Най-щедрият работодател на Китай

Дори Франция се изненада на подобен прилив на туристи: 6400 служители на китайската компания "Тянши Груп" се появиха в Париж на четиридневна корпоративна ваканция на разноските на Ли Джинюан. 5400 души пристигнаха от Китай, а други 1000 - от различни точки на света, в които оперира "Тянши".

Само в Париж бяха запазени 140 хотела за огромната китайска група. "Тянши" плати за още 4760 стаи в 79 четиризвездни и петзвездни хотела в Кан и Монако.

Два извънредни влака на френските железници бяха пуснати, за да обслужат пътуването на групата от Париж до Южна Франция.

147 автобуса бяха ангажирани за транспорта на групата от хотелите до крайбрежната улица в Ница, на която беше разбит нов рекорд - за най-голямата "жива верига", когато шест хиляди и четиристотин "туристи" изписаха с телата си "Tiens' dream is Nice in the Cote d'Azur" ("Мечтата на "Тянши" е Ница на Лазурния бряг").

По приблизителни изчисления цялата "екскурзия" ще струва на Ли Джинюан около 15 млн. долара, а Франция изчислява приходите от четиридневната китайска ваканция на общо 33 млн. долара.

Това не е първият жест на щедрост от страна на Ли: през 2005 г. "Тянши" организира годишното си събрание в столицата на Малайзия Куала Лумпур, където раздаде 260 лимузини, 54 самолета, 71 яхти и 21 вили на дистрибуторите си с изключителни постижения.

Как е възможен подобен лукс от компания, която се занимава с производство на хранителни добавки и разтворимо кафе?

Ли Джинюан: самонаправилият се капиталист

Историята на богатството на Ли е амплитуда на успехи и резки спадове по ръба между китайския държавен капитализъм и сенчестата икономика.

Той е роден в град Цанджоу в провинцията Хебеи през 1958 г. Напуска училище на 14 години, защото загубил интерес към уроците. Вместо това - започва да работи на петролно находище.

На 16 години започва да се занимава с търговия и натрупва първото си състояние от разлики в цените на стоките на вътрешния пазар. Ли забелязва, че дрехите и техниката, внасяни през Юга, се продават по-скъпо на Север. По същия начин - зърното и други суровини, произвеждани на Север, се продават на по-високи цени на Юг.

По-късно основава печатница, мелница и фабрика за фураж, с които през 80-те години успява да създаде богатство от 20 млн. юана.

През 1994 г. се заема с високотехнологичен проект за произовдство на натурални хранителни добавки. Ли влага цялото си внимание в бизнеса, като дори живее на строителната площадка на фабриката си в индустриалната зона на Тиендзин.

След три месеца предварителни опити при производството, обаче, проектът на Ли пропада. Над 20 млн. юана потъват в техника и сгради, разходи за закупуване на имоти и др. Загубите не просто поглъщат цялото състояние, което Ли е натрупал за последните 20 години, а и заемите, взети от роднини и близки.

Как се съвзема човек след подобен провал? С нощно плуване в ледените води на близко езеро.

"Казах си, че ако сърцето ми издържи, значи всичко може да започне отначало", спомня си Ли Джинюан.

Година по-късно - през 1995 г. Ли основава "Тянши" (в превод - "небесен лъв"). С помощта на Дзен Пенгран, известен китайски специалист по храненето, компанията разработва нов продукт - хранителна добавка в високо съдържание на калций.

Верижните заеми обаче вкарват Ли в нови финансови проблеми. Налага му се да продаде мелницата, фуражния завод и любимия си Мерцедес, за да плати дълговете на банките и да покрие заплатите на работниците в "Тянши".

Кризата го принуждава да "адаптира" маркетинг-методите си към бърза печалба, като ангажира стотици дистрибутори в мулти-левъл схема. Към 1997 г. оборотът на компанията му достига до 2 млн. юана.

30 000 нощувки бяха резервирани в Париж и Ница заради корпоративната екскурзия на Tiens

Заради множество случаи на финансови измами чрез директни продажби, обаче, китайското правителство налага забрана върху мулти-левъл маркетинга през 1998 г. (забраната важи до 2005 г., като до днес продължават да съществуват сериозни регулации над компаниите с подобен модел). Всички фирми, включително Тянши, са принудени да променят модела си към продажби в търговски вериги.

Регулациите принуждават Ли да се обърне към международните пазари. Така "Тянши" започва износ на продукти за здравето и хранителни добавки под марката на традиционната китайска медицина.

Щатните служители на компанията са общо 12 000 души, но според отчетите на "Тянши" за тях работят над 12 млн. души по цял свят като директни дистрибутори.

През 2012 г. Ли Джинюан успява да влезе в класацията на Forbes за топ 1000 на милиардерите по света. В международен план стои в средния ранг на богатството, но в класацията на най-заможните хора в Китай се нарежда на 24-то място през 2014 г.

Мулти-левъл вождизъм

Критиките спрямо бизнес-модела на Ли варират от съмнения в поддържането на организация от пирамидалем тош до съмнения в качествата на продукцията на "Тянши".

"Той се изживява почти като религиозен лидер", коментира Рупърт Худжуърф, създател на Hurun Report, който измерва богатството на китайските бизнесмени всяка година.

Огромни плакати с лицето му, танцуващи девойки в традиционни носии, пеещи "Благодарим ти, че те има", масови събирания на хиляди дистрибутори и потребители - Ли харесва ефекта на масовите прояви.

По време на годишната сбирка в Индонезия Ли кацна с хеликоптер на терена на стадион, пълен с дистрибутори и клиенти на "Тянши".

Преди години пък Чувашката епархия на Руската православна църква се прочу, като обяви компанията "Тянши" за "финансов култ" и заедно с няколко други фирми за мулти-левъл маркетинг я включи в списъка на "сектите и тоталитарно-деструктвните организации" заради това, че ръководството контролира начина на живот и поведението на работниците си.

На критиките от бивши служители на "Тянши", че продуктите му нямат никакви полезни качества от медицинска гледна точка, Ли отговаря спокойно: "Живеем в модерно общество, където слуховете са нещо нормално".

Собственикът на "Тянши" е активен филантроп, основател на международна благотворителна фондация Tiens Meijing International, през която твърди, че е дарил около 100 млн. долара. Други 100 млн. долара са вложени в създаването на "Тянши Колидж" в Китай, частно училище в Тиендзин, в което учат над 3400 ученици.

Ли е основател и на собствена "теория" за управление и развитие, наречена "Взаимодействие на шест мрежи" - човешки ресурси, образование, логистика, капиталов поток, интернет и туризъм.

Затова не е много трудно да се прецени, че "френското приключение" на Ли Дзинюан не е просто жест на благодарност към служителите му, а масивна рекламна кампания за западния пазар.

Медийният интерес към подобни събития е неизбежен, а ефектът се видя по страниците на френските и английските медии. Струваше ли си инвестицията? Отговорът идва от само себе си.

Новините

Най-четените