Китайците са луди по "кутиите с изненади" - наглед просто хрумване, което обаче може да донесе милиони долари печалба за компаниите, практикуващи подобен бизнес.
Идеята е проста - пускаш колекционерска серия от пластмасови фигурки в кутии "изненада", а клиентите няма да спрат да ги поръчват, докато не съберат цялата серия. Или обявяваш, че пускаш 5 смартфона в кутиите си с изненади, докато в другите човек печели някаква утешителна награда, и мнозина ще дадат своите 20-30 долара, за да спечелят.
Инфлуенсърите в китайските социални медии се надпреварват да правят "ънбоксинг" видеа, в които откриват каква точно награда им се е паднала от мистериозната кутия, която са поръчали, сравняват "плячката" помежду си и рекламират една или друга компания за добрите ѝ награди.
Според държавния вестник China Daily индустрията на тези "мистериозни кутии" може до 2024 г. да достигне общ размер от около 30 милиарда юана (4,7 милиарда долара).
В китайските социални медии има нова крилата фраза: "Всичко може да бъде поставено в "кутия с изненада".
Понякога обаче това "всичко" е твърде широко понятие по един безкрайно мрачен начин.
Някои опортюнисти възприемат идеята за кутиите с изненада, като я свързват с нещото, което генерира винаги изключително много интерес и лайкове в социалните медии - малки животинки.
Така по различните платформи в Китай започнаха да се появяват оферти за "мистериозни кутии с животни" - кученца, котенца, зайчета...
И макар на някои на пръв поглед идеята да им звучи като от затрогваща романтична комедия, в която мъжът подарява на любимата си голяма кутия, в която се спотайва малък, сладък голдън ретрийвър, всъщност реалността е много по-грозна и фрапираща.
Потребителите в китайските социални медии откриха тази тежка истина много директно в началото на май, когато групата за защита на животните Love Home публикува видео от рейд на полицията в централния китайски град Ченгду над камион на една от фирмите за доставки на пратки.
Вътре те откриват 156 кутии с кученца и котенца на по няколко месеца. Във видеото се чува оглушителен звук от уплашени животни. Те са натъпкани в малките сандъци и кутии с по няколко пробити дупки за въздух, изплашени до краен предел и омаломощени от глад и жажда. Въпреки това тези нещастни животни са щастливците.
От другите кутии, плътно затворени с тиксо, не се чува абсолютно нищо.
Кадрите скандализираха потребителите на китайски социални медии, показвайки им крайностите и преките жертви, до които е достигнала вълната от оферти за "Кутии с изненади".
По принцип доставката на живи животни по пощата или през алтернативни куриерски услуги е незаконнa в Китай. Проблемът е, че контролът на властите именно по този параграф е меко казано хлабав.
Затова и възползвайки се от пика на кутиите с изненади, множество подобни компании продължават да предлагат като награда домашни любимци, доставени до вратата на потребителите за скромна сума от под 100 долара (или еквивалента им в юани).
Така много потребители на социалните мрежи виждат симпатично направена реклама, на която се вижда как сладко чихуахуча или малко шиба ину се подава от отворена подаръчна кутия. След това се посочва, че струва само 599 юана (92 долара).
И все пак, както старата мъдрост напомня, човек не трябва да се предоверява на интернет, защото на снимка всичко може да изглежда прекрасно, но реалността е много по-различна.
Групите за защита на животните казват, че това не само е жестокост спрямо самите животни, но и не всички от тях оцеляват при пътуването до новите си собственици. А кадрите, заснети от Love Home, показват каква е реалността.
Вместо породистите животни, обещани от рекламите, в кутиите и сандъците, натоварени в камиона, има наблъскани нагъсто кученца и котенца от смесени породи, като много от тях умират от задушаване и глад.
Не се знае за коя точно платформа е била предназначена разбитата от полицията пратка, но според Love Home става въпрос за доставка на куриерската компания ZTO за фирма с кутии с изненади.
"Доставчиците обикновено спират да осигуряват храна и вода на животните един ден преди заминаването, за да ограничат отделянето на екскременти", обясняват от Love Home в социалните мрежи. Така в една кутия, едва 30 сантиметра широка, три кученца са вклинени едно до друго, почти неподвижни.
Тези констатации се потвърждават и от коментарите под обяви за подобни кутии с изненада домашен любимец в сайтовете за електронна търговия. Хората споделят за болни и мръсни животни, които понякога умират няколко дни след доставката.
Китайската индустрия за доставка на колети и преди е била изправена пред скандали с нехуманно отношение към животни. През септември 2020 г. най-малко 5000 животни, включително кучета, котки и зайци, бяха намерени мъртви в логистична станция в централна провинция Хенан. Тогава се оказа, че става въпрос за забавена пратка, като забавянето е довело до смъртта на всички животни в нея.
Но кадрите и снимките на Love Home възмутиха потребителите на Weibo, които написаха над 450 милиона публикации с хаштага #PetBlindBox и призоваха за бойкот на подобни оферти.
Редица обяви за домашни любимци в кутии с изненади са свалени от сайтовете за електронна търговия, след като групата за правата на животните Love Home разкри скандала.
Други са се опитали да прикрият своите продукти, като променят описанията на рекламите, за да премахнат думите "кутия с изненада" или да ги маскират като услуги за спасяване на животни или осиновяването им. Много от тях обаче бързо биват разкривани и заклеймявани в редица постове онлайн.
Междувременно куриерската компания ZTO публикува извинение за "неправомерното си поведение". От пощенските власти в Ченгду заявиха, че са глобили ZTO с 80 хил. юана (12 419 долара) за нарушението на правилата.
Въпреки широкото възмущение и медийното отразяване, само седмица и половина след рейда на властите в Ченгду в друга провинция - Дзянсу, бяха открити още "кутии с изненада" с домашни любимци, съобщава Global Times.
Много от животните в откритите 13 кутии вече са мъртви. Куриер е същата компания - ZTO.
Еван Сън, учен от неправителствената организация World Animal Protection (WAP) в Китай, заяви, че откриването на втора партида кутии с домашни любимци толкова скоро след първоначалния рейд показва, че ZTO Express не е предприела достатъчно действия, за да коригира проблема.
В момента Китай няма ясни национални закони, които да защитават животните от малтретиране. Този скандал може да промени това, като много експерти и активисти призовават за приемането на определени правила, които да се спазват.
"Необходимо е да продължим да повишаваме осведомеността относно хуманното отношение към животните в цялото общество, което да доведе до по-силна правна система за защита на животните в бъдеще. За прекратяване на тази жестока търговия са необходими колективни действия", коментира още Сун.
Но групите за защита на животните и държавните медии посочват още един голям риск от нерегламентирания пренос на домашни любимци - болестите, които могат да възникнат и да се разпространят бързо.
Според доброволците на Love Home, цитирани в статия на държавния China Daily, повече от дузина от котките и кучетата, открити при рейда на полицията в Ченгду, са били диагностицирани с болести, включително "чума и котешка чума".
Световната здравна организация заключи в своя проект на доклад за произхода на коронавируса, че най-вероятният източник на пандемията, убила над 3 млн. души в глобален мащаб, е животно.
Китай въведе строги нови закони в опит да предотврати потенциални бъдещи огнищата на болести, предавани от животни, включително забрана за ядене на диви животни.
Но държавният China Daily заяви, че много търговци на домашни любимци в платформите за електронна търговия "просто игнорират" изискванията за проверка и карантина, определени от правителството.
В крайна сметка обаче, ако самата държава не обърне по-сериозно внимание на проблема, не просто животните ще продължат да страдат и да умират заради човешкия опортюнизъм, но като нищо ще станем свидетели и на новата голяма пандемия.