Джия - мода, бунт, СПИН, безсмъртие

Историята понякога се повтаря, а в артистичните среди повторението може да е извор на вдъхновение.

Именно подобно вдъхновение - а и повторение - може да се види в последната фотосесия на Ким Кардашян за американското издание на списание GQ.

Заснета от Mert & Marcus пред мрежестата метална ограда, провокативната й поза силно напомня една от най-емблематичните снимки на друга предизвикателна личност, но от 80-те години на 20 век - Джия Каранджи.

Фотографите, които стоят зад снимките на Ким - Мерт Алас и Маркус Пиго, са известни със своята противоречива и често скандална работа зад обектива. Тяхната естетика е вдъхновена от едни от пионерите на шокираща модна фотография - Гай Бурден и Крис фон Вангенхайм.

Преди съвременния свят да иконизира реалити звездите, супермоделите властваха на модната сцена и се появяваха върху кориците и по страниците на списанията.

Първата жена, сдобила се със звездния статут на "супермодел" е именно Джия Каранджи.

Суровата й красота и непокорният й вид завладяват студеното сърце на модния свят.

На главозамайващата й кариера дава старт актовата фотосесия пред легендарния Крис фон Вангенхайм.

"Кой иска сега да правим изкуство", пита фотографът след края на регулярните рекламни снимки на зимни облекла и Джия решава да остане за още снимки, което се оказва съдбоносно за нея.

Актовата й фотосесия я превръща в един от най-търсените модели. По време на тези снимки тя настоява да позира с гримьорката Синди Лантър, в която впоследствие се влюбва. Токсичната им връзка е много успешно предадена в биографичния филм от 1998-ма "Джия", в чиято главна роля е младата Анджелина Джоли.

Едва ли Крис фон Вангенхайм е подозирал каква услуга прави на новопоявилия се модел.

Джия става най-търсеното момиче на агенцията си. Тя работи за американските, британските, италианските и френските издания на Vogue, снима се за редици корици на американското Cosmopolitan.

Любим модел е на гениалните модни фотографи Артур Елгор, Хелмут Нютон и Франческо Скавуло.

Тъмната коса, дълбоките очи и изразителните устни на 18-годишната Джия са в пълен контраст с тогавашните русокоси и слаби американски момичета.

Агресивната й красота и силата, която излъчва, изцяло съвпадат с новата естетика, изповядвана от дизайнерите, които налагат модата на еманципираната жена в обществото.

Тя става рекламно лице на световните топ-брандове: Armani, Versace, Dior, Yves Saint Laurent, André Laug.

Нейният очебиен непукизъм и бунтарски стил силно допадат на тази артистична среда. За тях тя е нещо изключително, ново и вълнуващо.

Джия има навик да се появява с гръм и трясък в последния момент по време на фотосесиите и да излиза по същия начин, ако случайно не й хареса нещо във визията.

Израснала в конфликтно семейство и без майка, в модния бранш Джия намира липсващата фигура на единия родител в лицето на Вилхелмина Купър - нейния агент. Тя се превръща в ментор и става един от най-близките хора на младата Джия.

Усетила саморазрушителния характер на моделa, Вилхелмина се опитва да я напътства и да я предпазва от суровия моден свят.

През март 1980 година, Купър губи борбата с рака на белите дробове. Джия преживява тежко нейната загуба и започва да злоупотребява с наркотици. Тя се пристрастява към хероина.

Това започва силно да пречи на работата й като модел - става още по-избухлива, заспива по време на снимки и не се справя на модния подиум.

Зад този разпуснат начин на живот се крие една дълбока тъга.

Джия се опитва да излекува травмите от детството си с огромни количества алкохол, наркотици и безразборен секс. В този бляскав свят, в който тя е издигната на пиедестал, единственото, което търси е истинска, съкровена обич. Парадоксът в живота на Каранджи е силната самота, която постоянно усеща, въпреки всеобщото възхищение.

Джия не крие пристрастеността си от наркотиците.

По това време да си зависим от хероина е част от индустрията и тя определено е в тенденциите. Модните стилисти и фотографи не се притесняват от лошите й навици и дори по време на снимки и ревюта я снабдяват с големи количества кокаин и хероин.

Проблемите се задълбочават, когато по тялото на Джия започват да си личат следите от иглите. За модния бранш е много по-важно да се скрият тези белези, отколкото да се помогне на модела да се отърве от дрогата. Това е епохата, в която момичетата от кориците си бият дозите под ноктите или в езика - места, където следите няма да са видни.

Светът започва малко по-малко да се отдръпва от токсичната красавица. Медиите съобщават, че тя е ХИВ-позитивна и това кара всички да странят от нея.

Първият избор на модния свят - Джия Каранджи - вече дори не е опция.

Последната й фотосесия за корица е през 1982 година за априлското издание на Cosmopolitan. Според слуховете, фотографът Франческо Скавуло нарочно кара Джия да си скрие ръцете под широката пола, за да не се виждат белезите по ръцете от наркотиците.

По молба на семейството и приятелите си Джия се записва в интензивна рехабилитационна метадонова програма, но не успява да се отърве от зависимостта.

По ирония на съдбата, първият супермодел в света е отново пръв, но в черните хроники.

Джия Каранджи умира през ноември 1986 година и е първата известна жена, починала от СПИН.

Въпреки трагичната й съдба, визията на Джия остава една от най-емблематичните за 80-те години на изминалия век, като продължава да бъде муза за съвременните фотографи, дизайнери и стилисти.

Вижте в галерията някои от нейните иконични снимки.

Новините

Най-четените