Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Кремъл подменя беларуските журналисти с руски "кореспонденти"

Кадри на Russia Today вече правят напълно завършени новинарски емисии, след като много беларуски журналисти хвърлят оставки Снимка: БГНЕС
Кадри на Russia Today вече правят напълно завършени новинарски емисии, след като много беларуски журналисти хвърлят оставки

Масовите протести в Беларус срещу президента Лукашенко доведоха до сериозни промени - заради натиска много от журналистите в медиите в страната напускат работата си, а други пък биват пресирани да се откажат. Кой обаче ще ги замени. Изглежда отговорът е финансирани от Кремъл кореспонденти. 

Още по време на спорните избори, чийто официални резултати изпратиха Лукашенко за шести пореден мандат като президент, той предупреди медиите да не работят за дестабилизацията на Беларус", като към предупреждението беше добавена и лека заплаха от "незабавен отговор".

Над свободната медийна среда в Беларус отдавна тегне сянката на управлението на "последния истински диктатор в Европа", както е наричан президентът Александър Лукашенко.

С развихрянето на протестите в Минск, а и на други места в страната, обаче все повече журналисти започнаха да заемат ясни опозиционни позиции. Някои от тях, отвратени от жестокото полицейско насилие над демонстранти, отказаха да премълчават за протестите в емисиите и да се преструват, че нищо не се случва - действия, за които част от тях дори са преследвани. 

В резултат на всичко това обаче много служители от националните радио и телевизия (Belteleradio)  напускат работа. По данни на руското издание RBC около 300 служители от Belteleradio са се присъединили в стачките срещу Лукашенко, а около 100 журналисти са хвърлили оставки.

Масово репортери от националната телевизия напуснаха на 17 август, а няколко дни по-късно Лукашенко обяви, че е поканил руски заместници на стачкуващите беларуски журналисти.

Още на 22 август двойка журналисти от Russia Today (RT) придружи Лукашенко на официално посещение в Гродно, където опозицията проведе няколко масови протеста.

В понеделник - 31 август, руската медия RBC съобщи, че журналисти и служители в техническите отдели на финансираната от Кремъл телевизионна компания Russia Today са били назначени в държавната телевизия на Беларус. Според изданието телевизионният отдел на Belteleradio дори излъчвал материали на RT от 27 август.

Съобщава се, че RT вече е произвел и напълно завършени новинарски емисии за протестите на опозицията в Беларус, "очевидно направени без никакво участие или съдействие от Belteleradio". Освен това новините "приели конспиративния тон на репортажите на RT", пише Moscow Times.

Излъчено било и интервю, само двa дни след като същото минало по-рано и в Russia Today, както и телевизионен разказ, от които по всичко личало, че това е "изключително съдържание" за финансираната от Кремъл медия.

Най-малко два екипа от RT били пристигнали в студията на Belteleradio от 18 август, според служители на националната беларуска телевизия. В екипите били включени поне един IT специалист и четирима технически служители. На място е командирован и кореспондентът Константин Придибайло.

Официално целта е да се окаже подкрепа на радителевизионната компания на Белрус, която контролира няколко различни телевизионни мрежи, шест от които излъчват собствено оригинално съдържание. Според бивши и настоящи служители загубата на много технически работници - оператори, видеоинженери, техници по осветлението и др., заплашва да парализира работата в Belteleradio.

Самият Придибайло, описван "връзката" между беларускатата и руската държавни телевизии, признава пред RBC, че в миналото е работил два пъти за Belteleradio и че към днешна дата мобилната телевизионна станция на RT наистина е в Беларус, но за да снима за новинарската видео агенция на RT Ruptly, като съдържанието се продавало и на други медии по света, включително в Беларус.

Той обаче отрича журналистите от RT официално да са били наемани в държавните радио или телевизия, както и каквато и да било роля в тайна операция за използване на руски журналисти за подпомагане на беларуските държавни медии.

"Това е забавна фалшива новина. Никой [от RT] не е дошъл да работи за Вelteleradio. Аз например работя само в RT. Фактът, че идвам и пия чай и кафе в държавната медия на Беларус, е породен от приятелство и колегиалност", категоричен е кореспондентът. По думите му в случая става дума само за бизнес, а не за политика.

Говорители на Russia Today също изразиха позиция, която по-скоро не отговаря на въпросите на RBC дали настина руски специалисти заемат местата на беларуските журналисти.

"Като организация с нестопанска цел, RT предоставя своето съдържание на стотици и хиляди международни медии от години. Не виждаме причина, поради която беларуската телевизия да бъде изключение", казват от пресслужбата.

Каквато и да е истината, според някои наблюдатели вече е налице промяна в отразяването на новините в белоруските държавни медии.

Според доклад на политическия анализатор Артьом Шрайбман през изминалата седмица тонът на репортажите в Belteleradio е заел нова посока. Налице били коментари главно от чуждестранни гости и експерти, които сравняват беларуските протести с Революцията на Евромайдан, която свали от власт в Украйна Виктор Янукович през 2014 г.

Освен това се наблюдавало "отдръпване от местни беларуски експерти" и по-скоро с коментари се включвали руски и украински политици от "обичайния състав" на RT, които Шрайбман определя като "леви и антизападни експерти и теоретици на конспирацията".

Всичко това става на фона на отнети акредитации на журналисти, които отразяват протестите срещу президента Александър Лукашенко. Те са отнети от Междуведомствената комисия за предотвратяване на тероризма и екстремизма към беларуския Съвет за сигурност без да бъдат посочвани мотиви.

Сред засегнатите бяха кореспонденти на Радио Свободна Европа, на Current Time (съвместен проект на Свободна Европа и "Гласът на Америка"), на британската BBC, германската ARD, както и на информационните агенции Ройтерс и Франс прес.

Около 50 представители на същите медии, както и руски репортери, работещи за ТАСС и РИА Новости, бяха арестувани по време на митинг в столицата Минск отново в края на август.

Въпросът стигна и до Европа, като говорител на върховния представител на ЕС за външната политика Жозеп Борел коментира, че отнемането на акредитациите на журналисти е "неприемливо". А от Европейския съюз вече обявиха, че ще наложат санкции на до 20 представители на властта в Беларус, за които се смята, че са отговорни за изборни измами и репресии срещу протестиращи.

Така или иначе доверието в обществените медии в Беларус вече е дълбоко нарушено. Въпреки това по нищо не личи, че протестите срещу Лукашенко скоро ще утихнат. 

Най-четените