Запознайте се с хората, които се отказаха да са инфлуенсъри

Преди осем години Джесика Золман с лекота и за доста кратко време успява да натрупа огромен брой последователи в Instagram. Тя е едва 95-ият човек, регистриран в мобилното приложение през 2011 г.

Запозната е из основи с начините, по които технологичният гигант действа, и затова може да даде адекватни съвети за най-добрите практики, които в наши дни са като вградени в ДНК-то на социалните мрежи.

34-годишната Джесика е фотограф по образование и когато започва да публикува в Instagram, веднага е засипана от оферти за реклама.

Така през 2013 г. вече е един от служителите към фото- и рекламна агенция, където поема задачата да публикува снимки от пътешествията си. Кадрите са част от кампаниите на различни брандове и рекламират всичко - от дрехи и аксесоари до цели дестинации. Това задължително е придружено от хаштага #Sponsored.

Славата, придобита в Instagram, бързо й носи главозамайващи печалби и Золман все повече влиза в ролята на истински инфлуенсър. Четири години по-късно кариерата й претърпява крах и я оставя безработна и разорена.

Пазарът става все по-наситен - хората смятат, че да си инфлуенсър е печелившо занимание срещу сравнително малко труд и за мнозина е цел номер едно да са влиятелни в социалните мрежи. Брандовете обаче са все по-малко склонни да плащат големи суми и в същото време резултатите от кампаниите да са несигурни.

Така например с времето на Джесика й се налага да работи два пъти по-усърдно за два пъти по-малко пари.

Създалата се ситуация е все по-стресираща и накрая Золман напуска света на инфлуенсърите, за да се върне към работата "от 9 до 5".

В началото я е срам да си признае, че на "нормална работа" се чувства далеч по-добре, но постепенно осъзнава, че да разчиташ на Instagram като източник на доходи е изтощително и несигурно. Освен това не можеш да се и надяваш аудиторията там да оцени творческите ти заложби.

Золман не е единствената, която се отказва от този бранш с аргумента, че е нестабилен, капризен и изтощителен.

Според експертите това е признак, че бизнесът с инфлуенсъри се променя и че наблюдаваме случай на странна умора, която засяга не само инфлуенсърите, но и последователите им и брандовете.

Потребителите в Instagram са все по-скептични към лавината от спонсорирани постове, която залива ежедневно нюзфийда им.

Нека не се заблуждаваме, индустрията все още е невероятно печеливша - смята се, че пазарът на инфлуенсърите ще достигне 15 млрд. долара през 2022 г.

Брандовете все още дават парите си в упоритото търсене на следващата Ким Кардашиян, но въпреки движението на капитали те стават изключително предпазливи на кои таланти да заложат.

Потребителите от своя страна стават все по-недоверчиви заради шумните скандали около инфлуенсъри, които изкуствено завишават интереса към профилите си, плащат си за последователи или си измислят цели сюжети, за да трупат популярност.

Затова някои пиар агенции прекратяват всякакви партньорства с инфлуенсъри, като посочват, че кампаниите с тях са скъпи, а резултатите не са гарантирани. Те критикуват и практиката инфлуенсърите да коментират едни други постовете си и така да имитират засилен интерес към профилите си в социалните мрежи.

Но въпреки тези спорадични признаци, че индустрията се отдръпва от онлайн звездите, брандовете инвестират огромни суми в хора с десетки хиляди последователи.

Пренаситеният пазар същевременно кара мнозина инфлуенсъри да се колебаят дали усилията им за качествено съдържание си заслужават.

35-годишният Даниел Воланд е преминал именно през тези съмнения, преди окончателно да се откаже от работата си като инфлуенсър.

През 2014 г. той изоставя кариерата си на оптометрист, за да трупа последователи, и е увлечен от манията около Instagram в ранните дни на социалната платформа. Година по-късно нещата далеч не са толкова розови. Той се мести в САЩ и отначало се занимава с документирането на спонсорирани пътешествия.

През 2015 г. Даниел се оказва олицетворение на клишето за безработния фрийлансър. Голяма част от дните му минават в притеснения за финансовата му стабилност и факта, че липсата на достатъчно средства му пречи да планира по-добре бъдещето си.

В този момент Воланд разбира, че няма никакъв смисъл да продължава.

Той вярва, че платформата се променя в негативна насока. За него Instagram е бил креативен сайт за фотографии, но артистичната свобода постепенно изчезва за сметка на комерсиализма и профилите на холивудски звезди.

Сега Воланд отново е оптометрист на пълно работно време. Понякога си позволява спонсорирани постове и поддържа стабилно число от над 80 хил. последователи, но се стреми да стои далеч от света на инфлуенсърите.

Дори и тези, които все още се препитават като инфлуенсъри, понякога ненавиждат този начин на живот.

Бриана Мадиа е на 29 години и животът й е олицетворение на стила на инфлуенсъра милениал - тя снима всяка подробност от номадските си приключения, на които се отправя заедно със съпруга си и двете им кучета. Но докато подобен живот изглежда като сбъдната мечта за последователите й, тя самата казва, че е "уморена да има над 258 хил. шефа".

Често се улавя, че си мечтае да изтрие окончателно Instagram акаунта си, защото я притеснява каква част от личния си живот показва в мрежата.

Джесика Золман е категорична, че това чувство й е познато - феновете жадуват за все по-близка връзка с инфлуенсърите и начинът е да се показват колкото се може повече кадри от ежедневието. Освен това някои инфлуенсъри нарочно показват твърде много интимни подробности, за да трупат харесвания и последователи.

От друга страна феновете могат да бъдат убийствено критични, ако дадено съдържание не покрива очакванията им.

Мадиа засега успява да спазва принципите си, въпреки че получава запитвания да рекламира продукти, които никога не би ползвала - хапчета за отслабване, еротично бельо и други. Бриана има възможността да отказва оферти, които не й допадат, защото съпругът й печели солидна заплата.

Не всички инфлуенсъри разполагат с подобен лукс. Тя може и да има задръжки, но много нейни колеги нямат скрупули в това отношение.

Затова и Золман смята, че да напусне света на инфлуенсърите за нея е било страхотно решение. Сега тя е фотограф към компания в Лос Анджелис и отговаря за цялостната визия и представяне на фирмата.

Още поддържа профила си в Instagram и има впечатляващите 216 хил. последователи, но когато пуска спонсорирано съдържание, го прави по свое усмотрение.

Най-доволна е от факта, че вече има всекидневна работа, която й осигурява прехрана, какво и да се случи.

Новините

Най-четените