Беше напълно логично да се случи.
След като на пазара полека-лека път започнаха да намират протеинови алтернативи на месото и млякото, дойде ред и на рибата. Бургери с рибни пръчици, пушена сьомга и скариди - всичко на растителна основа, са новият хит сред потребителите и производителите на еко-френдли храни.
"Теско", огромната верига във Великобритания, планира да разшири асортимента си от растителни алтернативи с нови продукти като рибни кексчета по тайландски и кейкове с рак в стил Нова Англия, съобщава "Гардиън". Без риба и рак, естествено.
"Уайтроуз" отдавна пуснаха безрибни пръчици от тофу с водорасли и рибен аромат, "Сейнсбъри" - веганска пушена сьомга и скариди от прах от азиатското кореноплодно конджак, което мирише на риба, грах, картофено нишесте и алгинова киселина от водорасли. Има дори хайвер - от "перли" от водорасли.
Пионерите в новите идеи и техники са компании и лаборатории най-вече в САЩ, Дания и Нидерландия, а пазарът расте. Първоначално път си пробиха безмесните бургери, а от 2 години насам нараства и предлагането и търсенето на "рибни" продукти на растителна основа.
Прогнозни доклади вещаят пазарът за алтернативни месо, яйца, мляко и морска храна да достигне поне 290 милиарда долара до 2035 година. От настоящите 13 милиона тона на година ще се произвеждат 97 милиона тона до 2035 година, когато алтернативите ще заемат 11 на сто от целия пазар на протеин.
При по-бърз темп в развитието на технологиите и подкрепа от правителствата със съответните регулации, делът може да е до 22 на сто.
При този вариант Европа и Северна Америка може да стигнат пика на консумацията на месо около 2025 година, след което консумацията на животински протеини да започне да намалява, сочи първото по рода си проучване на компаниите Boston Consulting Group и Blue Horizon Corporation, представено по-рано тази година.
"Веганските риба с картофки, скариди и хайвер предлагат целия вкус, но без токсините или холестерола в животинските си варианти. Тези храни позволяват на хората да изберат версията без жестокост на храна, с която вече са свикнали, както и без кръвта и страданието", е логичната позиция на хард активистите за правата на животните - "Пета".
Доколко крайните позиции и зрелищните акции като готвене и опаковане на хора по улиците имат ефект върху месоядните е доста спорно.
Факт е обаче, че друга алтернатива - растителните млека, упорито си пробива път и само във Великобритания вече всеки трети предпочита и купува соево, бадемово или овесено мляко, т.е. алтернативата е станала пръв избор на далеч повече хора, отколкото са вегетарианците и веганите на Острова, а пандемията е допринесла за ускоряването на процеса.
За България официални данни няма, но и с просто око е видно присъствието на соево и бадемово мляко в магазините, което значи, че търсене има.
Алтернативите на месо са сред най-хитовите за инвестиции стартъпи, като пари в безмесно месо са вложили от Лео ди Карпио през Джеф Безос и Бил Гейтс до Луис Хамилтън.
Постоянно се отварят закусвални за безмесни бургери, а традиционните увеличават доставките и предлагат нови алтернативи на животинския протеин.
Двете водещи компании за този вид продукти в САЩ - Impossible Foods и Beyond Meat, си партнират с брандове като Бъргър Кинг, Събуей и KFC.
Успехът им се дължи до голяма степен на маркетирането - това не са старите безвкусни соеви алтернативи или вегетариански кюфтета. Става дума за направени от растения бургери, които имат вкус на месо и се таргетират към месоядни. Явно стратегията е успешна - данните сочат, че само за последните няколко години 40 на сто от американците вече са опитали безмесното месо.
Другата основна причина за възхода на безмесното месо е все по-настойчивото желание на хората да намалят въглеродния си отпечатък. Постоянният обществен и медиен фокус върху климатичните промени карат повече хора да се сещат, че отглеждането на добитък води до ръст на парниковите газове, обезлесяване и антибиотична резистентност, и да търсят алтернативи на животинските протеини.
Затова и анализите на Запад сочат, че подобна съдба полека-лека очаква и нерибната риба. Тук силно влияние оказва ситуацията с прекомерната експлоатация на океаните и свръхулова, който води до изчезване на цели видове и нарушаване на морските екосистеми.
Яденето на риба изглежда все по-непрестижно в очите на по-младите, а документалният филм на Netflix Seaspiracy доста помогна с шокиращите данни за огромното количество риба, което буквално се разхищава.
Филмът показа чудовищни размери на т.нар. случаен улов - риба, която се хваща в мрежите, заложени за други видове, а след това се изхвърля като непотребна. Например, според Seaspiracy, голяма част от акулите, убити от хората, са случаен улов - те не се ядат, а просто се изхвърлят отново в морето, защото корабът всъщност лови риба тон. При това става дума за милиони акули годишно.
Призивът на авторите е изобщо да се спре консумацията на риба, защото ловът унищожава живота в океана. За капак филмът представя и "кървавите скариди", ловени с робски труд и отвъд всякакви концепции за човешки права.
След подобен шок е нормално търсенето на скариди от конджак и нишесте да се увеличи.
Насреща освен по-малки специализирани компании като нидерландската Vegan Zeastar, чийто последен продукт е веганска "зьомга" от нишесте от тапиока, е и гигантът Нестле. Наскоро те обявиха, че пускат "вкариди" - "скариди" от водорасли и грах. Имат и риба-вон, направена от грах и пшеничен протеин.
Най-голямата хранителна компания на света има 300 души, които работят върху растителни протеинови алтернативи. "Има значително насочване към тези продукти във всички възрастови групи", коментира пред Гардиън Марк Шнайдер, главният готвач на този отдел на Нестле.
Не е просто интерес за един сезон, а нещо с много солидна база за дългосрочен растеж, допълва той.
Щом Нестле смята, че има бъдеще в рибни пръчици без риба, значи е въпрос да ги опитаме в съвсем скоро време.