2009-та за родния онлайн бизнес

Криза. Това е ключовата дума на 2009-та. Ако досега винаги сме приключвали годината с навирен нос и с около 80-150% ръст, това е годината, първата за родния онлайн бизнес, в която очакванията бяха по-големи от тези, които ни поднесе реалността. По-скоро излизаме от 2009-та с провесен нос и за някои с -20%, а други до +15%, но средно около нулата. Което, предвид инвестиции, планиране и всичко друго от предходните години средно от +100%, си е реално минус много.

Започнахме годината оптимистично – всички говорехме, че кризата ще е добра за онлайн бизнеса, защото рекламата в Интернет е най-ефективна, достъпна, примамлива с възможности за интерактивност и таргетиране и какво ли още не, говорехме за едно +30% и +40% (на организираната в началото на годината дискусия Интернет 2009). Положихме всички, всеки по своему, много усилия, за да направим тези положителни заявки, но не се справихме. Факт. Междувременно телевизиите смъкнаха тарифите си, а радиата (може да се каже, че те са победителите), се справиха доста добре. Явно при криза бизнесът предпочита да заложи на нещо по-познато, а не да инвестира в онлайн, което за България си е все още силна екзотика.

Защо се случи така? Традиционно големи рекламодатели свиха драстично бюджетите си за Интернет. Традиционно големи рекламодатели онлайн се възползваха силно от CPC модела, с което постигнаха немалко за по-малко пари. И още:

Това бе годината на CPC-то. Наличните доставчици се надпреварваха успешно в лова на клиенти и медии и вкараха в битката продажбата и на премиум пакети и гъвкави ценови модели, както и нетрадиционни формати. Затова пък онлайн медиите преминаха и на собствени пърформънс платформи (някои от тях) - за всеобщо учудване. Както казват някои:Ами вие, онлайн медиите, сте си виновни, вие смъкнахте гарда и допуснахте цялото това CPC”. Но в условия на битка за оцеляване всякакви средства са позволени. Връщане към стария модел на основно CPM и за малки, и за големи е невъзможно. В същото време на пърформанс пазара немалък дял според мен отнесе Фейсбук.

Изборите като цяло преминаха вяло в Интернет и не дадоха очаквания си дан. Една кампания доминираше силно (и с бюджета си, и с покритието си), бе хитра, агресивна, дори безпощадна, бе проведена много професионално, с различни криейтиви, супер много медии и канали, но, в крайна сметка (след резултатите от самите избори) – със съмнителен ефект. Поредното доказателство, че и с много реклама непродаваемото не можеш да го продадеш.

Годината беше и на официалното навлизане на цял куп по-малки играчи на полето на онлайн медиите. Факт е, че въпреки появата им и легитимирането им със замерване в Гемиус, те не успяха да заемат голям дял от общото. Все пак – криза е. Големи или обещаващи нови звезди на хоризонта също не се явиха. Не се случиха и предвижданите в края на предната година още сливания и продажби на онлайн медии. Едната, за която се чува, все още не е финализирана и ясна като сделка.

2009-та бе годината на многото приказки за IAB. Доста слухове кой и как ще ги представлява, тайно събиране на 5-те най-големи (Дир, Нетинфо, Инвестор, Економедиа, Дарик – редът на изброяване не е класация) в началото на август, обявено публично в края на септември, с почетно председателство на доста неутралната личност на Жанет Найденова (добър избор). Нещата продължиха да са с “ограничен достъп” и с продължението по темата и неофициалната битка за IAB България на WebIt. Което продължи да налага песимизъм като цяло у бранша, че нещата и този път ще се случат. За момента няма други изяви и индикации, че ще се случи нещо наистина полезно за всички. Развръзката се очаква скоро, предполага се - в началото на 2010-та. Да видим.

Както бе обещано или предречено от мнозина – 2009-та бе година с много обучения, семинари и прояви, пропагандиращи онлайн рекламата и присъствието. Серията семинари на списание .Net – поздравления за Биляна и екип, Огнян с похвалната първа SEO конференция, продължилите усилия на Богомил с блог-кампове, фестове и подобни, безспорно най-шумното събитие на годината – WebIt – тук комплименти за Пламен, който наистина се справи отлично с това всеки у нас да чуе, че има Интернет реклама. Жанет продължи активно със семинарите си из страната. Лукрат също бяха активни на полето на образоването. Не мога да не добавя и успешния семинар към БГ Сайт 2009. Да се надяваме, че ще берем плодовете на всички тези усилия през 2010-та.

Към шуменето по темата онлайн – БУА се събуди от дълга летаргия и проведе един експресен, но все пак привлякъл немалко участници конкурс през юли. После отново замълча за дълго. Проведоха се две Web After Hours от .Net и няколко срещи на рекламистите и медиите онлайн, с покана от Мартин. Тодор с Нова визия проведе състезание за корпоративни блогове и с това вдигна немалко шум. Отмина, според мен много успешно, и 10-тото юбилейно издание на БГ Сайт. Нескромно ще добавя в този списък и новата ни книга с Гори – Уеб сайтът. Мисия задължителна, която дописахме и Сиела издадоха през юни.

През тази година Mail.bg честваха своя 10-ти рожден ден, но отново завършват годината без очакваните си нови лого и дизайн. Нетинфо си имат нов шеф. Инвестор се подкрепиха добре като привлякоха Лазар. Доста (почти всички) от медиите и агенциите поразредиха (някои чувствително) състава си поради икономическата ситуация. На всички им беше трудно.

Ще завърша с един коментар на Kaladan “Беше шибана година, но за сметка на това ще си я спомняме цял живот. Това, което не те фалира, те прави по-силен.” Да се надяваме, че наистина излизаме по-силни от 2009-та. Аз лично съм умерен оптимист за 2010-та и считам (=знам=вярвам), че ще е по-добра!

Новините

Най-четените