Facebook купуват WhatsApp, като са приели да платят $19 млрд. в брой и акции за популярната услуга за обмен на съобщения върху смартфони.
Вестта за сделката изтече към медиите около подадени документи в американската Комисия по ценните книжа.
Покупката на WhatsApp е най-голямото поглъщане до момента от Facebook, но определено тя не е неочаквана стъпка. Гигантът на социалните мрежи от известно време без много шум е анализирал употребата на WhatsApp и други услуги за кратки съобщения сред тийнейджърите, демографска група, където влиянието на компанията на Зукърбърг започва да намалява.
Наскоро фирмата се провали в опитите си да погълне друга от насочените към младежите услуги - SnapChat, и сега очевидно е решила да компенсира този пропуск с WhatsApp.
При оповестяването на финансовите си резултати Facebook признаха, че тийнейджърите прекарват по-малко време в социалната мрежа, а инструментите като WhatsApp се приемат за начин да бъде обърната тази тенденция.
Facebook предлага собствени услуги за обмен на съобщения за смартфони - включително и клонинг на SnapChat - но WhatsApp дава на фирмата незабавен достъп до нова и относително голяма група младежи, които активно комуникират ежедневно помежду си.
Според Facebook, услугата в момента се използва от 450 млн. потребители месечно, като около 70% от тях активно изпращат съобщения всеки ден. (За сравнение, китайският му конкурент WeChat декларира, че има 270 млн. активни потребители, японската компания Line пък оповести 300 млн. регистрирани акаунти (но редовните й потребители са по-малко). Сред останалите големи играчи на този пазар са и Viber, Kik, ChatON и доста други.
Facebook засега остават най-популярната социална мрежа, с над 1.2 милиарда потребители по цял свят
Но ако Зукърбърг иска да удържи здравата си хватка около социалния живот на хората по света - и да продължи да показва реклами на всички тези хора - той и Facebook се налага да еволюират според непрекъснато променящите се вкусове на тийнейджърите. Поради тази причина не се очаква фирмата да слее WhatsApp с настоящите си услуги.
Точно както направи и със сайта за споделяне на снимки Instagram (купен обаче 19 пъти по-евтино, макар че за времето си сумата, платена за него, също да беше рекордна), Facebook ще продължи да поддържа WhatsApp като самостоятелна услуга, запазвайки и настоящото име WhatsApp. Поне така твърди фирмата в прес-рилийза си, но по-важното е, че това изглежда най-добрият начин да удържи като потребители младежите, за които е платила толкова много.
Зукърбърг е готов на всичко, за да не изгуби така ценната за него младежка аудитория
Според анализатори, типът обмен на съобщения чрез WhatsApp е "убийственото приложение" за смартфони - нещо, което привлича вниманието на потребителите, независимо къде се намират или какво правят. Подобни услуги логично са и отлично място за показване на реклама.
За Facebook задачата ще е да открие ненатрапчиви, но достатъчно ефективни начини да напасне милиардите приложения за смартфони с по-мащабната си услуга, или евентуално да привлече и удържи тийнейджърите и останалите потребители на WhatsApp в социалната мрежа.
Реалността е, че Facebook вече е твърде голям, за да си позволи грешки. В последно време светът постепенно започва да се оттегля от сайтове като Facebook.com и преминава към широка гама от приложения в мобилните телефони. Очевидно Facebook съзнават, че бъдещето им е в услуги като WhatsApp. Остава само да реализират на практика тази си визия.
Хари, кой ти плаща ма?