Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как любимата телевизия на Тръмп се обърна срещу него за "изборните измами"

Защо Fox News започна да излъчва факти, развенчаващи неправомерни съдебните искове на президента Снимка: Fox News
Защо Fox News започна да излъчва факти, развенчаващи неправомерни съдебните искове на президента

Ако президентът на САЩ Доналд Тръмп пусне любимата си телевизия Fox News този уикенд, може да види нещо неочаквано и съвсем не в стила, който на него и на милиони американци допада толкова много.

Телевизията излъчва подробен анализ, посветен на съдебните искове на Тръмп, в които той твърди, че на много места в страната са извършвани изборни измами в негов ущърб. Разликата в случая обаче е, че този анализ, проведен от някои от любимите му водещи, много внимателно оборва исковете на президента като фалшиви. 

След като компанията Smartmatic, която се занимава с технологиите за електронно гласуване в Щатите, заплаши Fox News с тежко дело за "кампания по дезинформация", което би могло да коства на телевизията милиони долари, оттам са взели решение за промяна в стратегията. 

Затова и сега по Fox вече се излъчват забележително количество новини, оборващи твърдения, които собствените водещи и гости на телевизията са заявили от ефира ѝ.

Първият такъв "пакет" новини бе излъчен в петък вечерта в шоуто на Лу Добс. От Fox предупредиха, че още такива материали ще бъдат излъчени в събота вечерта в програмата на Жанин Пиро и в неделя сутринта в шоуто на Мария Бартиромо. И тримата водещи, които използват платформите си, за да прокарват про-Тръмп пропаганда, са близки с президента.

Безпочвените конспиративни теории въвлякоха Smartmatic в публичния дебат, като авторите им настояват, че технологиите на компанията са позволили изборите да бъдат манипулирани в полза на демократа Джо Байдън. Освен това, те свързваха името на Smartmatic с това на Сорос и покойния венецуелски лидер Уго Чавес.

Затова и сега "шокиращият" за много републиканци новинарски "пакет" включва интервю с експерта по технологии на гласуването Еди Перез, който развенча серия от конспиративни теории, които бяха изказани в ефир в предаванията на Добс, Пиро и Бартиромо.

Например, Перез каза, че не е видял нито едно доказателство, че софтуерът на Smartmatic е бил използван, за да се манипулират изборите, нито че компанията поддържа директна връзка с милиардера Джордж Сорос.

Докато Тръмп продължи да поставя под съмнение почтеността на системата за електронно гласуване, някои от неговите съюзници атакуваха Smartmatic заради услугите, които компанията е предоставила на президентските избори в Лос Анджелис.

Потърсен за коментар относно въпросните фалшиви новини и теории, които Fox са пуснали, адвокатът на Smartmatic Ерик Конъли коментира пред CNN, че все още няма как да има коментар по темата, тъй като тези твърдения са предмет на "потенциален съдебен спор".

В правното уведомление, изпратено до Fox News на 10 декември, Smartmatic прилага няколко примера, според които в ефира на телевизията са излъчени теории на конспирацията, изказани от адвоката на Тръмп, бившия кмет на Ню Йорк Руди Джулиани, и Сидни Пауъл, консервативна активистка и бивш федерален прокурор.

В уведомлението се посочват и примери, според които водещите Добс и Бартиромо са спомагали за разпространението на фалшива информация, уронваща доброто име на компанията.

Перез е казал пред CNN в събота следобед, че подготовката на интервютата за Fox е протичала по необичаен начин. Той съобщава, че когато от компанията му са подавали информация до Fox, не са получавали отговор на въпроса в кое предаване ще бъде включена.

"Така и не бях уведомен, че съдържанието, което дадохме на Fox, ще се излъчи в шоуто на господин Добс", казва Перез пред CNN. "Когато впоследствие гледахме предаването, ни направи силно впечатление по какъв странен начин се представят фактите".

"Не съм свикнал да виждам Лу Добс да представя факти безпристрастно", добавя Перез, отбелязвайки, че е необичайно за представянето на новините да приключи без коментар от самия Добс, директно с пускане на реклама.

"Мисля, че реакцията ми беше предимно на изненада. Не ми казаха, че въпросите в интервюто ще са фокусирани само върху Smartmatic. Всъщност нямаше нищо в предварителните разговори с Fox, което да ме наведе на мисълта, че Smartmatic изобщо ще бъде предмет на интервюто. Очаквах по-разширен дебат за изборите, тяхната достоверност прочие", казва още Перез.

Помолен да опише медийното покритие на изборите, направено от Fox, експертът определи новините на мрежата като "спекулативни, небазирани на факти, много от които подкопаващи публичното доверие в легитимността на изборните резултати".

Все пак, Перез изрази благодарността си, че му е било позволено да поднесе фактите на публиката на Fox по един "нефилтриран" начин.

Най-четените