимално достоверно копие на своите PC, PlayStation 4 и Xbox One "батковци". Картите, съдържанието и ъпдейтите са същите като на тези платформи. Още по-вълнуващо е, че ако искате, може да играете от смартфона си срещу РС/конзолни съперници. Ако смятате, че тъчскрийн управлението ще ви остави в неизгодна позиция, няма проблем - играта ще ви противопостави само срещу мобилни геймъри.

Ark: Survival Evolved на Studio Wildcard също пусна своя Survival of the Fittest режим, който дори е замислен да бъде и дисциплина в електронните спортове. Grand Theft Auto Online получи Battle Royale ъпдейт през август 2017 г., а през януари 2018 г. такъв дойде и в Paladins.

Вдъхновено от успеха на PUBG, английското студио Automaton набра 10 милиона долара, които ще използва за създаването на онлайн екшън с невиждани досега мащаби. Играта още няма име, но концепцията зад нея е внушителна: 1000 геймъри ще се борят един срещу друг на дигитален терен с размери 12 кв.км. Светът ще бъде реализиран със софтуера SpatialOS, който позволява създаването на огромни онлайн светове с динамична среда и ефекти като климат, диви животни, пожари и др., които в същото време не искат голяма техническа поддръжка. Първите кадри от играта наистина изглеждат обещаващо, а премиерата й трябва да бъде някъде през тази година.

Самата PUBG тепърва ще получи PlayStation 4 версия, както и ще предложи нови ъпдейти по съществуващите карти и геймплей елементи.

Днес Брендан Грийн е на 41 години и не е типичният хардкор геймър. Никога не е играл Zelda игра, има затруднения да произнесе името на легендарния дизайнер Хидео Коджима и вероятно не би успял да разпознае Питър Молиньо. През по-голямата част от живота си, той изкарва прехраната си като фотограф и графичен дизайнер.

Но въпреки всичко - или пък именно поради него - историята ще го запомни като създател на феномен, събрал в надпревара милиони играчи с една-единствена цел: да бъдат последният оцелял.

Новините

Най-четените