Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Предизвикателство за повече жени режисьори в Холивуд - ще проработи ли?

Неравенство има, но ще реши ли "4-процентното предизвикателство" проблема? Снимка: Getty
Неравенство има, но ще реши ли "4-процентното предизвикателство" проблема?

Предизвикателство.

В последно време сякаш свикнахме да свързваме думата с глупави идеи, които се разпространяват в социалните мрежи, където лавини от хора реализират тези глупави идеи, за да се чувстват част от стадото.

Предизвикателства обаче се прилагат и във филмовата индустрия на САЩ. Там, очевидно, е необходимо някой да отправи предизвиактелство към бранша, за да се постигне напредък в борбата с расовото или полово неравенство.

Новият пример за това е 4% Challenge (4-процентно предизвикателство), което има за цел повече големи холивудски продукции да имат жена за режисьор.

Над 50 популярни продуценти - между които Рийз Уидърспун (която е и актриса), Джей Джей Ейбрамс (Star Wars, "Мисията невъзможна") и Джордан Пийл (Get Out) – приеха предизвикателството и поеха ангажимент да наемат поне една жена режисьор за свой проект в следващите 18 месеца.

Предизвикателството е идея на организацията Time's Up, заедно с Инициативата за включване "Аненберг". Името 4% Challenge идва от статистиката, разпространена от "Аненберг". Според тяхно изследване от всички 1200 филма с най-добри финансови резултати, които са излезли в периода 2007-2018 г., само 4 процента са режисирани от жени.

Идеята на предизвикателството е занапред това да се промени като отговорността за включването на повече жени режисьори в големите проекти на Холивуд се разпредели между актьори, продуценти и пр. Т.е. всички онези лица, които имат думата в процеса на създаване на филм и могат да решават от какъв пол да са кинотворците, с които работят.

Актрисата Реджина Кинг беше първата, която публично прие предизвикателството. Тя направи това по време на церемонията "Златен глобус", където получи награда за най-добра поддържаща женска роля за филма "Ако улица "Бийл" можеше да говори". Тогава Кинг се ангажира да наема 50% жени за всеки проект, на който е продуцент.

Около филмовият фестивал "Сънданс" иниацитивата набра още по-голяма популярност. Сред лицата, които взеха идеята присърце, са Лена Уайт, Рашида Джоунс, Дженифър Лопез, Теса Томпсън, Оливия Уайлд, Арми Хамър, Ейми Паскал, Рейчъл Броснахан, Бри Ларсън и др.

Темата за равното представяне на половете при направата на филм от известно време е налице в Холивуд. Изследване на Центъра за изучване на жените в киното и телевизията към Щатския университет в Сан Диего показва, че когато филм е режисиран от жена, това води до полово равенство и в останалата част от екипа.

Когато стане дума за големи продукции обаче е рядкост на режисьорския стол да стои жена като това може би само донякъде е свързано с талант и възможности, но също така и с представата, че жените, режисирани от филми, не са толкова финансово успешни.

В последните години обаче има примери за обратното - като Wonder Woman (2017), режисиран от Пати Дженкинс, и анимацията Frozen (2013), режисирана от Дженифър Лий.

От тази гледна точка 4% Challenge звучи като нещо логично. Ролята на продуцентите при избора на режисьор е яснa, но това актьори да подкрепят предизвикателството също не е без значение. Особено, когато става дума за някои от по-популярните лица. Ангажиментът им да се снимат в един филм на жена режисьор в следващата година и половина не е малък, защото понякога за това време те може да успеят да се снимат в едва 2 или 3 филма (освен ако не са супер активни като Дуейн "Скалата" Джонсън).

Но тук проличава и една от слабостите на идеята. Първо, тя предполага продуценти и актьори да рискуват собствените си доходи в опит да се съобразят с тази инициатива.

Да вземем за пример Теса Томпсън, която през последните години записа роли в Thor: Ragnarok, Creed I и II, сериала Westworld и задаващия се Men in Black International, което определено я прави едно от новите горещи лица на Холивуд. Представете си, че актрисата преговаря за участие в потенциален блокбъстър, например нова част на популярен франчайз. Томпсън, за да спази условията на предизвикателството, тропа с крак и казва: "Няма да участвам, ако не наемете жена за режисьор!". Възможно е това изобщо да не влиза в плановете на продуцентите и студиото.

Ще се съобразят ли те с нейното изискване или ще се обърнат към друга, по-"разбрана" актриса?

Във втория случай Томпсън изпуска голяма възможност, както и потенциално много пари. Като цяло рискува собствената й кариера да пострада в името на една идея. Без да поставяме под съмнение нейния алтруизъм или този на когото и да е друг, Холивуд се е доказал като място на хищници (не визираме сексуалните), които успяват именно, защото преследват собствените си цели.

Има и друг риск – ако продуцентите спазят ангажимента си и наемат повече представителки на нежния пол за режисьори, какви продукции ще им дадат? Дали ще са тези с бюджети от стотици милиони долари или нещо десетократно по-евтино – било то драма или романтична комедия?

Така въпреки поетия от лицата на Холивуд ангажимент, 4% Challenge в крайна сметка може да не успее да изпълни своята цел. "Квотата" за повече продукции с жени режисьори ще бъде запълнена, но дали това няма да бъде направено като им се дават "най-евтините сред скъпите филми"?

И за финал остава още един въпрос с не особено ясен отговор – ако всички тези над 50 популярни продуценти и актьори толкова много държат на половото равенство и имат желание да работят с жени режисьори, защо не са го правили до момента, а се ангажират едва сега след публично отправено предизвикателство?

Най-четените