"Забранено за кучета, негри и мексиканци". По време на ерата на Джим Кроу расистките табели на магазините определено са носили ясни послания за това, че цветнокожи клиенти не са добре дошли. В днешно време обаче е далеч по-трудно да се усети дискриминацията, която цари в магазините на някои от най-известните марки.
Някои цветнокожи клиенти усещат, че биват следени или напротив, умишлено пренебрегвани от продавачите.
По един или друг начин те чувстват негативното отношение върху себе си. Някои брандове са обвинявани, че освен всичко друго служителите им имат кодови думи, които използват, кгоато в магазина влезе цветнокож потенциален купувач. Екипът на Moschino е сред обвиняемите.
Съдебен иск, заведен от бивша чернокожа служителка, твърди, че продавачите на Moschino използват за клиентите си с по-тъмна кожа ключовата дума "Серина" на тенисистката Серина Уилямс. Това обаче е само поредният пример за лошо и пренебрежително отношение към цветнокожи купувачи.
С подобни обвинения се сблъскват и елитни марки като Versace, въпреки че покупателната способност на цветнокожите само в САЩ е оценявана на над 1,3 трилиона долара. Освен това е доказано, че афроамериканците не са по-склонни към обири по магазините от хората с бяла кожа. Но подобни данни не допринасят особено за промяна в нагласата, че цветнокожите са по-малко желани клиенти.
По думите на въпросната бивша служителка на модната марка, думата "Серина" е била само малка част от знаците, които служителите са си разменяли.
Мениджърите са настоявали продавачите да следват тези клиенти из обекта като потенциално съмнителни. Младата жена допълва, че тя самата е ставала обект на расова дискриминация. Според нея цветнокожите и особено жените влагат много време, пари и лоялност в скъпи модни марки, които не показват и елементарно уважение към тях.
В края на съдебния иск посочва, че лично за нея Серина Уилямс е герой и е срамота името й да бъде употребявано за подобни цели.
По думите й служителите на Moschino имали навика да дискриминират тъмнокожите клиенти, но когато ставало въпрос за клиенти, които поглед изглеждат богати и известни, това поведение се променяло.
Магазинът, в който е работила тя, се намира в Холивуд, затова всеки, който е потенциален клиент и е по-тъмна кожа, бива внимателно оглеждан от продавачите. Те проверяват за "издайнически знаци" като диамантени бижута и дрехи на прочути дизайнери и ако такива липсват - си предават един на друг думата "Серина". Кодът означава, че "Серина" трябва да бъде стриктно следена из магазина.
Освен това някои цветнокожи клиенти нарочно демонстрирали пачки с пари, за да докажат, че могат да си позволят изложената стока.
От Moschino отричат всички обвинения и казват, че винаги са се отнасяли с клиентите си по един и същи начин, независимо от расата им.
Те могат да се поучат от случая с Versace от 2016-а година, когато луксозната марка е осъдена по същата причина, отново от неин бивш служител. В съда той описва как цветнокожите клиенти са наричани "D410" - кодът на бранда, с който са обозначени черните тениски. Както можете да се досетите, Versace също отхвърлят подобни твърдения.
Но между цветнокожите клиенти анекдоти за специални кодови названия се предават от уста на уста. Сред тях са пароли като "специална поръчка" или други комбинации от букви и цифри. Дали скъпите брандове учат служителите си на целенасочена дискриминация обаче е почти недоказуемо.
Продавачите винаги могат да се оправдаят, че използват колегиален жаргон, с който просто да комуникират по-бързо и лесно.