Преди войната в Украйна роденият в Москва влогър Грег Мъстрийд се интересува от технологии, биохакинг и здравословен начин на живот. Клиповете му в YouTube разглеждат въпроси като това можем ли да станем безсмъртни, с какви мобилни приложения да следим здравето си и как да подобрим съня си.
След 24 февруари 2022 г. темите, за които Мъстрийд говори, рязко се променят, а в едно от последните си видеа той споделя, че дори вече не живее в Русия заради страх от репресии.
Грег има над 200 хил. последователи, които са предимно руснаци, и пред тях признава, че е в Турция и няма намерение да се връща в руската столица.
Освен това влогърът почти изцяло превключва от руски на английски език, а в разговора си за Rest of World посочва, че същото се опитват да направят още стотици руски инлфуенсъри. Грег вече има собствен канал в TikTok и 100 хил. последователи, които слушат неговото мнение за войната, но мнозина негови колеги не са толкова гъвкави.
След като компании като Meta, собственик на Facebook и Instagram, Twitter и Google прекратиха услугите си в Руската федерация, Кремъл призова потребителите да мигрират към руските платформи като ВКонтакте, Yandex и RuTube.
Преходът от международните сайтове към руските им еквиваленти обаче никак не е толкова лесен. Потвърждава го влогърът Алексей Марков, който също е от Москва и прави видеа, посветени на икономика и финанси. В YouTube той се хвали с 200 хил. последователи, но след спирането на платформата се опитва да премине към Telegram и Yandex.
В Yandex едва успява да събере около 1000 последователи, докато в Telegram има малко по-голям успех и вече го следят около 65 хил. потребители.
Проблемът е, че без достъп до YouTube той не успява да стигне както до почитателите си в Русия, така и до рускоговорящото население извън пределите на Руската федерация.
Руснаците, които живеят в чужбина, не могат да бъдат убедени да минат на Yandex или RuTube, защото там намират само един или двама от любимите си инфлуенсъри. Макаров обяснява, че нито един руски сайт няма алгоритмите и органичния рийч на световните платформи и по тази причина набирането на последователи е по-трудно.
Други потребители се притесняват, че постовете, които споделят в руските социални мрежи, се следят стриктно от властите. Пред Rest of World Каролина К., модна влогърка, казва, че се тревожи какво публикува във ВКонтакте, въпреки че публикациите ѝ са напълно безобидни.
Някои инфлуенсъри като рускинята Вероника Белоцерковская вече попаднаха под ударите на закона, защото в профилите им се срещат призиви за мир, изображения на бели гълъби и снимки, чиято цветова схема напомня на украинското знаме.
Каролина се опасява, че инфлуенсърите ще са и следващото оръжие в пропагандната война на Кремъл. Вече има признаци това да се случва, след като няколко популярни в интернет рускини се снимаха как унищожават дизайнерските си дрехи и аксесоари в знак на протест заради изтеглянето на брандовете от Русия.
Извън тази опасност инфлуенсъри като Каролина и Алексей просто не смятат, че руските платформи са достатъчно добра алтернатива на Instagram или YouTube.
Потребителското усещане в RuTube или ВКонтакте далеч не е толкова приятно и сайтовете не функционират толкова интуитивно. Каролина се оплаква, че на нейна приятелка ѝ отнело над десет опита, докато успее да качи видеото си в RuTube.
В руските платформи липсват и каквито и да било функции инфлуенсърите да печелят от гледанията си, което допълнително ги отблъсква.
"Повечето инфлуенсъри по-скоро ще се прострелят сами, отколкото да преминат към руски сайтове", отбелязва Грег и допълва, че за него и колегите му да мигрира единствено към руски платформи е възможно най-крайното решение.