Ако разлистите унгарски учебник по история за гимназисти, няма да изпитате и грам съмнение за позициите на правителството по отношение на мигрантите.
Разделът за "Мултикултурализъм" започва със снимка на бежанци, направили си лагер под будапещенската гара. До изображението има откъс от реч на авторитарния премиер Виктор Орбан за опасностите от миграцията: "Смятаме за важна ценност факта, че Унгария е хомогенна държава", казва той.
Финансираните от държавата учебници са част от правителствената реформа на унгарската образователна система, която предизвиква дълбоко безпокойство сред някои учители и издатели.
Критиците казват, че учебниците са само един от фронтовете в кръстоносния поход на правителството за промяна из основи на образователната система и държавата по свой християнски, националистически модел. Орбан също така е премахвал академични програми, които не пасват на неговите консервативни ценности, като на практика принуди един от водещите унгарски университети да изнесе учебната си програма в чужбина.
Образование "директно от държавата"
Промяната идва след седмици на улични протести срещу хардлайнерската политика на Орбан, които показват пукнатини в хватката му върху централноевропейската държава.
Откакто популистката партия "Фидес" на Орбан дойде на власт през 2010-а и наскоро спечели мащабна победа отново на изборите през април миналата година, тя стои начело на "дълбока образователна реформа", казва говорителят на кабинета Золтан Ковач.
Преди местните общини ръководеха държавните училища в страната. В последните години обаче държавата пое отговорността и контрола над тях и това включва осигуряване на учебници, казва Ковач, като твърди, че мярката цели да преодолее "недостиг във финансирането". Той казва, че най-накрая, след 20 години на неуспешни опити за финансиране и управление на образователната система, вече е поета отговорност за нея. Правителството се надява да въведе новата програма през есента на тази година, допълва Ковач.
Учебниците са подготвени от държавния Център за изследвания и разработки в образованието (OFI) от различни съавтори, включително Илдико Репарски, учител по история и автор на някои от по-ранните версии на учебници.
В момента учебниците нямат името на само един автор на корицата си. Вместо това общност от редактори работи с текстовете от съавтори "напълно свободно, като суров материал, като ги преоформя по свой вкус", казва Репарски.
Реформата се случва, докато Централноевропейският университет - финансиран от милиардера филантроп и известен враг на Орбан, Джордж Сорос - оповести миналия месец, че е бил "заставен да напусне" Унгария от враждебно настроеното правителство и пренася акредитираните си от САЩ учебни програми в австрийската столица Виена.
Радващият се на международно признание университет нарече случилото се "мрачен ден" за Унгария и Европа - нещо, което правителството отхвърля като "просто политически блъф в типичния за Сорос стил".
Някои от професионалистите в унгарската образователна система обаче казват, че хардлайнерската политика на Орбан вече има сериозно отражение върху децата в страната, много преди те да постъпят в университет.
"Това е просто ежедневна политика"
В малкия си офис в центъра на Будапеща, председателят на унгарската Асоциация на учителите по история - Ласло Миклоши, отваря учебник по история за 14-15-годишни деца, покрит с лепящи се бележки.
Той обръща на страницата за мултикултурализма и сочи речта, която Орбан е изнесъл пред Европейския парламент в Страсбург през май 2015-а, изложила позицията на Унгария по въпроса с мигрантите.
В речта си унгарският премиер казва, че унгарците смятат за ценност факта, че страната им е хомогенна като култура, ценности и начин на мислене. Това е просто ежедневна политика, казва Миклоши, като допълва, че това не казва нищо за реалните причини за съществуващите проблеми с миграцията, а само какво настоящият премиер мисли по въпроса.
Отношенията на Орбан с Европейския съюз, демонстриращи открито неподчинение, също са представени в карикатура, показваща Германия като гигантска свиня, хранеща прасенца, под формата на Гърция, Испания, Белгия и Португалия. Встрани от другите, доволно предъвкващо собствената си трева, стои унгарското прасе.
В същия учебник по география в главата за "Спад на населението и миграция" друга карикатура показва унгарско момче и момиче с текст: "Броят на хората, които смятат Унгария за най-добро място за живот, сериозно се е увеличил".
Илюстрацията включва статистики като "67% от младежите могат да си представят бъдещето си единствено в тази страна" и "всеки четвърти млад човек живее в брак или трайна връзка, а 68% от тези, които нямат такава, биха искали да имат" без посочени ясни източници за тези данни.
Изображението "засилва патриотичните усещания на младежите в Унгария, тяхното задоволство от курса на държавата, желанието им да сключат брак и да създадат семейство, и същевременно омаловажава готовността им да заминат в чужбина", казва Репарски, който е също член на асоциацията на учителите по история, наброяваща около 400 членове.
Говорителят на правителството Ковач отхвърля опасенията на учителите като "политическо мнение" като допълва, че правителството винаги е приветствало "критики, принос, наблюдения и коментари" от "професионални организации."
"Мигрант" и "Сорос" се чуват редовно като оскърбителни подмятания в училищата
Миклоши, който е бил рецензент на учебници в продължение на повече от 30 години, смята, че антиемигрантската реторика на Орбан прониква вече и до детските площадки и класните стаи.
"Мигрант" се е превърнало в оскърбление за много хора, включително много деца, коментира той.
Ако учител каже думите "евреин" или "циганин" или "словак", те често се посрещат от учениците с "кикотене и сръчквания" и учителят се налага активно да се бори за пространство за дискутиране на тези категории по неутрален начин, допълва Миклоши.
Това е наблюдение, което се споделя и от учителката по английски Юли Кароли, която казва, че за някои ученици думите "мигрант" и "Сорос" са станали "оскърбления, използвани в конфликти в училищните дворове и на площадките за игра".
Тя обаче допълва, че възгледите на децата основно се изграждат у дома, а не от страниците на учебниците. Ако родителите се вслушват в правителствената пропаганда, децата следват примера им - особено по-малките, коментира тя.
На няколко преки разстояние от офиса на Миклоши в центъра на града, 18-годишният ученик Акош Блашкович тъкмо излиза от сутрешен час по история в гимназията "Фазекаш Михай". Кроткият тийнейджър коментира, че не е видял особена разлика в посланията на учебниците през последните години.
Той обаче смята, че правителството се опитва да накара хората да се фокусират върху въпроса с мигрантите, вместо върху по-важни неща като образованието, здравеопазването и социалните проблеми.
Пет издатели на учебници, 123 дела
В малко селце на 30 минути път източно от Будапеща, домашният офис на издателя Андраш Романкович е пълен с рафтове от учебници в цветовете на дъгата, подредени по десетилетия.
Бившият учител и съпругата му са започнали да издават учебници през 1978-а и по негови изчисления около 10 млн. екземпляра от учебниците са излезли от печат през тези години.
Унгарските лицензи за издаване на учебници се подновяват на всеки 5 години. Романкович е един от петте независими издатели на учебници, които съдят правителството, след като то е отхвърлило техните молби за подновяване на лицензите им, които е трябвало да изтекат в края на 2018 г.
Делата в съда са свързани с общо 123 учебници, което означава 123 отделни дела за всеки учебник. Няма нужда да поясняваме, че това е дълъг процес и от започването на делата през септември около 20 от учебниците са получили разрешение за подновяване на лицензите, коментира Романкович.
Междувременно лицензите на държавните учебници са били подновени безпроблемно, обяснява той.
Ковач, говорителят на правителството, отказва да коментира защо правителството е отхвърлило молбите за подновяване на лицензите на независимите издатели на учебници, като казва само, че това е продължаващ процес и той преминава през по-високо ниво на вземане на решения.
Романкович, който е и председател на Националната асоциация на издателите на учебници, представляваща 20 издатели, предупреждава, че без реално разнообразие на учебници, образованието на младите хора ще претърпи сериозни щети.
"Налице е по-сериозен и дълбок проблем"
Докато независимите издатели се борят да запазят учебниците си достъпни в училищата, професорите в университетите се мъчат да запазят учебните си програми в Унгария.
В големите офиси с високи тавани на Централноевропейския университет в Будапеща доцентът по изследвания на пола Ева Фодор е обезсърчена от факта, че правителството е прекратило нейната програма, която е съществувала от повече от 20 години.
Университетът предлага акредитирани от САЩ и Унгария научни степени по изследвания на пола - или поне го правеше, докато правителството не премахна "изследвания на пола" от списъка си с акредитирани програми през октомври.
Акредитираната от САЩ програма ще продължи във Виена, но акредитираната от унгарските власти образователна степен вече не съществува, което засяга около 45 студенти в магистърска степен, постъпващи всяка година, казва Фодор. Единственият друг унгарски университет, предлагащ програма по изследвания на пола - "Йотвьош Лоран" (ELTE), беше принуден да прекрати своята програма.
Това е ясно и безпрецедентно нарушение на академичната свобода, коментира Фодор, като допълва, че не само изследванията на пола не се вписват в мирогледа на Орбан.
Това показва, че е налице по-дълбок проблем, казва тя. Орбан иска да създаде силна идеология, която да увлече хората, базирана на "национална гордост и неговата идея за много прости християнски ценности", казва Фодор. И той елиминира всички останали, които не са склонни да отстояват тази идеология, допълва тя.
Според Ковач, програмите по изследвания на пола са били премахнати заради нисък интерес, ограничени възможности за кариерна реализация и "философския подход" на правителството.
Вярваме, че има само два пола - мъже и жени, казва той. Ковач допълва, че студентите все така имат свободата да изучават въпросите на пола от перспективата на други дисциплини, като философия или социология. Той обаче не смята, че полът е независима дисциплина сам по себе си.
Студентите, които смятат другояче, е по-добре да си търсят място за следване извън Унгария.
Това е пропаганда.... Коментарът на уебкафе по СНН какво е? Нека уебкафе надникне в кварталите на много европейски и американски градове и опише видяното. Идете в Моленбек и се опитайте да снимате. Разходете се из центъра на Брюксел или Хамбург през деня и опишете видяното. Седнете в някое заведение, влезте в някой магазин... Нека жена журналист от уебкафе се опита да влезе в арабско кафене в Париж. Вижте колко помощи дават държавите от ЕС на мигранти и колко получава един безработен европеец. Сравнете разходите на която и да е държава в Европа за мигранти с приходите от тях (данъци например). Коментирайте как се разпределят местата в детските градини и училищата и кой има предимство. Посочете къде отиват всички стипендии за обучение в университетите. Кажете колко са неправитествените организации защитаващи мигранти и кой ги финансира. Анализирайте разходите на полициятя и секретните служби и кажете къде отиват най-много пари. Нека една феминистка ни разкаже как живее една мюсулманка в Европа и какво мислят мюсулманите "европейци" за белите жени. Пропаганда.....
@sim4o, като го знаеш защо си тук, да тролиш и да хейтиш ли
До реалист Така е пич, но никога няма да го направят. Ни от СНН , ни от кафето. Няма кинти в истината, за съжаление. Няма грантове за безпристрастност.
До Реалист и Боян: Виждало съм с очите си опашка от емигранти в Германия /преди 25 години - само си представете какво е било, а какво е сега.../ да чакат за полагащата им се храна, която раздават имигрантските власти - дълга, колкот е разстоянието между сградите на министерския и държавния съвет в София. Всичките лица бяха черни, само две имаше бели - на една жена от Украйна, и на една жена от България - с малки деца..още тогава нямаше обаче арапи - с разбутването на кошера от другата страна на средиземно море...има голяма разлика между черни мутри и арабелите. По принцип не съм за НЕПРЕКЪСНАТАТА промяна на учебниците, за непрекъснатото им "осъвременяване" /виждаме невиждани интерпретации на историята на България, които обаче предпочитам да ги чета като фентъзи книги/. Как да СПРЕШ обаче непрекъснатия стремеж на издателите да печелят не от ПРЕиздаване на старите учебници, а от ЕКСПЛОАТИРАНе на течения. Харесва ли им или не на някои, но ПРАВИТЕЛСТВОТО е това, което определя какво да се включва в учебниците...ако някой си е направил Университет да определя пола Ми - негово право ли е да си прави ТЕАТРОТО - ПРОПАГАНДАТА на гърба на другите полове?
@дедо, с появата на интернет, тоталитарния монопол върху знанието умря. За какво идиотщини говорите вие? За деца, които не са прочели една книга извън учебния материал? Или такива които не говорят с родителите си за света и не са излизали зад граница? Как ще им преподават небивалици и жълти новини от преди няколко века? Явно пропагандата взима жертви, но който си е научил уроците, знае каква е сетнината на подобни простотии.
Кени, много удобно пропускаш да факта, че баба ти ти е разказвала за отношенията им през 20-ти век!!! Времената в учебниците, за които говори Гети, са предните няколко века... Относно унгарците - обръщам внимание на: "...дойде на власт през 2010-а и наскоро спечели мащабна победа отново на изборите през април миналата година..." В крайна сметка нали демокрацията е в основата на Европа и ценностите и!
@Оби, по повод на:"....Относно унгарците - обръщам внимание на: "...дойде на власт през 2010-а и наскоро спечели мащабна победа отново на изборите през април миналата година..." В крайна сметка нали демокрацията е в основата на Европа и ценностите и! " Демокрация не значи популизъм. Повече от 20 години живях в режим, който печелеше избори с по над 90%. По онова време веднъж съм гласувал, под строй, но това не е демокрация. Нито кебапчетата, нито бай ганювските методи по изборите.
explorer | 05.02.201910:59 Демокрация не значи популизъм. Повече от 20 години живях в режим, който печелеше избори с по над 90%. По онова време веднъж съм гласувал, под строй, но това не е демокрация. Нито кебапчетата, нито бай ганювските методи по изборите _____________________ Локуми... Или твърдиш, че в Унгария няма демокрация и изборите се печелят с "гласуване под строй" и/или кебапчета?!!?!
@Оби и дедо, Първо, да видим кои унгарци. Те не са монолитна маса, както някои се пробват да го изкарат. Второ, мнозинството гласува по причини много сходни с тези, довели национал-социалистите на власт в началото на 30-те години в Германия. Иначе дедо, нямам претенции да ти дефинирам демокрация и патриотизъм, но имам сериозно против някой да налага своите разбирания на мен или децата ми, и да пробутва своите виждания като истина от последна инстанция, пък бил той и избран от мнозинството.
дедо, освен че си склерозирал, нещо си се превъзбудил. Като ти харесва у маджарско ходи на там, но няма да те вземат по обясними причини. И не мисля да ти обяснявам неща, които досега не си научил, защото явно или не искаш или не можеш да ги вденеш. Остани си със здраве и си пий хапчетата редовно. Аз съм роден тук и децата ми също. За сега оставам тук защото така съм решил.
@sim4o, "...КАКВО ВСЕ ПАК ИМ Е НА УЧЕБНИЦИТЕ, ЗА БОГА?" Май значението на български ти убягва, а питаш за маджарски. Прочети си статията още веднъж, ако не намираш поводи за притеснение, не се тормози повече. Аз лично не бих се ангажирал с прочит и преводи на учебници от унгарски. Ако си нямаш друга работа може да се пробваш.