Британските таблоиди не щадят никого, когато се ровят в личния живот – дори кралското семейство.
И преди се е случвало спорните от етична гледна точка практики на тези вестници да са обект на недоволство и атаки, но жълтите вестници продължават да са част от културата на Острова и се радват на сериозен читателски интерес.
Шест от най-разпространяваните вестници във Великобритания са таблоиди. Сред тях са The Sun и Daily Mail, които се продават повече от традиционните ежедневници. Но въпреки грабващите окото заглавия, изпъстрени със скандални твърдения, таблоидите не са имунизирани срещу съдебни дела.
Британският принц Хари в петък заведе съдебен иск срещу собствениците на The Sun и Daily Mirror – част от най-големите издатели във Великобритания, заради предполагаемо хакване на телефона му.
Според Guardian източник в обкръжението на кралското семейство разказва, че искът е свързан с незаконно прихващане на съобщения от гласова поща. И макар в издателските групи да са наясно с обвиненията, те все още чакат своите призовки.
Дни по-рано херцогът на Съсекс и неговата съпруга Меган Маркъл заведоха дело срещу Associated Newspapers – издател на The Daily Mail и Mail on Sunday, по обвинение, че издателят е използвал некоректно лична информация, нарушил е авторски права, както и Закона за защита на данните - британската правна рамка, която доведе до имплентирането на правилата от GDPR.
В официално съобщение на принц Хари се посочва, че съдебният иск срещу Associated Newspapers се "готви от много месеци". Свързан е с твърдения около съдържанието на лично писмо, което Маркъл е изпратила на баща си, с когото имат обтегнати отношения. Според принца тези детайли са публикувани незаконно и с "преднамерено зловреден маниер". От Associatd Newspapers обаче защитават позицията си и ще оспорват иска.
"Идва моментът, в който единственото, което можеш да направиш, е да се изправиш срещу това поведение, защото то унищожава хора и унищожава животи", продължава принц Хари и разказва как неговата майка – принцеса Даяна - също е била жертва на "същите могъщи сили" на пресата.
Възходът на таблоидите във Великобритания
Тези "могъщи сили" бяха оформени от конкурентния британски пазар за вестници през 80-те години, разказва Саймън Крос, преподавател в университета "Нотингам Трент". В пика на популярността на таблоидите те имат обща аудитория, която се равнява на около 85 процента от населението на Великобритания.
"Вестниците отчаяно се опитваха да увеличат колкото се може повече своята читателска аудитория. Това, което се случи със съдържанието на таблоидите, е, че стана все по-сензационно, за да запазят те преимуществото си, понякога преследвайки аспекти от личния живот на хората", посочва той.
Крос сравнява модерната таблоидна култура във Великобритания с културата на жълтата журналистика в САЩ през XIX век – търсене на скандална информация и много преувеличения. Таблоидите използват популистки техники, насочени към широка гама от читатели – тяхното съдържание е достъпно, кратко и оформено така, че да привлече както представители на работническата, така и на средната класа.
В книгата "Таблоиден век" (Tabloid Century), която анализира възхода на този тип преса във Великобритания, авторите виждат повторното пускане на The Sun през 1969 г. от страна на Рупърт Мърдок като модел за модерната таблоидна култура. Вестникът публикува смес от новини за знаменитости, скандали, политика и спорт, но със сензационна добавка. В рамките на десетилетие се превръща в най-добре продавания вестник в страната, като публикува спорни истории за известни личности и като поставя снимки на модели без горнища на популярната си трета страница.
Едва около съдебно разследване за етиката в пресата от 2011 г. таблоидите започват да се сблъскват със сериозни правни последствия заради начина, по които отразяват "новините", в това число и като незаконно публикуват информация за лични телефонни обаждания и съобщения, разказва Крос. Разследването започва след разкритието, че репортери от таблоида News of the World са хакнали гласовата поща на жертва на убийство (News of the World, също собственост на Рупърт Мърдок, спира работа по-късно през 2011 г.).
Въпреки това таблоидите все още имат значително влияние, особено сред по-възрастните читатели от работническата класа, които живеят извън Лондон. През 2017 г., в разгара на темата "Брекзит", New York Times съобщава, че важни политици са ухажвали таблоидите и дори са се страхували от тях. Статията отбелязва, че британските таблоиди пишат без страх и агресивно "търсят отговорност на политическия елит", но същевременно избират кого да нападат и кого да възхваляват.
Битката на кралското семейство с таблоидите
Кралското семейство има своята богата история с пресата, а съдебният иск на принц Хари и Меган Маркъл е последният от няколко съдебни сблъсъка. През 2012 г. принц Уилям и съпругата му Кейт Мидълтън съдиха френско списание за публикуване на снимки, на които Мидълтън се припича на плаж без горнище. Кралица Елизабет II преди е съдила The Sun за нарушаване на авторските права, а покойната принцеса Даяна постигна извънсъдебно споразумение с Daily Mirror след публикуването на нейни снимки как тренира във фитнес.
Крос разказва, че отношенията на Даяна с британската преса са били "сложни и трагични". По думите му принцесата на пръв поглед е била жертва на британската таблоидна култура, но същевременно е използвала пресата за своите собствени интереси.
Когато връзката на Даяна Спенсър с принц Чарлс става публично достояние през 1980 г., таблоидите се впускат в ожесточена битка, търсейки снимки от папараци и борейки се за последните детайли около отношенията на двойката. Скоро след сватбата, гледана от над 750 милиона души в световен мащаб, британската вманиаченост по кралското семейство достига своя пик. Даяна се превръща в най-фотографираната личност в света, но това се случва за сметка на личния й живот. Снимките с нея са търсени и скъпи, а на папараци са предлагани хиляди лири за наистина добър кадър.
Над десетилетие по-късно бракът завършва с развод, но въпреки това Даяна остава обект на постоянно внимание от страна на пресата. Когато през август 1997 г. тя посещава любовника си в хотел във Франция, двамата, заедно с шофьора, са убити при автомобилен инцидент, при който ги преследват френски папараци. На погребението й нейният брат Чарлс Спенсър казва, че Даяна е била "най-преследваната личност в модерната епоха".
След смъртта й общественото мнение се обръща срещу таблоидите. The Daily Mail се зарича да забрани снимките от папараци (което все още не се е случило), а същевременно са приети закони против подобен вид тормоз. В случая с младите тогава принцове Хари и Уилям е допълнен и Кодексът за редакторско поведение, който съдържа списък с професионални стандарти, с които повечето европейски публикации се съобразяват. Целта е да се защитят правата на децата на знаменитостите.
Въпреки това според Крос при порастването си Хари и Уилям се сблъскват със сходно преследване от страна на пресата. Хари е бил показван на предните страници с нацистки костюм (за което се извинява), както и гол след уикенд в Лас Вегас.
Мнението на Крос е, че всичко това е създало в младите членове на кралската фамилия остро недоволство спрямо новините за техния личен живот.
Меган Маркъл се сблъска с множество критики от британската преса – заради смесения си произход, заради избора си как да възпитава детото си, заради последната й модна линия, заради решението да е гост-редактор на брой на списанието Vogue, и още, и още. Това най-вероятно е разгневило нейния съпруг Хари.
"За тази конкретна медия това е игра, която ние не желаехме да играем от самото начало. Бях мълчалив свидетел на нейното лично страдание твърде дълго", пише принцът.
Той признава, че решението да съди таблоидите може да "не е безопасно", както и че може би няма да спре бъдещите опити за тормоз. Може да накара пресата да се помисли два пъти, преди да се впусне в поредното търсене на информация, но в крайна сметка показва, че принц Хари и Маркъл – най-публичните от публичните фигури – няма мълчаливо да игнорират навлизането в личния им живот.