Критиките за нагласата на Facebook и нейния изпълнителен директор Марк Зукърбърг към политическите реклами в социалната мрежа идват откъде ли не. От правителства на държави, през конкуренти, обикновени потребители до лица от сферата на изкуствата.
Най-пресен в този списък е актьорът Саша Барън Коен, познат с провокативния си комедиен стил и превъплъщенията си във филми като "Борат", "Бруно" и "Диктаторът".
Според него ако Facebook съществуваше преди век, компанията е щяла да осигури на нацисткия лидер Адолф Хитлер платформа, в която той да изрази своите антисемитски възгледи.
Думите си актьорът отправи от трибуната на церемония на "Антиклеветническата лига" – американска неправителствена организация, която се бори срещу антисемитизма и останалите форми на нетърпимост спрямо евреите.
Барън Коен, който също е евреин, получи наградата на НПО-то за международно лидерство, въпреки че както сам отбеляза от сцената е бил обвиняван, че с ролите си затвърждава стереотипи за евреите. В своя защита той посочи, че скечовете му са били забавни на аудиторията, само защото тя е съзнавала за съществуването на тези безумни стереотипи и не ги е приемала насериозно. Социалните мрежи обаче са променили този факт.
"Всичката омраза и насилие бива подпомагано от няколко интернет компании, които всъщност са най-голямата пропагандна машина в историята", коментира Барън Коен.
Естествено, на първо място той поставя Facebook като най-голямата социална мрежа в света. Марк Зукърбърг миналия месец защити позицията на компанията си да не проверява политически реклами за истинност, дори в тях наистина да се съдържат подвеждащи съобщения.
"Ако им платиш, Facebook ще пуснат всяка "политическа" реклама, която решиш, дори да е лъжа. И дори ще ти помогнат да насочиш тези лъжи към потребителите им с максимален ефект", обясни актьорът.
"От гледна точка на тази извратена логика, ако Facebook съществуваше през 30-те години на миналия век, щеше да позволи на Хитлер да публикува 30-секундни реклами за неговото "решение" на "еврейския проблем", допълни Барън Коен.
Обект на критиките в речта му беше не само Facebook, но и други платформи и компании – като Google, Twitter и YouTube (която е собственост на Google). Според Барън Коен е време за "фундаментално преосмисляне на социалните медии и [начина, по който] те разпространяват омраза, конспирации и лъжи".
"Мисля, че всички можем да се съгласим, че не трябва да даваме на фанатици и педофили безплатна платформа, в която да разпространяват възгледите си и да се прицелват в жертвите си", посочи актьора във връзка с това, че Зукърбърг определя социалната си мрежа като бастион на "свободното слово".
"Сякаш живеем в Римската империя и Марк Зукърбърг е Цезар. Това поне би обяснило прическата му", пошегува се комикът, цитиран от Daily Beast.
Препоръката на актьора към Facebook е да започне да проверява истинността на политическите реклами, преди да ги публикува, да спре незабавно с микротаргетирането на потребители, на които рекламите да бъдат показани, а когато в тях има неверни твърдения, да връща парите на техните автори и да не ги публикува.
Група от международни законотворци по-рано този месец призова политически реклами, насочени към определени аудитории в социалните мрежи, да бъдат временно спрени, докато се постигне правилната им регулация.
Доклад, представен пред Международния комитет за дезинформация и фалшиви новини, посочва, че бизнес моделът на социалните мрежи е направил "манипулацията печеливша", пише BBC.
През октомври Twitter се отказа от публикуването на политически реклами в глобален мащаб, като решението е в сила от 22 ноември. Около месец по-късно Google обяви, че ще ограничи начина, по който партийни реклами ще бъдат насочвани към определени аудитории (т.е. потенциални гласоподаватели) на база това какво са търсили в интернет и др. Промените при Google ще влязат в сила в началото на 2020 г.
Марк Скот от "Политико" обаче е на мнение, че опитите на големите компании да ограничат често подвеждащите политически реклами и досега им с гласоподавателите ще имат малък, а може би дори никакъв успех.
По думите му политическите реклами представляват малка част от пропитото с партийна и политическа пропаганда съдържание, което се излива ежедневно в социалните мрежи. Много често то идва от самите потребители, които споделят своите мнения и позиции с други хора в страници във Facebook, групи в WhatsApp или видеа в YouTube.
Нито една от предложените мерки от Google и Twitter няма да повлияе на този вид разпространяване на политически послания, които не рядко съдържат и по-крайни позиции и омраза.
За Скот единственият краен изход от тази сложна ситуация е Facebook, Google и Twitter най-накрая да поемат някаква отговорност за цялото съдържание, което потребителите публикуват в тях.
Това обаче може да доведе до регулации не само върху това, което политиците казват и пишат онлайн, но и върху онова, което всички останали потребители публикуват ежедневно.