Защо британските морски пехотинци завзеха иранския танкер "Грейс 1"

Британските кралски морски пехотинци в Гибралтар нахлуха в четвъртък на борда на ирански кораб, за който се смята, че петрол за Сирия в нарушение на санкциите на Европейския съюз срещу Сирия, съобщават новинарските агенции.

Пристанищната управа и правоприлагащите агенции на Гибралтар, подпомогнати от британските морски пехотинци, задържаха супер танкера "Грейс 1" рано сутринта в четвъртък, обяви в свое изявление главният министър на територията Фабиан Пикардо.

Действащият испански министър Жозеп Борел, който тази седмица беше избран да поеме външната политика на ЕС, заяви, че САЩ са поискали от Великобритания да прихване кораба.

"Имаме основание да вярваме, че "Грейс 1" е превозвал петрол до рафинерия" Банияс "в Сирия. Тази рафинерия е собственост на субект, който е обект на санкции от страна на Европейския съюз срещу Сирия", заяви Пикардо.

През 2011 г. ЕС наложи редица финансови, търговски и транспортни санкции срещу режима на сирийския президент Башар ал-Асад в отговор на "продължаващата брутална кампания" срещу собствения му народ.

Междувременно говорител на иранското външно министерство Абас Мусави обяви, че британският посланик в Техеран е бил привикан във ведомството заради "незаконното" конфискуване на петролния танкер. Мусави също така изтъкна, че ""разрушителното" изземване на петролния танкер от страна на Великобритания може да увеличи напрежението в Персийския залив. Новината беше широко отразена и в иранските медии, следващи официалната политика на правителството в Техеран.

Случаят идва в момент, в който напрежението между САЩ и Иран е изключително засилено, а Вашингтон е започнал мащабна кампания за икономически натиск върху Техеран. По-рано тази седмица властите в страната от Персийския залив обявиха, че ще спрат изпълнението на няколко части от ядрената сделка от 2015 г., която администрацията на Тръмп напуска миналата година. Сред нарушените ограничения беше и преминаване на допустимото количество необогатен уран, което страната има право да съхранява.

Към момента Сирийското правителство все още не е дало позиция за инцидента.

"Грейс 1" сега е закотвен край бреговете на Гибралтар, британска отвъдморска територия в края на южна Испания. Министерството на отбраната на Обединеното кралство (МО) приветства действията срещу танкера, определяйки ги като "твърда реакция на властите в Гибралтар, които се грижат за прилагането на режима на санкции на ЕС срещу Сирия".

В четвъртък Пикардо благодари на "смелите мъже и жени от Кралските морски пехотинци, Кралската полиция в Гибралтар, митниците на Нейно величество в Гибралтар, както и на пристанищната администрация на Гибралтар за задържането на кораба и товара му“.

"Бъдете сигурни, че Гибралтар остава безопасен, сигурен и ангажиран с международния, основан на правила, правен ред", добави той.

Джон Болтън, съветник по въпросите на националната сигурност на американския президент Доналд Тръмп, коментира темата в свой туит: "Америка и нашите съюзници ще продължат да пречат на режимите в Техеран и Дамаск да се възползват от тази незаконна търговия", заяви той.

Според информациите танкерът "Грейс 1" е бил натоварен с ирански петрол още преди месеци и е изпълнил множество маневри с цел заблуда и преодоляване на ембаргото.

Корабът изключва сигналите си за проследяване, за да избегне откриването, след което плава около нос Добра надежда в Южна Африка, а след това до Гибралтарския проток. Това показва статия, публикувана в специализирания сайт за морско плаване Lloyds List по-рано тази седмица.

"Всеки танкер с ирански петрол следва подобен модел на поведение. Те правят това, като изключват своя AIS транспондер, включват го и го изключват периодично, за да заобиколят проследяването", коментира пред CNN авторът на статията Мишел Уиз Бокман.

"Този кораб е прекарал по-голямата част от времето си в Близкия изток, включително продължителни периоди в ирански води на специфични специални буйове", каза Бокман. "Те нарочно са предприели мерки за заобикаляне на идентифицирането на местоназначението, местоположението и произхода на кораба."

Самир Мадани, съосновател на платформата Tanker Trackers, който следи корабите чрез сателитни и морски данни, коментира, че пътуването на "Грейс 1" из Африка е отнело 2,5 месеца - с около месец по-дълго от обикновено.

"Плавателният съд плаваше с доста бавна скорост, тъй като не бързаше", каза Мадани, добавяйки, че Tanker Trackers не вярват, че корабът е превозвал суров петрол, а вместо това гориво от иранската Абаданска рафинерия.

"Можем също така да видим, че танкерът е силно натоварен във водата. Корпусът му е дълбок 22,5 метра, което означава, че носи 2 милиона барела много тежка течност. По-тежка от суров нефт", казва той и допълва: "Не само това, но предишните му задачи бяха прехвърлянето на мазут в Ум Касър (Ирак) и Хор Факкан (ОАЕ)."

Мадани каза, че не вярва, че сирийската рафинерия "Банияс" е дестинацията на кораба, тъй като водите ще бъдат твърде плитки, за да влезе.

"Вместо това ние смятаме, че мазутът е бил предназначен за трансфер от кораб до кораб към други кораби в рамките на морските граници на Сирия", каза Мадани.

Според няколко корабни тракери онлайн, Грейс 1 е построен през 1997 г. и плава под знамето на Панама.

#1 dedo adji 05.07.2019 в 17:55:57

...смелите мъже и жени... Голям героизъм е, въоръжен до зъби, да завземеш кораб с невъоръжен екипаж. Същото правеха и сомалийските пирати, без да се крият зад Юниън Джек. Докато руснаците качиха на всеки свой кораб по няколко командоси, които, щом някой приближи на 1/2 миля, първо стреляха и после питаха вие пирати ли сте. Ами ако иранците последват примера им, какво ще правят смелите мъже и жени и командването им? Ще подхванат нова Трафалгарска битка или ще потопят парахода, та да създадат нов Милфорд Хейвън? Танкерът е задържан. А какво става с екипажа му? Закъде пътуват, за Гуантанамо или Диего Гарсиа? Пиратите унищожават свидетелите. Какво ще правят новите капери?

#2 Harry 05.07.2019 в 20:29:30

"Америка и нашите съюзници ще продължат да пречат на режимите в Техеран и Дамаск да се възползват от тази незаконна търговия" Всъщност, търговията е напълно законна, незаконни са самоволните санкции, които САЩ налагат на всеки, който не им се подчинява!

#3 Ник 05.07.2019 в 23:39:06

Понеже Европейският съюз наложил санкции над Сирия/по поръчка на САЩ/,могат да си арестуват когото си искат!Съвременно пиратство!САЩ са най-големите терористи в света!

#4 Ник 05.07.2019 в 23:40:17

Понеже Европейският съюз наложил санкции над Сирия/по поръчка на САЩ/,могат да си арестуват когото си искат!Съвременно пиратство!САЩ са най-големите терористи в света!

#5 dedo adji 06.07.2019 в 00:03:08

Героичният подвиг на кралските морски пехотинци ми напомни един инцидент от преди 1/4 век. През 93 или 94г се вдигна голям шум по повод на един конвой по Дунава с гориво за Сърбия, тогава под ембарго. Европейците натискаха България да го спре, а командирът на конвоя заяви, че при опит да бъде спрян ще взриви шлеповете. Тогавашният премиер проф. Беров постави ребром въпроса на Европа:: "Ше поемете ли отговорността за замърсяване на Дунава?". И всичко утихна. Иранците явно не са следили какво става по затънтените Балкани. Ако бяха, нямаше нужда да крият воаяжа, а всеки ден да обявяват на всеослушание: "Караме товар за Сирия (Либия, или друг неприятен за САЩ клиент) При опит да бъдем спрени ще взривим парахода и ще разлеем 300 000т нефтопродукти". Подобен шантаж е описан още през 80-те от Фредерик Форсайт. ама кой да чете.

#6 explorer 06.07.2019 в 16:21:14

Деде, пий си хапчетата или по-добре ракията, и не се занимавай с глупости. Щом измислиха търговията с петрол да става в долари, вервай ми, ще се оправят с иранците.

#8 dedo adji 06.07.2019 в 20:45:25

Експи, сутринта си изпих гинко билобата а преди малко вечерната ракийка със салатка. Занимавам се с каквото ми харесва, без да искам разрешение от форумните идиоти. Напоследък, с изчезването на павето, тъи се очертаваш като един от водещите. Изповядай се пред еретическия пастор и се моли горещо да получиш просветление.

#9 gothic 07.07.2019 в 02:07:23

"Щото руснаците имат навика да придружават танкерите си с фрегати и кат нищо щеха разширят Гибралтар, ако тухларите се беха опитали да се качат на танкера." Т.а.ш.а.к, Уили! Голям....

#11 explorer 07.07.2019 в 17:23:58

бичи, причината това да не се случи се нарича конкуренция. Всеки продаден на Сирия или който искаш, танкер с преработен нефт, пряко бърка в джоба на роснефт и производни.

#12 explorer 07.07.2019 в 17:25:45

деде, пийни си и днешните и не забравяй, че никога не е късно да станеш за резил ;)

#13 gothic 07.07.2019 в 20:53:42

"към 8 tom collins-а" Ми пробвай да пишеш на трезво. Па вземи попрочети нещо за танкери, за фрегати руски. Колко са, къде са, какво носят (оръжие демек, не коктейли), колко им струва изкарването в Световния океан за конвой на стотина хиляди литра мазна каша. Другото експлорера го написа. Със здраве и сладки сънища...

#14 dedo adji 07.07.2019 в 22:19:19

Готения, тебе колко том колинса ти стигат да те замаят? Никога не съм го пил и нямам намерение, но от беглото ми запознанство с коктейлите, 8 том колинса се равняват на ок. 200гр домашна грозданка. При това силно разредена и консумирана дълго време. Даже без мезе, това не може да уплаши един здрав българин, даже да е станал канадец. Последвай съвета си и чети. Ама не тъпотиите на експито, преписани ит наръчника на Америка за България. Ти, ако си чел за танкери, аз съм ги карал. В интерес на истината, не толкова големи, най-големият беше 100 000т. Качвал съм се и на фрегати. Но това е извън темата. Темата е ПИРАТСТВО. Няма друго определение за нападение на граждански кораб в международни води. Възраждане в 21 век на практиките от 18-ти. Даже тогава, те са се прилагали срещу държави, с които е имало официално обявена война. Даже през цялата ВСВ шведски кораби под шведски флаг са доставяли желязна руда на Германия, докато капитаните на съветски и английски подводници скърцали със зъби, но не смеели да ударят неутрален кораб. Новият световен ред предвижда свободно движение на хора, стоки и капитали. Нефтът стока ли е? Оръжието стока ли е? Има ли стока БЕЗ двойна употреба? Според конвенцията на ООН по морско право Гибралтарският пролив е свободна транзитна зона за всички кораби, и граждански и военни. Англичаните претендират само за териториални води на 3 мили от скалата, което им се оспорва от Испания. В предните коментари споменах два начина за противодействие на пиратството. Бичкията предлага 3-ти, напълно възможен, ако Путин реши да плесне американците и европейските им пудели по наглите ръце. Спокойно могат да чартират танкер и да му издигнат руски флаг, това се прави редовно. Допълнителните разходи за ескорт от 2 фрегати са само няколко стотин тона мазут, малка цена за политически шамар.

#15 dedo adji 07.07.2019 в 23:04:45

П.П. А защо американците са използвали британски "смели мъже и жениЮ да им вършат мръсната работа? Те държат цял флот в средиземно море, толкова ли не можаха да пуснат един взвод тюлени? По въпроса имам известни подозрения, но ще оставя да се изходят експито и готения. На другите атлантически близачи изглежда им е неудобно да лижат толкова миризлива афера.

#16 Spider 12.07.2019 в 15:20:55

Ебаси кефа, гадни ислямистки мангусти СРЕЩУ бледи грозни британски боклуци, които пък го раздават копои на оранжевиО президент. Нека надпреварата по гнусота започне сега !

#17 explorer 12.07.2019 в 15:52:54

дедо, май ще трябва да смениш гинко-билобата с по-концентрирана. Тук има тънък намек, не само иранците живеят близо до проток, но и техните кораби минават през няколко такива, капиш ;)

Новините

Най-четените