Как Google ликвидира конкуренцията си в Европа

Няма гняв, но има много горчивина. След десет години начело на Kelkoo - онлайн-услуга за сравняване на цени на продукти - Никола Жорне с лекота би могъл да изпитва дълбока омраза към Google, но няма признаци за такава ненавист. Напротив, стратегическият директор на компанията, основана във Франция през 1999 г., анализира без емоции как калифорнийският гигант задуши европейските си конкуренти на пазара.

40-годишният предприемач си спомня момента, в който пазарът на услугите за сравняване на цени е процъфтявал в Европа. Всичко това вече не съществува, а Жорне признава, че не вижда повече от 2 години бъдеще за собствения си бизнес.

До преди 10 години Kelkoo имат 10 млн. посетители месечно. Днес те са спаднали до 1 милион. Успехът на френското дружество привлича вниманието на Yahoo: през 2004 г. американците придобиват Kelkoo за 475 млн. евро, но четири години по-късно се отървават от него и го продават на британски инвестиционен фонд.

Оттогава Kelkoo не е спрял да върви надолу. За 5 години доходите му са намалели наполовина, като са спаднали до 40 млн. евро.

Жорне все още не вижда никакво подобрение на хоризонта, въпреки че ЕК наложи глоба от 2,42 млрд. евро на Google Shopping за нарушаване на конкуренцията преди повече от година. Маргрете Вестагер, еврокомисарят по въпросите на конкуренцията, поиска Google да възстанови нарушеното равновесие на пазара на сравняване на цени. Американската фирма обжалва.

"Желязната лейди," както я наричат поддръжниците на строги политики срещу дигиталните гиганти, досега не се е отказала от борбата. През юни 2018 г. тя наложи на Google още една глоба от 4.34 милиарда евро за злоупотреба с господстващо положение - този път на пазара на смартфони. Междувременно се води трета проверка заради поведението на Google на пазара на онлайн реклама.

Тези шумни изявления не помагат с нищо на бизнеса на европейските услуги за сравняване на цени.

"Целта не е да се вземат пари обратно от Google, а да се преоткрие местният пазар," казва Жорне. Kelkoo в момента има само 180 служители в Европа, докато преди десет години е осигурявал работа на 350 души.

"Google ни отнесе всичко," казва Ален Франчоза, основател на Cherchons.com, стартъп от Гренобъл, създаден през 2004 г. Продажбите на компанията са спаднали от 10 млн. евро до под 3 млн. за пет години. Смята се, че Google отнема между 30 и 50% от пазара на конкурентните услуги за сравняване на цени на годишна база.

Стъпването на Google на този пазар, който се заражда паралелно с възхода на електронната търговия, все пак се случва с малки стъпки. Услугата Google Shopping - изпитана и усъвършенствана от 2002 г. насам в САЩ, - дебютира за френскоговорящи потребители едва през 2010 г.

В началото европейските онлайн-компании дори се радват, че Google легитимира пазара им. Точно тогава никой не забелязва надвисналата заплаха - нито Kelkoo, нито конкурентите му от онзи период като Twenga, Pangora (все имена, които вече са изчезнали от дигиталния пейзаж).

Според Жорне Google прилага принцип, който напомня на попадането в зависимостта от твърдата дрога: "Първата доза винаги е безплатна."

За да накара сайтовете за е-търговия да публикуват продуктите си в Google Shopping, а не в други услуги за сравнение на цени, фирмата използва много просто оръжие: не иска заплащане от търговците. Увлечени от тази безплатна популяризация, те се отказват от останалите подобни услуги. От тях постепенно изчезват и посетителите.

Едва през 2012 г. листването в сайта станава платено. Но дори това не променя ситуацията. За сайтовете за електронна търговия вече е невъзможно да заобиколят Google Shopping - мощен инструмент, който вече става неизбежен. Google е все по-могъщ играч в пазара на онлайн търсене.

В продължение на години европейските конкуренти на Google се опитват ("донякъде наивно", по думите на Жорне) да достигнат нивото на ъпдейтите в алгоритма за търсене на Google. Едва по-късно откриват, че Google ръчно изкривява резултатите от системата си, за да пречи на другите услуги за сравнение на цени да се появяват на първата страница с резултати.

Това поведение на Google кара европейския бизнес да намали маржовете си - напразно - в опит да играе равностойно с новия играч No. 1 на пазара.

"Дълго пазихме мълчание, от страх да не влошим своето SEO или органичния ни трафик," признава Жорне.

През 2010 г. тогавашният еврокомисар по въпросите на конкуренцията Хоакин Алмуния започва разследването срещу Google, което дава прилив на оптимизъм на френските стартъпи. Някои дори решават да се включат в проверката.

След 7-годишно разследване, санкцията на Брюксел най-после беше огласена: на Google беше наложена глоба от 2.4 млрд. евро. Комисията отхвърли аргумента на калифорнийския гигант, че Amazon са тези, които реално са "канибализирали" естествения трафик на сравнение на цени в Европа, като са предложили многобройни продукти на занижени цени на своя сайт.

Въпреки тази рекордна глоба, собствениците на сайтове за сравнение на цени бързо се разочароват. През септември 2017 г. Google въведе корективна система, която според тях не само не помага, а в някои случаи дори влошава ситуацията. На мястото на алгоритмите Google въвежда аукционна система, целяща да гарантира по-прозрачна конкуренция между различните услуги за сравнение на цени.

За да се позиционират добре, услугите за сравнение на цени трябва да харчат повече от конкурентите си.

Проблемът с тази система е, че Google е и съдия, и жури. Не само че фирмата организира тези аукциони, но и може да участва в тях - и да залага повече - защото знае, че продажбите ще възстановят направените разходи.

Нито един европейски сайт за сравнение на цени няма такава сила. Google винаги печели. Цената на клик е толкова висока, че никога не можете да ги победите. Същевременно компаниите нямат избор - присъствието в Google Shopping е задължително за всеки, който иска да спести разходи от обема на продажбите.

Голямата част от маржовете на печалба отиват в тази система за наддаване, която не позволява на европейските компании нищо повече освен "да се удържат да не потънат" казва Жорне от Kelkoo France.

В своя защита, американският гигант обяснява, че този механизъм все още е "в изпитателен период," и че Google Shopping се стреми да бъде на печалба. Kато всеки друг бизнес.

Новините

Най-четените