Когато в началото на година технологичният гигант Microsoft, обяви, че има намерение да придобие Activision Blizzard - един от най-мащабните гейминг холдинги в света - всички бяха изненадани.
Не само защото ставаше въпрос за безпрецедентна по мащаб сделка за близо 70 милиарда долара, но и защото тя е с потенциал да превърне Microsoft в доминантна сила в гейминг индустрията.
Въпросното придобиване обаче все още съвсем не е ясно, тъй като среща сериозна съпротива от страна на регулаторни органи и антимонополни комисии по света.
Затова, в опит да ги убедят, от Microsoft им се налага да правят всичко. Дори да признаят, че най-големият им конкурент Sony, в лицето на Playstation, е по-добър.
Точно това пише в документи представени пред британския Орган за конкуренцията и пазарите, където един от аргументите на Microsoft за придобиването на Activision Blizzard е, че PlayStation разполага с "много ексклузивни заглавия", които са с "по-добро качество" от наличните за Xbox.
"Освен че е водещият доставчик на конзоли, Sony е и мощен издател на игри", се казва още. "Sony е приблизително еквивалентен по размер на Activision и почти двойно по-голям от бизнеса на Microsoft за публикуване на игри."
В портфолиото с поредици за Playstation, които не са налични за Xbox, влизат топ заглавия като God of War, включително последният Ragnarok, както и най-добрата игра за 2021 г. - Detahloop - и изключително успешната Death Stranding. Тук влизат още Ghost of Tsushima, Horizon и The Last of Us - някои от най-продаваните в света за последните няколко години.
"През 2021 г. са издадени над 280 ексклузивни заглавия за PlayStation - почти пет пъти повече, отколкото за Xbox", казват от Microsoft и за да представят сливането с Activision като антимонополно признават, че продуктите на Sony са по-добри.
В документа дори се отправя обвинение към японската компания, че е "влязла в споразумения с разработчици за изключване на Xbox от набора платформи, на които те да разпространяват своите игри". Това включва римейкът на Final Fantasy 7, Bloodborne, Final Fantasy 16 и Silent Hill 2.
Твърди се също, че ексклузивните заглавия представляват по-висок процент от глобалните продажби на игри за PlayStation, отколкото за Xbox, въпреки че конкретни цифри не се споменават.
Намесен е и друг конкурент - Nintendo - за когото се твърди, че "предлага по-широка гама от съдържание за възрастни от Xbox", въпреки "погрешното разбиране на Органa за конкуренцията и пазарите, че Nintendo Switch е платформа ориентирана към семейства."
Очевидно от Microsoft са готови на всичко, за да мотивират своята сделка за придобиване на Activision, която буквално може да направи американската компания безапелационен лидер, далеч пред останалите конкуренти.
Ако погледнем пазарната капитализация на най-големите компании, ще забележим, че и в момента тя води далеч пред Tencent и Sony. Що се отнася до годишните печалби обаче, Microsoft е чак на четвърто място зад Sony, Tencent и Nintendo.
С придобиването на Activision Blizzard ситуацията много вероятно ще се промени, тъй като холдингът притежава едно звездно портфолио от изключително доходоносни и успешни заглавия, както за конзоли, така и за PC, със стотици милиони фенове - Call of Duty, Overwatch, StarCraft, Warcraft, Candy Crush, Diablo.
И тук някъде идват големите притеснения дали сделката няма да предостави на Microsoft нечестно пазарно предимство пред останалите.
Според източници на Politico Федералната търговска комисия в САЩ има намерение да предприеме действия и да възбуди съдебно дело, с което да блокира колосалната покупка на Microsoft.
Вече са взети показания от Caтя Haдeлa - главен изпълнителен директор на Місrоѕоft - и от заемащия същата позиция в Асtіvіѕіоn Боби Koтиĸ. Ако Федералната търговска комисия в крайна сметка реши да започне дело, това може да се случи още в следващите няколко седмици.
От Sony също се опитват да провалят сделката, твърдейки, че ще загубят стотици милиони, ако Call of Duty стане ексклузивно заглавие за Xbox и спре да се предлага за Playstation.
Изпълнителният диpeĸтop на Ѕоnу РlауЅtаtіоn Джим Paйън преди време разкри, че от Місrоѕоft са предложили Саll оf Dutу да остане достъпна за РlауЅtаtіоn само за три години, след като изтече настоящето споразумение. От своя страна Фил Спенсър от Xbox отговори, че компанията му няма да "премахва Call of Duty от PlayStation" - нещо, което само по себе си би било доста рисков ход.
Едва ли Microsoft ще налее толкова много пари, за да получи директен достъп до игри, които да дели с конкуренцията, но в крайна сметка, за да направиш игра като Call of Duty ексклузивно заглавие, ще трябва първо да си сигурен, че достатъчно много хора ще се прехвърлят към Xbox.
За момента обаче това изглежда твърде далеч в бъдещето.
Засега представлява просто поредния епизод от спора между двата гиганта.