В бизнеса и индустрията успехите най-често се измерват в цифри и печалби. В такъв случай ролевата игра Baldur's Gate 3 на белгийското студио Lаrian без съмнение се нарежда сред най-хитовите заглавия на 2023 г.
Още в деня на световната премиера, 4 август, изпълнителният директор на студиото Свен Винк обяви над 2,5 милиона предварителни продажби. Две седмици по-късно само продадените копия през платформата на Steam са 5,2 милиона, а към 18 август са отчетени 800 000 играча, които са били онлайн по едно и също време.
Това автоматично поставя Baldur's Gate 3 в топ 10 на най-играните заглавия в Steam изобщо. А тепърва предстои дебюта ѝ за Playstation и Xbox.
Ролевата игра (RPG) е универсално приета както от закоравели фенове на предишните издания, така и от напълно нови играчи, незапознати със света на настолната игра Dungeons and Dragons, върху който е базирана.
От своя страна критиката е абсолютна категорична в оценките си, като най-престижните гейминг издания дават най-високи оценки в ревютата си - 9,5/10 от GameInformer, 5 звезди от GamesRadar+, 97% от PC Gamer и перфектна 10-ка от IGN.
Това е изключително рядко признание и нарежда Baldur's Gate 3 до институции в гейминга като Red Dead Redemption 2, God of War и The Last of Us.
И тук някъде идва голямата разлика между хита на Larian и всички останали AAA игри с огромни амбиции от най-големите студия в една индустрия, оценявана на 200 милиарда долара годишни приходи.
Baldur's Gate 3 се оказва безкрайно успешен продукт от независим разработчик, който в продължение на години финансира проекта си чрез предимно собствени средства и разчита на един безкрайно различен модел в сравнение с почти всички останали - без микротранзакции.
Неслучайно една много голяма част от гейминг общността започва да задава неудобни за големите студия въпроси като дали всъщност Baldur's Gate 3 не може да бъде пример за останалите?
И нещо по-важно - защо феновете трябва да се задоволяват с недовършени игри, пълни с бъгове и след това да плащат стотици долари за всякакви допълнителни неща, след като веднъж вече са платили 70 долара?
Нека припомним, че става въпрос за индустрия, в която вече е напълно нормално дългочакани игри да бъдат забавяни в продължение на месеци и дори години.
Нерядко, когато се появяват, съвсем не оправдават големите очаквания, какъвто е скорошният пример със Star Wars Jedi: Survivor на Respawn Entertainment и Electronic Arts, която се появи през април с множество бъгове и проблеми. Няколко месеца по-късно играта все още е проблемна.
От друга страна стоят игри като Destiny 2. Нейните дивелъпъри от Bungy трябваше да излязат с извинение към феновете, че нямат ресурсите всеки сезон да пускат безплатни сетове за брони на героите, докато в същото време непрекъснато се обновява секцията с платени сетове. За по 20 долара парчето.
На този фон е появява Baldur's Gate 3, която само три седмици след премиерата си има пач с над 1000 различни подобрения, стабилизиращи изцяло всичко, а Larian категорично отхвърлят идеята за прилагането на каквито и да е форми на микротранзакции.
"Ние вярваме в предоставянето на цялостно и завладяващо игрово изживяване без необходимост от допълнителни покупки. Можете изцяло да се насладите на играта без допълнителни разходи или микротранзакции", казва основателят и изпълнителен директор Свен Винк.
Логично е подобен успешен пример да не допада на най-големите играчи в индустрията, защото би разстроил вече установения от тях модел. За тях Baldur's Gate 3 е по-скоро аномалия и не може да бъде разглеждана като стандарт за развитието на бъдещи AAA игри.
Аргументите са в това, че Larian не тръгват съвсем от нулата, тъй като компанията държи интелектуалните права за правенето на видеоигра по Dungeons and Dragons, който без съмнение е един от най-популярните гейминг франчайзи изобщо.
А това е огромна предпоставка за успех.
Към него се прибавя и факта, че играта е първа за Larian от 2017 година насам, а през последните шест години целият екип от над 400 души е концентриран почти изцяло върху един-единствен проект, използвайки своя десетилетен опит в правене на RPG заглавия.
Това включва и успешен период от цели 3 години на ранен достъп до незавършения продукт. Целта на този рисков ход беше както финансиране, така и като ефективен начин за обратна връзка с гейминг общността и изискванията на потребителите.
Не на последно място остава и самата структура на Larian, тъй като компанията е почти изцяло частна собственост на Винк и неговата съпруга.
Това означава, че те имат пълна свобода при взимането на решения и не е необходимо да се съобразяват с натиск от страна на акционери и инвеститори, както е при всички останали големи компании.
Казано иначе, Larian също е голям играч, с достатъчно капацитет и ресурси, за да разработва AAA заглавия, но не е подчинена на външни изисквания, а Винк може да поема рискове по свое усмотрение и за своя сметка.
Така че разгледано от тази перспектива Baldur's Gate 3 не може да задава стандарт за други, които не разполагат с подобни ресурси, опит и инструменти както Larian.
Но в случая име нещо далеч по-важно.
Baldur's Gate 3 се явява един "еднорог", рядък пробив за индустрия, която през последните години изглежда, че все повече попада в русло на посредственост и еднообразие, въпреки огромните инвестиции и печалби.
Новите идеи отстъпват на рецепти за сигурна печалба като микротранзакции и претопляне на стари успехи чрез ремастъри на стари хитове.
В подобна среда успехът на Larion не бива да бъде критикуван. Всяка една игра, която успее да разклати по подобен начин индустрията, трябва да бъде изучавана през призмата на нейните позитивни практики.