Богатите китайци и етикетът на Запада

Пет китайки седят с изправен гръб на столовете си, с дизайнерски чанти в краката и слушат внимателно моден фотограф от китайското издание на Tatler да им описва как да позират на обществени места. Той говори за грим, светлина и скули. Стаята е декорирана с тапет на Pierre Frey, а участниците в събитието отпиват от комплект за чай Bernardaud. С тефтери в ръце, те учат правилата и всяко табу на етикецията пред камера.

Курсът, озаглавен "Как да позираме елегантно пред камера" е един от многото, предлагани от института "Сарита" - съвременна версия на европейските институти за благородни девици, ориентиран към китайските новобогаташи. Другите курсове, предлагани от школата, разположена в модерния район Санлитун на Пекин, са по отглеждане на деца, добри маниери на масата и произнасяне на луксозни брандове.

"Повечето от клиентите ми са имали неловки моменти, в чужбина или по време на бизнес вечеря. Те идват при нас, защото искат да направят живота си по-лесен," казва Сара-Джейн Хо, основателката на училището, с перфектни грим и прическа, докато седи в салон, мебелиран с вносна френска антична мебел.

"Предимно ги учим как да се държат в международна среда," казва Хо, която е учила етикеция в института "Вила Пиерфьо" в Швейцария, един от последните от този род в света. Досега тя е привлекла няколкостотин богати китайци на курсовете си. През май открива и клон на школата в Шанхай.

Със 190 милиардери и над 2 милиона милионери, Китай е точно след САЩ по брой свръхбогати хора, според изследване на сп. Forbes и Boston Consulting Group

Много от тези състояния са натрупани бързо, наравно с разширяващата се с огромни темпове икономика на Китай и увеличаващите се възможности за бизнес. Някои от тези новобогаташи имат твърде малко познания или подготовка как да се държат на международни бизнес- или социални събития.

"Страната беше изключително изолирана преди 30 години," казва Хо. "Пикът на богатството се случи за много кратък период. Тази трансформация оказа доста голям натиск върху хората."

В резултат на това някои бизнесмени изглеждат недодялано и грубо в контактите си със западните или азиатските си колеги. Финесът, от друга страна, изглажда много бизнес транзакции. "Простото комфортно боравене с нож и вилица в някои случаи е решаващо," казва Джеймс Хебърт, който представлява в Китай британската школа по етикет Seatton.

Запълване на ниша

Сред клиентите, които посещават курсове по етикеция в Китай, са правителствени чиновници, деца, записани в училища в чужбина, съпруги, планиращи да забавляват важни гости, и хора, обичащи да пътуват извън страната.

"Има огромно търсене в целия спектър от услуги," казва Хебърт, чиито клиенти са били в началото предимно шофьори на ролс-ройсове, желаещи да се обличат подобаващо, след което са еволюирали до клиенти от средната класа, стремящи се към живот в британски стил. "Само за няколко години видях реална промяна на клиентелата. Все повече китайци пътуват. И те виждат предимството да разполагат с подготовка на международно ниво."

Ако научаването как се бели портокал с нож и вилица изглежда леко ненужно в Европа, в Китай новобогаташите са готови да платят колкото е нужно, за да придобият маниерите, съответстващи на новопридобития им статус.

"Следващия път, когато посетя Милано и вечерям в добър ресторант, мога уверено да кажа на съпруга ми, че не бива да държи ножа си като кама," казва участничка в двучасов курс по западен етикет по време на вечеря под ръководството на Джеймс Хебърт в Шанхай.

Хебърт изисква заплащане от 20 000 юана ($3243) за група от 10 души за траещия един следобед курс.

Най-популярният курс на института "Сарита" - "Домакинство", струва 100 000 китайски юана ($16 216) за 12 дни, в които клиентите усвояват умения, вариращи от воденето на неангажиращ разговор до съчетаване на вина с ястия.

Липса на маниери

Медиите и дори самият президент на Китай напоследък се изказват критично за поведението на някои китайски туристи по време на пътешествия. По време на пътуване през септември до Малдивите, Си Дзинпин заяви, че китайските граждани трябва да бъдат "малко по-цивилизовани при пътувания в чужбина."

С над 100 млн. китайци, пътували през 2014 г. извън страната, гафовете и простъпките им неизбежно попаднаха в медиите по цял свят. Сред най-крайните примери: обезобразяване на египетска скулптура, хвърляне на вряла вода по стюардеса и уриниране на открито.

През октомври Националната туристическа администрация на Китай разпространи строги препоръки за поведение при пътуване. В 64-странична брошура, китайските туристи биват предупреждавани да не пикаят в плувни басейни, да не крадат спасителни жилетки от самолети и да не оставят отпечатъци от крака на тоалетната седалка. Наказанията за такова поведение включват глоби за туроператорите и включване на с невъзпитаните туристи в "черен списък".

"Китайците са лишени от маниери. Това просто не е нещо, на което родителите учат децата си. Винаги се изненадвам, когато мъжете ми задържат вратата в Париж. Това никога не би се случило в Китай," казва Ю-Сай Кан, американска тв водеща и продуцент от китайски произход. Тя е автор на "Етикет за модерния китаец", национален бестселър, продаден в над 3 млн. копия. Сега Кан преподава етикеция и обучава китайските представители в конкурса "Мис вселена".

Въпреки че част от поведението, възприемано като невъзпитано от западняците, произлиза от културни специфики - разбирането за публично и лично пространство е много различно в Китай - други неподходящи маниери датират от периода на Културната революция, когато всичко, приемано като изисканост, е било заклеймявано като буржоазно - и строго наказвано.

"Нека кажем просто, че когато имаш трудности да си намериш храна, не мислиш особено за лично пространство," обяснява Хо.

Това, което на чужденците изглежда като невъзпитание в наши дни - от рода на блъскане, неспазване на реда на опашка, говоренето на висок глас или бъркането в носа на обществено място - е масово разпространено поведение сред повечето китайци. Но с отварянето на Китай и разширяването на контактите му със света, нараства разбирането сред населението за начина, по който те биват възприемани извън родината си.

Ново лице

За да се дистанцират от тази репутация, много представители на новия елит вече търсят по-голяма изисканост в школите по етикеция. Същевременно те възприемат добрите маниери като нова форма на символ на статус.

"Китайците разбират, че тяхната позиция като най-могъща страна в света ги поставя в ситуация, в която те трябва да изучават други култури и поведение в името на по-гладки политически и бизнес-отношения," казва Вивиан Нери, директор на института "Вила Пиерфьо" в Швейцария.

"Преди за тях беше важно преди всичко да притежават голяма кола," коментира Хебърт. "Сега богатите търсят нещо различно, с което да се отличат от масите."

Новините

Най-четените