Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Финансова каша - може ли Париж да загуби от Олимпиадата 2024

Хотелите свалят цените, има неизкупени билети, а AirFrance обяви огромни пропуснати приходи заради Игрите Снимка: iStock
Хотелите свалят цените, има неизкупени билети, а AirFrance обяви огромни пропуснати приходи заради Игрите

Организацията на голямо спортно мероприятие като Олимпийските игри е трудно и неблагодарно занимание, но за страните домакини винаги е имало един голям плюс - приходите и раздвижването на икономиката.

Към момента обаче ситуацията с Париж 2024 не изглежда по този начин, а дори напротив - започва да прилича все повече на голяма финансова бъркотия от стотици хиляди нежелани билети за спортните събития, мащабни загуби за местния туроператор Air France и отлив на традиционния поток от туристи към френската столица.

Доскоро оценките на френските власти бяха, че за Игрите в столицата на страната ще пристигнат над 15 млн. души, но впоследствие те бяха намалени на 11,3 млн., от които едва 1,5 млн. души ще дойдат от чужбина.

И макар това да е достатъчна бройка да напълни стадионите за спортните събития, хотели, авиокомпании и туристически агенции са изправени пред проблем там, където трябваше да има огромен бум в печалбите.

Алън Бачанд е собственик на фирма за спортни пътувания. Компанията купува места в хотели в градове, където има планирани големи спортни събития, и след това ги преподава с печалба.

За Олимпийските игри в Париж обаче продажбите на фирмата са паднали с цели 80% под планираното въз основа предишни олимпиади.

"Това е първият път за цели 25 години, в който ще приемем по-малко пари, отколкото сме платили за хотелските стаи, които сме резервирали преди 30 месеца", коментира пред Bloomberg Бачанд.

По думите му обикновено за подобни големи събития продажбите започват година преди самото мероприятие, но в случая цените за нощувка по това време са били невероятно високи.

"Трябваше да даваме по 1000 долара на вечер за хотели, чиито стаи обикновено струват по 400 долара на вечер. Ако платим много пари, трябва да ги маркираме и да ги продадем за много пари", обяснява той.

След като са видели, че няма почти никакво търсене, около 100 дни преди началото на Игрите хотелите са започнали да предлагат двойно по-ниски цени. Съответно бизнесът на Бачанд е бил принуден да направи същото.

Сега той и хората му се надяват след игрите да покрият поне всичките си разходи и да не излязат на загуба. Бизнесменът обаче не е сигурен, че това ще е възможно.

Анализаторите посочват, че около 11 месеца преди началото на Игрите е бил регистриран пиковият момент в цените, като тогава средната нощувка в Париж за периода между 26 юли и 11 август е била 531 евро.

За сравнение сега за същия период парижките хотели предлагат настаняване от около 313 евро на нощувка - или с 41% по-ниско, става ясно от данни на компанията за анализи в сферата на туризма Lighthouse.

Цените все още са доста над средните от 175 евро през същия период миналото лято, но този спад показва, че посетителите не са склонни да дадат прекомерни суми дори за голямо събитие като Олимпиадата.

Като цяло нивата на заетост на хотелите в Париж по време на Игрите се движат около 80%, според данните на платформата CoStar, публикувани на 26 юни.

Това е значително под декларираната средна заетост на хотелите по време на Олимпиадите в Лондон през 2012 г. (88,6%) и Рио де Жанейро през 2016 г. (94,1%), става ясно още от данните на CoStar.

Оплаквания идват не само от хотелиерите, но и от ресторантьорите. 

Ръководителят на Съюза на хотелиерите на Франция Тиери Маркс се оплака преди дни публично, че заради засилените мерки за сигурност около Игрите приходите на барове, кафенета и ресторанти в зоната за сигурност близо до олимпийските обекти са спаднали с цели 60%. 

Според него заради блокадите на улиците и въвеждането на специални пропуски някои ресторанти "отменят резервациите на маси".

Маркс коментира още, че представители на туристическата индустрия възнамеряват да поискат компенсация за пропуснати приходи.

Междувременно целият шум около спортното събитие отблъсква други туристи, които принципно биха посетили Париж през лятото.

Доклад на френския авиопревозвач AirFrance показва, че компанията се готви да понесе финансов удар от 180 млн. евро неизпълнени печалби.

Въпреки че AirFrance е официалният превозвач на Игрите, докладът на компанията е категоричен - резервациите на полети към Париж намаляват чувствително, тъй като много хора са отблъснати от идеята заради очакванията за шумни тълпи, както и за по-високи цени на хотелите и ресторантите.

Авиопревозвачът определя нивата на резервации за полети към френската столица като "разочароващи" и посочва, че те са значително по-ниски в сравнение с други ключови европейски градове.

Сметките на компанията показват, че в резултат на това Air France предвижда спад продажбите си в размер до 180 млн. евро за периода юни-август.

Продажбата на билети за събитията от Олимпиадата също все още удря на камък. Над 270 хил. билети са пуснати за повторна продажба през официалната платформа на Игрите.

В самото начало от комитета по организацията на Игрите за феновете да купуват пакетни билети, които дават достъп за 3 отделни събития.

Това, естествено, доведе до голям брой нежелание билети, чиито собственици или не се интересуват от конкретното събитие, или искат да си възстановят част от направения разход.

Проблемът е, че всичко това води до свръхпредлагане и нисък интерес. Само в края на юни официално регистрираните непотребни билети за повторна продажба бяха 180 хил., а сега, точно преди началото на Игрите, те са се увеличили с над 90 хил.

"Има толкова много билети за лека атлетика в платформата за препродажба. Може да си остана с моите билети. На този етап това са невъзстановими разходи", пише във форум в Reddit един разочарован фен.

Междувременно все още има стотици хиляди непродадени билети в допълнение към тези, посочени в официалния сайт за препродажба. Само за откриващата церемония в петък има поне 4000 свободни места, които досега не са били продадени, като цените за тях започват от 900 евро нагоре.

Въпреки това Тони Естанге, главен изпълнителен директор на организационния комитет в Париж, определи продажбата на билети като "голям успех".

Той посочва, че досега са били пласирани над 8,85 млн. билета за всички състезания от Игрите, което по думите му е своеобразен "олимпийски рекорд".

Също така организаторите на Олимпиадата допълват, че над 250 хил. билети са намерили нови собственици само през специалния сайт за повторна продажба.

"Имайки предвид опита от предишните издания, ние знаем, че феновете ще имат възможност да закупят билети и по време на Игрите", се казва още в официално изявление на организационния комитет.

Фактът обаче е, все още има много свободни билети както за престижни състезания като финала на 100 метра бягане за мъже, така и за двете най-скъпи събития от Олимпийските игри - церемонията по откриването и церемонията по закриването.

От "Файнейшъл таймс" все пак отбелязват, че непродадените билети, особено за ранните кръгове, са нещо нормално при подобни големи спортни събития като световни футболни първенства и олимпийски игри.

Оттам напомнят, че малко преди началото на Игрите в Рио де Жанейро през 2016 г. е имало над 1 млн. непродадени билети.

Въпреки това всеки непродаден досега билет е пропусната полза за Париж, където мнозина са недоволни от огромните разходи, които правителството направи за организация на цялото мероприятие - около 7,5 млрд. евро.

Според Тони Естанге, който е трикратен носител на олимпийско злато по кану, в случая ентусиазма на местните изобщо не е толкова важен, особено на фона на милионите хора, включително парижани, които ще гледат в захлас Игрите.

"Много сме уверени да кажем, че това ще бъде прекрасно и популярно парти. Ще си направим изводите след края на Игрите", допълва още той.



 

Най-четените