Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Тайната страст на мафиотите

Запленени ли са от изкуството престъпниците и босовете на мафията? Или то е по-скоро сигурен и трудно проследим актив за мръсни пари.... Снимка: Getty Images
Запленени ли са от изкуството престъпниците и босовете на мафията? Или то е по-скоро сигурен и трудно проследим актив за мръсни пари....

Спомняте ли си филма "Мики Синьото око"? Хю Грант в ролята на Майкъл Фелгейт е англичанин, който работи в аукционна къща за търговия с редки и ценни картини в Манхатън. Той продава меко казано странна "творба" по време на един от търговете, заставен от близък на своя тъст - италианския мафиот Вито Касапина.

Тази комедия отпреди 20 г. изглежда случайно или не е предугадила колко ценни са произведенията на изкуството за хора от организираната престъпност.

Към днешна дата се оказва, че този сценарий, но в не толкова забавен аспект, се повтаря отново. А за италианските власти търговията с ценни произведения на изкуството, особено с цел пране на пари, се оказва трудно проследима.

Джоакино Камполо е сочен за краля на видео покера в Италия. Ако съдим по конфискуваните от дома му над 100 ценни произведения на изкуството на стойност 300 милиона евро, той много обича изкуството. И с видим афинитет към шедьоврите на Салвадор Дали, Джорджо Моранди, Ренато Гутузо и Джорджо де Кирико.

Колекции за десетки милиони евро са конфискувани и от сина на Франчесо Шиавоне - шеф на клана Казалези в базираната в Неапол престъпна банда Камора, и от сицилианския арт дилър Джанфранко Бечина, свързван с Коза Ностра.

През 2002 г. от музея на Ван Гог в Амстердам бяха откраднати две популярни маслени картини на художника, а по-късно бяха открити от италианските власти във вила, свързана с краля на наркотрафика в Италия Рафаеле Империале.

Не е за пренебрегване и документалният филм "Следвай картините", разказващ за инвестициите на "Ндрангета" в картини от 17-и век и други произведения на изкуството.

Наистина ли престъпниците и босовете на мафията са толкова запалени по изкуството?

Експертите не вярват в това. По-скоро го намират за признак доколко пазарът на изкуство се е превърнал в инструмент за пране на пари и инвестиции за организираната престъпност.

Това е сектор, който позволява мръсните пари да бъдат скрити, в безопасност и непокътнати, както и с гарантирана защита срещу девалвация с течение на времето. Произведенията на изкуството предлагат сигурност за инвестиция с гарантирана възвращаемост, особено ако парите се инвестират в шедьоври, които гарантирано поддържат стойността си през годините.

Глобалният пазар на изкуство бележи бум в световен мащаб и е на стойност между 58 и 60 милиарда евро, тоест удвоил се е през последните 10 години и не показва признаци на срив.

Това обаче не се дължи само на нараснало търсене на вечните шедьоврите. А и на видимото покачване на цените на произведения на нарастващия брой млади художници, които в някои случаи могат да надхвърлят 100 милиона долара за парче.

Всичко това са аномалии според експерти в сектора.

През последното десетилетие галериите и аукционните къщи правят рекорд след рекорд, успявайки да наредят сред шедьоврите си и произведения на безивестни и полуанонимни художници, които постигат световен търговски успех.

Но не всичко, което блести, е злато. Страстните колекционери не са единствените, които движат стремглавото разширяване на пазара. То се дължи и на факта, че в този сектор цари липса на регулация.

"Това е поток от пари, идващ преди всичко от търговията с наркотици", обяснява генерал Аллесандро Барбера, командир от италианските финансови власти.

Приблизително 18 милиарда евро - или 1% от брутния вътрешен продукт на Италия, е колосалната стойност на недвижими имоти и стоки, конфискувани от престъпници между 2015 и 2019 г. Тези изземвания потвърждават тенденцията за инвестиране в активи като диаманти, благородни метали, картини и археологически находки.

Важно е да се отбележи, че тези съкровища не са откраднати. Много от тях са придобити законно на пазара за изкуство, преди всичко на търгове.

"Мафиотите се движат безразборно между законното и незаконното, което усложява хващането им. А произведенията на изкуството са удобен и сигурен актив. Освен това е бизнес с клонове по целия свят, много труден за проследяване. Изисква по-усъвършенствани техники за разследване, за да се открие къде се крият незаконните средства и да се забележат всички парични преводи", коментира още командир Барбера.

Да се обменят стоки със стабилна стойност има двойно предимство - маскират произхода на инвестициите, докато стоката е налична в реално време на световния пазар.

Освен това изключително желаните предмети са своеобразни трофеи и публична демонстрация на власт, престиж и господство над тяхната територия.

"За мафиотски бос да има на разположение картина или скулптура на голям художник не е просто схема за пране на пари. Възможността да изложиш шедьовър носи престиж и репутация, разпространява идеята за надмощие на групата в дадена географска област или в сектор на незаконния трафик", обяснява още генералът.

По този начин притежаването на изкуство се превръща в знак за сила и социално-културна инвестиция. Символ за състояние. Това е добре смазана машина. През годините клановете усъвършенстват методите за скриване на парични следи, идващи от наркотици и различни други рекети и занаяти, разясняват експерти.

Организираната престъпност има интерес да инвестира в стоки, които могат да помогнат да се скрие тяхната нетна стойност. Произведенията на изкуството се използват като инструменти за безопасно депозиране на огромни суми, обяснява прокурор Федерико Кафиеро Де Рахо.

Цената на произведението остава в тайна и да се определи колко е ценна, означава човек да се обърне към пазар, който се основава на субективни оценки.

В много случаи картини, скулптури и стенописи се разменят като парични преводи от една мафиотска група към друга, защитени от всякакъв риск и осъществени само с лист хартия и частно споразумение. А произведението може да остане в безмитна зона или свободно пристанище недостъпно за всички, преминавайки от един купувач към друг.

Ключът за разрешаването на този видимо неразрешим казус е в ръцете на разследващите и законодателите. Но не и без помощта на Европа. Те възлагат надежди на европейска директива, която да наложи на операторите от арт сектора същите разпоредби за прозрачност, които в момента важат за банките, нотариусите и счетоводителите.

И това според тях ще е първата крачка към прозрачност, която да им помогне да разплитат сложните финансови схеми на мафията.

 

Най-четените