Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

За 70 млрд. Microsoft купуват велики игри и една гигантска каша

Най-голямата сделка в света на гейминга е с много подводни камъни Снимка: Microsoft
Най-голямата сделка в света на гейминга е с много подводни камъни

Началото на 2022 г. се оказа повече от вълнуващо за света на гейминга. Само преди десетина дни бе обявено, че компанията Zynga ще бъде придобита от Take-Two Interactive в рекордна сделка на стойност 12,7 милиарда долара.

Тя обаче изглежда напълно нищожна на фона на очертаващото се гигантско сливане, което е с потенциал да размести из основи баланса между големите играчи в индустрията. Естествено става въпрос за потвърдената новина, че софтуерният гигант Microsoft е на път да придобие Activision Blizzard - един от най-мащабните гейминг холдинги - в сделка на стойност 68,7 милиарда долара.

Подобно сливане досега никога не се е случвало в този бранш и буквално може да направи Microsoft безапелационен лидер, далеч пред останалите конкуренти.

Ако погледнем пазарната капитализация на най-големите компании, ще забележим, че и в момента тя води далеч пред Tencent и Sony. Що се отнася до годишните печалби обаче Microsoft е чак на четвърто място зад Sony, Tencent и Nintendo.

С придобиването на Activision Blizzard  ситуацията много вероятно ще се промени, тъй като холдингът притежава едно звездно портфолио от изключително доходоносни и успешни заглавия, както за конзоли, така и за PC, със стотици милиони фенове - Call of Duty, Overwatch, StarCraft, Warcraft, Candy Crush, Diablo.

Това ще се отрази осезателно и на конзолния пазар, където Xbox вече повече от две десетилетия спори за върховенството с Playstation, а данните за 2020 г. показват, че платформата на Sony продължава да държи 57% дял от световния пазар, докато тази на Microsoft е с 42%. Година след премиерата на последното поколение конзоли ситуацията е относително идентична.

Всъщност истинският поход на Microsoft в бранша започва някъде през 2013 г. с излизането на Xbox One и във време, когато Sony държи около 90% от конзолния пазар. Оттогава насам последователно са придобити над десет студия на успешни разработчици, с което е получен достъп до правата за поредици като Gears of War, Minecraft, Baldur's Gate, Fallout, The Elder Scrolls, Wolfenstein, Doom, включително и скорошния хит Deathloop.

С подобно портфолио, което в бъдеще ще включи и хитовете на Activision Blizzard, Microsoft ще получи последната дума при определянето кои от тях да бъдат ексклузивни заглавия само за Xbox, изолирайки по този начин конкуренцията на Playstation.

Подобно нещо вече се случи с очакваната в края на тази година Starfield, а вероятно това ще е съдбата и за Elder Scrolls 6. Така че може би няма да бъде кой знае каква изненада в следващите години игра като Call of Duty да спре да се предлага за PS - нещо, което все пак би било твърде рисков и по-скоро негативен ход.

Едва ли Microsoft ще налее толкова много пари, за да получи достъп до игри, които да дели с конкуренцията, но в крайна сметка, за да направиш игра като Call of Duty ексклузивно заглавие, ще трябва първо да си сигурен, че достатъчно много хора ще се прехвърлят към Xbox.

За момента обаче това изглежда твърде далеч в бъдещето и по-скоро в сферата на спекулациите.

Самото придобиване няма как да бъде финализирано преди края на фискалната 2023 г. и ще представлява един доста сложен и дълъг процес, тъй като става въпрос за сделка с огромен мащаб и много рискове.

На първо време предстои дълга борба с американските регулаторни органи, които през последните години са особено чувствителни към потенциални монополни сделки.

Миналогодишното сливане със ZeniMax Media (компанията-майка на Bethesda) за 7,5 милиарда долара не се оказа проблем, но в момента се пече нещо много по-голямо, защото Activision Blizzard сам по себе си представлява един огромен конгломерат свързан с 13 студия, филмова компания, както и един от най-големите организатори на турнири по електронни спортове.

Дори още по-сложна задача ще бъде справянето с последствията от гигантския скандал в Activision Blizzard. Той беше свързан със сексуален тормоз и полова дискриминация на служители и доведе до серия от съдебни дела и разследвания срещу компанията. В този смисъл Microsoft рискува да поеме управлението на един бранд с уронен престиж и загуба на доверие от милиони геймъри.

"Като главен изпълнителен директор на Microsoft културата на нашата организация е мой основен приоритет", каза в изявление Сатя Надела. "Вярваме, че е от решаващо значение Activision Blizzard да се придържа към поетите ангажименти, като ние подкрепяме целите и работата, която се върши. Ние също така признаваме, че след завършването на сделката ще има много работа, така че да изградим култура, в която всеки може да върши работата си спокойно."

Казано с други думи, в момента решенията по повод скандалите ще се поемат от Microsoft.

Тоав със сигурност ще значи сериозни кадрови преструктурирания и най-вероятно в някакъв момент ще падне главата и на изпълнителния директор на Activision Blizzard Боби Котик, за когото се смята, че е бил наясно с практиките в различните структури на компанията.

Поглъщането на Activision Blizzard ще се случи в доста деликатен момент не само заради самия скандал, но и защото той повлия върху разработването на две дългоочаквани игри - Overwatch 2 и Diablo 4. За първата няма каквато и да е яснота кога ще бъде завършена, докато уволнението на водещи фигури при разработването на втората направи така, че тя да бъде отложена за някакъв момент след 2022 г.

От друга страна, последната игра от поредицата Call of Duty, която излезе преди няколко месеца, отнесе немалко критики както от експерти, така и от фенове и явно поредицата ще има нужда от сериозно освежаване. Тепърва ще става ясно какви са плановете на Microsoft и по този належащ въпрос.

Ако в крайна сметка всичко мине успешно, сделката може да предостави на технологичния гигант достатъчно възможности да се справи с конкуренцията на Sony и сам да заеме доминантна позиция.

Големите печалби изискват и големи рискове, а в случая те не са никак малко. Microsoft е на път да поеме контрола над цялата бъркотия в Activision Blizzard и при положение, че не се справи с нея, лесно ще създаде проблеми в собствения си двор.

   

Най-четените