Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Да създадеш игра за 48 часа

Plovdiv Game Jam, където творческите натури са добре дошли Снимка: Plovdiv Game Jam
Plovdiv Game Jam, където творческите натури са добре дошли

Възможно ли е да създадеш игра, била тя бордова, или компютърна, в рамките на 48 часа? Ако ме бяхте попитали преди седмица, щях да се изсмея, мислейки само в рамките на огромните международни екипи, трудещи се години наред по своите творби.

После разбрах какво точно се случва по време на Plovdiv Game Jam - събитието в Пловдив, участниците в което всяка година доказват, че невъзможното е възможно. Стига да имаш хъс и правилните хора за подкрепа и вдъхновение.

"Лично за мен това е най-готиното събитие от годината и от момента, в който свърши, броя дните до следващото", разказва ми Ясен Багалев, който е един от организаторите на предстоящото десето издание на Plovdiv Game Jam.

Веднага изтъква срещата с готини хора, обичащи игрите, като основен източник на позитивна енергия за всеки участник. А входът и в тазгодишното, десето поред издание на Plovdiv Game Jam (PGJ) е напълно свободен.

Снимка: Plovdiv Game Jam

Събитието е част от инициативата Global Game Jam, която се провежда едновременно в хиляди градове. Във всички тях екипите от заредени с творческа енергия хора трябва да създадат игра по предварително зададена тема и имат само две денонощия, за да се справят с това предизвикателство.

Именно Plovdiv Game Jam изиграва важна роля за развитието на българското студио The Sixth Hammer, на което Багалев е съосновател. Ясен си спомня, че за пръв път е посетил изданието с колегата си Димитър Попов през 2016 г.

"Тогава беше също един от моментите, които доста ни запали интереса за правене на игри професионално. Там се запознахме с доста готини хора. Хубавото е, че с половината от хората, които работят с нас в момента в студиото, сме се запознали на Game Jam-a", разказва разработчикът.

Снимка: Plovdiv Game Jam

Ясен и колегите му са доказателство, че игрите са не само хоби, но и възможен кариерен път. Който, доста често, започва именно в детството.

"Нашите се опитваха постоянно да ме спират, да слагат парола на компютъра, да ми махат кабели и клавиатури, за да не играя, а аз все си намирах начин", разказва ми Багалев по телефона своята история, добре позната на много други геймъри.

В четвърти клас той решава, че иска да се научи как се прави сайтове, а в осми, когато започва да учи в музикалното училище, се запознава с Димитър и започват да работят заедно по проекти. В 10-и клас фокусът им се измества към игрите. Започват да разработват игри за Android и за мобилни приложения.

Вече като студенти решават, че ще направят "голяма игра", за която работа им върши и малък офис. Там се ражда Тhe Sixth Hammer. Постепенно, човек по човек, започват да разширяват екипа, като работят и с чужденци - художници от Румъния и Колумбия, звукови ефекти прави човек от САЩ.

Снимка: Plovdiv Game Jam

И, както споменахме, Plovdiv Game Jam се оказва важен фактор в набирането на хора. Това е и едно от другите предимства на събитието - че среща участниците с хора от гейм индустрията и с други ентусиасти, които искат да намерят място в нея.

В Plovdiv Game Jam всяка година участие взимат основно млади хора, основно между 14- и 40-годишни, разказва Ясен. Има програмисти, художници, такива, занимаващи се със звукови ефекти; някои се занимават професионално със създаване на игри, за други това е само хоби. Общото е, че всички споделят обща страст и интерес към технологиите.

Снимка: Plovdiv Game Jam

Тазгодишният Plovdiv Game Jam ще се проведе между 3 и 5 февруари в Технически университет София - филиал Пловдив, като ще бъде излъчван на живо и в Twitch, YouTube и Facebook.

Участниците ще разберат темата - която често е абстрактна и дава възможност за множество интерпретации, след което ще имат 48 часа да създадат игра по нея. Не просто да я замислят - Ясен ме изненадва, когато ми казва, че се цели създаване на работещ прототип.

Ясен познава задоволството от това да създадеш собствена игра. The Sixth Hammer през май 2022 г. пусна големия си проект - платформъра Moo Lander, в който играча се бори с Могъщите извънземни крави за най-ценния ресурс във Вселената - млякото, разбира се.

Но как е възможно?

"Като знаеш, че имаш 48 часа и работите трима, четирима или петима души, съответно съобразявате си идеята с времевия лимит. Така че никой не сяда да прави следващата GTA. Идеята е да се измисли оригинална игра с простичка механика, нещо, което може да се направи от няколко човека за два дни. Естествено, това са безсънни два дни...", допълва той.

Едно от предимствата на Plovdiv Game Jam, отвъд самото създаване на игра, са контактите с хора от индустрията, които участниците създават. И в тазгодишното издание има лектори от студиа в столицата. Налице са и ментори, към които екипите могат да се обърнат за помощ и знания.

В крайна сметка, публиката е тази, която с гласуване избира своите фаворити - най-добрата бордова игра и най-добрата дигитална такава.

Благодарение на подобни инициативи гейминг индустрията, радваща се на световен бум след COVID, може да се разраства още повече и у нас.

"В България имаме изключително много кадърни, креативни хора - имаме много програмисти, имаме много художници, аниматори, музиканти, които могат да се развият в гейминга", отбелязва Ясен.

А Plovdiv Game Jam звучи като добра отправна точка, от която техният собствен път в тази индустрия да започне.

 

Най-четените