Всички знаем, че настроението на хората, с които се срещаме и разговаряме, е заразно. Същия ефект обаче имат и онлайн контактите ни, показват резултатите от изследване на Калифорнийския университет.
Изследователите стигнали до тези изводи, след като проучили въздействието на статуси във Facebook - независимо дали носят положително или отрицателно настроение.
След това проверили дали негативните имат отражение върху приятелите на човека, споделил настроението си.
Изследването се базира на милиарди анонимни статуси, публикувани между януари 2009 г. и март 2012 г., като се фокусира върху мрачните публикации, продиктувани от лошото време, макар и да не го споменават.
Свързвайки тези данни с информация за метеорологичните условия в съответния ден, учените открили, че негативните публикации във Facebook се увеличават с 1.16%, ако времето е лошо, а позитивните намаляват с 1.20%.
Университетският екип проследил и това какво пишат във Facebook приятелите на потребителите с негативните постове, които живеят в други градове, в които времето е слънчево. Учените открили, че всяка негативна публикация генерира още 1.30 тъжни публикации сред приятелите на публикуващия потребител.
Усмивките също са заразни
Не само негативните настроения водят до подобни резултати. Щастливите постове имат по-голямо въздействие, защото на всяка щастлива публикация от човек, се появяват 1.75, написани от онлайн приятелите му.
Разбира се, тези проценти не са достатъчно високи, за да доведат до заключение, че социалните мрежи създават лесно податливи, променливи маси, но показват, че настроението може да се разпространява онлайн - както се случва и в реалния живот.
Тези резултати навеждат и на мисълта, че сами по себе си емоциите, споделени в социалните мрежи, имат каскаден ефект и генерират мащабни групи от щастливи или нещастни хора, твърдят авторите на проучването.
Новите онлайн технологии може би увеличават това синхронизиране на емоциите, като дават на хората повече начини да се изразяват пред по-голям кръг от социални контакти.
Като резултат от това, авторите на изследването виждат дори опасност от глобално разпространяване на емоциите, които може да окаже въздействие върху всичко - от политическите системи до финансовите пазари.Те виждат в резултатите и сигнал за благосъстоянието на обществото.