Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Балкански фолклор и супергерой от едно време в най-новата българска игра

Marko: Beyond Brave показва на света нашата култура и то без кичозен патриотизъм Снимка: Studio Mechka
Marko: Beyond Brave показва на света нашата култура и то без кичозен патриотизъм

На Балканите най-много обичаме да се караме. Караме се за история, караме се за култура, караме се за кулинария и какво ли още не. Сякаш не съществува нещо, което да не ни разделя.

Рядко обаче се сещаме, че може би всичките неща, които се опитваме да разделим, всъщност показват колко общо имаме помежду си.

Именно това е идеята зад новата българска игра Marko: Beyond Brave на независимото студио "Мечка".

Тя ще разказва за приключенията на популярната в нашия (и не само) фолклор фигура на Крали Марко, който е храбър и смел, надарен със свръхсили и винаги побеждава злото във всяка негова форма. Истински супергерой дълго, дълго преди някой да се сети да измисли вселената на Marvel.

В историята на играта Марко е най-малкият от трима братя. Те са по-силни от него, но и по-арогантни, което ще им изиграе лоша шега, когато още в началото на играта селото им е нападнато от ламя.

Марко единствен се спасява от нея и тръгва на поход, за да разбере какво се е случило с братята му в един фантастичен свят, вдъхновен от балканските митове и легенди.

Проектът е изцяло български, без кичозно-пародиен патриотизъм, а ние от Webcafe.bg имахме възможност да седнем на разговор с един от създателите на играта - Боян Василев.

"Искахме да създадем игра, която е базирана не толкова на български фолклор, колкото на регионален, балкански. Да покажем нещата, които са общи между нас", разказва управляващият директор на "Мечка". 

"Спряхме се на Марко, защото е обединяващ образ между Черно море и Адриатика. С помощта на етнолог направихме много голямо проучване и открихме топоними, свързани с него чак в забутани села в Хърватия, на границата с Унгария", допълва Боян.

Всяка локална легенда за Марко винаги е свързана с някой конкретен географски обект, чиято поява или значение хората преди столетия са можели да си обяснят единствено с някаква митологична свръхсила.

Така за голяма част от региона този митичен персонаж се издига като събирателен образ на героична фигура. Общата представа за него е еднаква, но обикновено детайлите са различни.

Например у нас конят му се казва Шарколия, докато в Сърбия го наричат Сарач. "Българският" Марко използва сабя дамаскиня, а "сръбският" - боздуган.

Снимка: Studio Mechka

В играта Marko: Beyond Brave в своите приключения Марко ще трябва да се справи с всякакви същества, за които сме чували от приказките, включително самодиви, кикимори, водници, хали и естествено - легендарният змей.

Тук се отваря широко поле за интерпретация. Всички легенди представляват най-вече устни предания и няма документирани информации за това как точно са си представяли хората митологичните създания. В повечето случаи те са били по-скоро метафори за природни сили.

И тъй като няма универсално възприети разбирания за тези същества, няма да има и потенциално недоволни, че някое същество е с неподходящ цвят на кожата, например.

Иначе играта е класическа Metroidvania - 2D платформър, където основна част е свързана откриване на различни неща, разрешаване на пъзели и заучаване на различни способности за справяне с враговете.

Прогресът е нелинеен и ще има различни пътища, за да се стигне до края на играта, като всеки от тях би бил правилен.

Снимка: Studio Mechka

По отношение на визуалното представяне Боян и момчетата от "Мечка" са заложили на забавен комиксов стил. Използвани са над 30 000 ръчно рисувани анимации, за да може да се създаде митологичният свят на Марко.

Вдъхновението в голяма степен идва и от анимационните филмчета на "Дисни", с които мнозина израснахме през 90-те години.

"Искахме да разкажем сериозна история, но героите да не са чак толкова сериозни. Държат се и изглеждат по комиксов начин, а говорът им е подобен на този в "Тримата глупаци" - на универсален език, който не означава нищо", споделя Боян.

Тук има и момент на чиста прагматичност. "Мечка" е инди студио и съответно няма възможността да работи с големи ресурси. В случая измисленият и шантав говор в играта не само, че звучи забавно, но е и начин за спестяване от разходи за работата на актьори.

Говорейки за средства, Боян ни обяснява и трудностите в България при финансирането на подобен проект.

Снимка: Studio Mechka

Оказва се, че у нас почти не съществуват такива варианти, а малкото независими студия търсят подкрепа в чужбина. Така е и с "Мечка".

През 2021 г. започват финансиране с кикстартер, който се оказва успешен. Получават подкрепа от около 700 души, включително доста от България, и едва тогава стартират с истинската работа по играта.

Година по-късно пък студиото успява да се пребори със стотици други за финансиране и менторство с европейски средства през полския акселератор Digital Dragons.

"В България има 10-12 инди студия, които издават продукти, работят в сферата и се прехранват с това, а не се занимават с хоби проекти. Всичките се финансират от чужбина", споделя Боян и твърди, че "Мечка" е единственото в България, което е създало готов продукт през тази и миналата година.

Така че Marko: Beyond Brave си е на финалната права, тъй като ще дебютира на 17 септември в платформата Steam.

Ден по-късно пък ще бъде представена у нас в рамките на събитието Creative Buzz, част от "Кошер", което ще се проведе в Inter Expo Center на 18 септември.

Там всеки ще може да се запознае лично с Боян Василев, екипа на "Мечка" и самия Marko: Beyond Brave.



 

Най-четените