Богатите китайци не само са готови да пръскат стотици хиляди долари за дизайнерски стоки, но и искат да са сто процента сигурни, че въпросните продукти са оригинални. За никого не е тайна, че Китай е един от най-големите пазари за луксозни стоки, който възлиза на над 617 млрд. долара годишно.
Проблемът е, че при тези мащаби на търговия е неизбежно да се появят и ментета, които са все по-изкусно направени и са все по-трудно за различаване от оригинала.
Из китайските форуми и социални мрежи като Weibo вече се срещат десетки истории за закупени скъпи дрехи и аксесоари, които впоследствие се оказват умели фалшификати.
Това от своя страна доведе до чисто нова бизнес ниша в Китай - школи, които учат възпитаниците си как да познаят кое е менте и кое - оригинал.
Как да познаем коя чанта Louis Vuitton от пръв поглед и как да разберем, че роклята Chanel, която току-що сме купили, всъщност е имитация?
На това учи една школа, основана в Пекин, която предлага 7-дневни курсове на тема луксозни стоки и техните фалшификати. Курсът никак не е евтин за китайските стандарти - струва около 16 хил. юана или 2500 долара, но все пак се цели към по-заможната аудитория.
Създателят на това начинание - бизнесменът Жанг Чен - е категоричен, че обучението му си струва всеки юан по няколко причини. Освен че той помага на богатите китайци, които пазаруват с лекота дизайнерски продукти, Чен, който е и основен лектор, смята, че е от полза и на ловците на находки от магазините за втора употреба, които също са голям хит в Китай.
Уроците му започват с въведение в най-базови знания, като това, че черна чанта Chanel задължително върви с бледорозови шевове, а буквите на Louis Vuitton никога не са отчетливо бежови, а имат леки пастелни оттенъци. В уроците за напреднали се включва проверката с ултравиолетова светлина или с мощна лупа.
"Мога да различа поне две трети от ментетата на пазара", категоричен е Чен.
Той смело заявява, че обикновено му отнема не повече от 10 секунди да различи фалшификата. Неговите ученици пък са богати хора, но са с най-различни професии и хобита. Част то тях са заможни китайци, които купуват чисто нови дизайнерски продукти и искат да са уверени, че пръскат парите си за оригинали.
Други са маниаци на тема колекционерски стоки втора употреба и искат да са сигурни, че не са измамени с някоя имитация, вместо така желания луксозен еквивалент. Трети откровено признават, че имат амбициите да създадат собствени школи и да се превърнат в преки конкуренти на Чен в борбата за платежоспособни ученици.
Самият основател на школата иска не само да научи възпитаниците си да не купуват несъзнателно ментета, но и да ги отучи да посягат към фалшификати, за които се твърди, че имат "много малко разлики с оригинала". Чен е категоричен, че няма такова нещо като имитация с малко разлики от истински луксозната стока - винаги разминаванията са много и видими за него.
Китаецът е убеден, че каквито и технологии да влагат брандовете, фалшификати винаги ще има, а неговите знания само ще стават по-ценни.
Водните знаци и холограми, които някои дизайнери влагат в етикетите, вече се правят успешно и от имитатори.
Същото се отнася и за тракерите и микрочиповете, които големите модни марки влагат в шевовете на чантите си и подметките на обувките си, за да се различават те от ментетата. "Тепърва ще трябва да се адаптираме", убеден е Чен.
Той признава, че всяка технология може да бъде изкопирана и имитирана, но все пак някои детайли са невъзможни за постигане от фалшификаторите - качеството на използваната кожа, специфичният цвят шефове, издръжливостта на изработката при носене и интензивна употреба и т.н.
Чен е от учителите, които не изоставят учениците си дори и след края на курсовете. Пред "France 24" той казва, че непрекъснато получава от възпитаниците си снимки на чанти, обувки и часовници с молба да разпознае дали са истински.
В разговора си с медията той показва снимка на чанта, предполагаемо на Hermes, която току-що е получил от своя ученичка с въпрос менте ли е, или си заслужава четирицифрената сума, изписана на етикета.
Това е доказателство, че работата ми тепърва ще става все по-полезна, посочва китаецът.
Колкото до това дали Чен не иска твърде солена сума, за да предаде знанията си на по-неопитните, той отговаря, че и в двата случая клиентите плащат за това, което искат - безкомпромисен лукс и идеята за него.