На дъното и на върха, или защо всеки дом има нужда от една Мая

Webcafe и международният моден лидер YSL ви представят най-успешните, атрактивни и амбициозни млади български мъже, променили не само собствената си съдба, но и тази на останалите около тях. Хора, които не само управляват екип, но и самите те са част от него. Младежи, прокарващи нови пътища в модерните професии и заобикалящата ни среда. Жизненост, дисциплина, заинтересованост и иновативност - качествата на новите лидери, представени с подкрепата на YSL."Правя устройства, които подлагат статуквото под въпрос", така Любомир Янчев описва бизнеса си. Той е лаконичен и конкретен и знае как се прави бизнес.

Откакто е едва 20-годишен управлява "MClimate" - компания, която се занимава с умни устройства, с капитал от над 1 милион.

Историята му наистина е изключителна - роден през 90-те години в София, живее в "Люлин", печели десетки награди без да размята дипломи от фамозни университети и може би заради вродената склонност към иновативните технологии успява в живота някак с лекота.

Всичко това би могло да е плод на свръхчовешко фокусиране в комбинация с имунитет към скептицизма на реалността. Но не би било възможно без остър ум, пресметливост и голяма доза въображение. И вяра в самия себе си.

Първото, което виждаме, е приятната обвивка - млад, решителен и добре възпитан. Истински ценните качества обаче са някъде по-дълбоко в него.


"От малък тренирам таекуондо и уча информатика. И в двете съм бил на дъното и на върха. Няма конкретен спомен, който ме мотивира. Имам обаче много спомени как многото труд и постоянство водят до резултати", казва той.

Началото на вече 16-годишната отдаденост към бойното изкуство е поставено от баща му. След това благодарение на треньора Атанас Петров успява да покори първите върхове - печели състезания, майсторски степени и започва дори да преподава на изцяло своя група.

"Таекуондото ми даде много - непоколебим дух, желание за успех, уважение към другите. Благодарение на воденето на тренировки - лидерство".

Любомир Янчев черпи своята оригиналност от това, което му прави впечатление в настоящето, но е човек на бъдещето. Нещо интересно е, че "умните" уреди, които създава, носят човешки имена.

"Чували ли сте за семейства, които кръщават уредите си? Например прахосмукачката-робот Тъпчо, защото не е много умна? Е, нашите устройства са наистина умни и заслужават истински имена. Шегата настрана - целта ни е да персонифицираме продуктите ни, за да се възприемат като помощници вкъщи, а не като технологични джаджи. Имената са плод на въображението на целия екип".

През персонфикацията роботизираните машини на Любомир Янчев придобиват свое лице. "Мелиса" е повелителката на климатиците, "Вики" - майсторката на парното. "Вики сама преценява как да регулира радиаторите така, че когато се приберете, да е топло, а когато сте навън, къщата да не се нагрява излишно", презентира качествата на своите умни уреди Любо Янчев.

"Боби" е бойлер, а "Мая" е прахосмукачка-робот, която може да почисти целия ви апартамент с едно зареждане.

"Мая е прахосмукачката-робот на пазара, която чисти най-дълго, най-силно и има и мокро почистване (за разлика от много други), но най-важното - тя е с HD камера и възможност за отдалечен контрол. Така ще можете да я "разхождате" и да виждате какво се случва вкъщи, докато сте в офиса", презентира ни с ентусиазъм домашните си роботи Любомир.

Засега той няма намерение да създава умна и красива домашна помощница-робот като Алисия Викандер в Ex Machina. Но засега.

В момента целият екип на Любо Янчев работи упорито върху продаването на вече утвърдените устройства. Главен приоритет е пускането на умната термоглава Вики на пазара. С думи прости това е "врътка" за парно, която позволява домакинствата да си спестят 25-40% от отоплителните сметки, като не жертват комфорта си.

"Представял ли си си някога, че имаш личен асистент? Такова е и чувството да имаш умна къща. Винаги има на кого да се "обадиш", за да се убедиш, че всичко вкъщи е наред или да помолиш да пусне климатика, преди да се прибереш.

А сега си представи, че този някой е не само помощник, но и специалист отопление и климатизация и няма само да  пусне климатика, ами ще го настрои така, че да ти е възможно най-евтино, но и най-комфортно".

Умният дом, който Янчев и компанията му градят, е синоним на комфорт, но и на спестено време и пари. Но... хората са скептични, някак не им се вярва.

"Не всеки е достатъчно дързък, за да остави машини да се грижат за удобството му и да му пестят време, но който е взел това решение, никога не съжалява", уверява той.

Съвсем очаквано Любомир Янчев познава добре пазара на умните домове. Смята, че е силно фрагментиран на географски принцип - устройства, които са уникални в САЩ, не са приложими в Европа.

Питаме го с какво да започнем да "роборизираме" домакинството си.

"На всеки начинаещ smart home (в превод  - умен дом) ентусиаст препоръчвам да започне с а) умна прахосмукачка робот, б) камери и в) управление на отоплението/ климатизация. Така ще а) спести време, б) е сигурен, че в домът му няма недоброжелатели и в) спести от отопление/ климатизация и ще възвърне инвестицията си".

Засега обаче smart home не е хит сред инвеститорите. Пазарът за него се оказва там, където бе пазарът на smart phone преди 7-8 години, казва Любо.

"Имаше тенденция умните домове да станат хит, но някак тя загуби инерцията си, защото технологията не оправда очакванията на потребителите. А очакванията бяха поставени от sci-fi филмите, в които навсякъде има холограми, летящи роботи и т.н. Някой ден ще стигнем и до там и отново ще е хит сред инвеститорите".

По думите му благодарение на факта, че  България е една от топ дестинациите за аутсорсинг, много хора приемат и разбират продуктите на компанията му MClimate. 95% от оборота й за 2016-а и 2017-а е генериран от сделки с чуждестранни компании. Това говори, че българският пазар не е в крак с времето и не възприема smart home технологиите така, както скандинавските пазари, например.

Успехът не е постоянен, той носи със себе си ежедневни препятствия.


"Истината е, че с малко пари успяхме да направим много продукти. Ако някоя компания, например от Германия, бе решила да направи толкова много продукти, най-вероятно щеше да се нуждае от поне 10 милиона евро. Ние успяхме с 1,1 милион евро", разказва Любомир.

"Имало е такива бизнес срещи, които не мога да нарека успешни. За преодоляването на препятствията възрастта е без значение - подценяването е лош навик, който много хора развиват с течение на годините", добавя той.

Любомир е целеустремен в желанието си да променя статуквото.

"Някой ден и българите ще имаме радостта да се замислим за smart home, не за всекидневните ни проблеми".

А дотогава трябва да знаем и да учим от хора като Любомир Янчев. Защото бъдещето принадлежи на смелите.

Новините

Най-четените