Google най-накрая сложи край на социалната си мрежа Google+, и то по най-лошия възможен начин. Преди месец компанията оповести, че личните данни на 500 000 потребители на G+ са били изложени на непозволен достъп заради пробив в сигурността. Американският гигант се възползва от тази възможност, за да обяви „между другото", че закрива изцяло услугата.
Жалък начин да дръпнеш финалната завеса на проект, в който Google заложи много... преди да изгуби интерес.
Да върнем лентата назад.
С наближаването на 2010 г. компанията усети заплашителния ръст на Facebook. Затова реши да превърне в свой основен приоритет прехода си към социалните мрежи. Идеите преминаха в действия: групата инвестира няколкостотин милиона долара в стартъпи, преди да обяви създаването на Google+ в средата на 2011 г.
Преди всичко това беше защитен ход: Facebook вече беше утвърдена платформа по това време, с близо 750 млн. активни месечни потребители.
Много бързо социалната мрежа на Google изпадна в стагнация - очаквано. Предимствата на социалната им мрежа бяха твърде близки до тези на Facebook. Просто не успяха да осигурят реална по-силна функция, която да им помогне да изпъкнат.
През 2014 г. шефът на Google+ напусна. Година по-късно групата оповести края на амбициите си в социалните мрежи, след като Hangouts, Steam и Photos се отделиха от Google+. На повърхността мрежата все пак се поддържаше жива, но на практика компанията вече беше обявила капитулация. Facebook на Марк Зукърбърг беше твърде силен.
И така, катастрофата се случи... но не уби Google. Пазарната капитализация на компанията нарасна с 800% за 10 години до близо $740 млрд.
Въпреки това двете калифорнийски компании се считаха за тотални врагове. Смяташе се, че възходът към успеха и влиянието на Facebook може да се случи единствено за сметка на Google.
Най-лошият възможен вариант, за който предупреждаваха „пророците" от дигиталния свят още тогава, беше следният: Facebook да замести Google във всичко. Ситуацията сега е доста различна.
Няма спор, бизнес-моделът им е сходен: услугите им са безплатни, и двете компании монетизират дейността си чрез онлайн реклами. Трябва да признаем, че двете екосистеми, които те са изградили самостоятелно, понякога се доближават една до друга, и често са се изправяли в конкурентна битка - особено по въпроса на улавянето на вниманието на потребителите и рекламните им бюджети.
И все пак, развитието на Facebook не попречи на това на Google. Едната компания е най-голямата социална мрежа в света, другата - безспорният шампион в онлайн търсенето.
Доказателствата са в числата: Facebook има печалби от над $50 млрд. от реклама през последните 12 месеца, а Google в момента печели годишно над $100 млрд. С други думи, двата американски гиганта в момента са превзели онлайн пазара на реклама и са го превърнали в практически дуопол.
Нещо повече: Google не показва почти никакъв интерес към създаването на нова социална мрежа в последните години.
Имаше пазарни спекулации за интерес към изкупуването на Twitter, но те така и не се реализираха в сделка. През август 2017 г. подобни слухове се чуваха за Snapchat. И тогава не бяха предприети никакви действия.
С резервите си от $106 млрд. Google с лекота би могъл да погълне някоя от гореспоменатите платформи, дори може да изкупи и двете (Snap има пазарна капитализация под $9 млрд., а Twitter струва близо $26 млрд. на Уолстрийт). Въпреки това компанията не прави нищо по въпроса.
С един милиарда активни потребители на Google Maps месечно, 1.8 млрд. на YouTube, и близо 90% пазарен дял на търсачката си, разнообразните услуги на гиганта вече се ползват от огромен брой хора по света. Да не говорим за Android, мобилната операционна система на Google, която работи на над 2 млрд. смартфони и таблети. Google вече поглъща обеми от данни, които са достатъчни да подхранват модела му на реклама.
Google притежава данни, които основно са свързани със „суровите" потребителски интереси. Facebook обаче има достъп до по-прецизни поведенчески данни и може по-добре да идентифицира дългосрочни предпочитания и промени в процеса на покупка. Това позволява показването силно персонализирани реклами, адаптирани към конкретния момент. Това е голямо предимство за социалната мрежа.
Google са много активни в предлагането на свързаните високоговорители и смарт асистентите като цяло. Това им позволява да получават достъп до повече поведенчески данни. Това е по-важно за Google, отколкото разработването на собствена социална мрежа.
Откакто Сундар Пичай оглави Google, фирмата се справя добре и без наличието на директен конкурент на Facebook.
Поради това гигантът на пазара на онлайн реклама няма стимул да инвестира в нещо подобно, поне в близко бъдеще.
Възпиращ фактор за ангажирането на Google в бизнеса със социални медии са и предизвикателствата, с които се сблъска Facebook - фалшивите новини, езика на омразата, екстремисткото съдържание, рисковете пред защитата на личните данни на потребителите, обвиненията, че представлява заплаха за демокрацията.
Притежаването на социална мрежа в момента не е никак лесна задача. Питайте Марк Зукърбърг, който вероятно ще помни трудностите през 2018 г. още дълго време.
Google вече разполага с Google News и YouTube, които са най-близкото нещо до социална платформа, притежавано от компанията днес. Какъв е смисълът да се инвестират огромни суми в разработка на релевантна и конкурентна екосистема, която да се бори с Facebook и перлата в короната му - Instagram? Особено ако това потенциално означава да се изложи на скандал като този с Cambridge Analytica, който би могъл да навреди на репутацията на целия бранд?
Такава маневра изглежда по-скоро скъпа и опасна, отколкото смислена. Още в края на август френското поделение на Google оповести, че ликвидира страницата си в Google+, и препоръча на потребителите да следят за последните новини от компанията... във Facebook и Twitter.
Що се отнася до символични действия, надали може да има нещо по-показателно от това.