През последните няколко години в технологичните среди става все по-актуален дебатът по отношение на т.нар. право на поправка и най-вече практиките на големите компании, които значително усложняват този процес.
В тази битка между технологичните гиганти и потребителите се намеси и една жива легенда в бранша - съоснователят на Apple Стив Возняк.
Той говори почти 10 минути в Cameo за това колко е важно правото на поправка и как то се е отразило на неговия живот и основаването на Apple. Возняк отговори на въпрос, изпратен от Луис Росман, популярен активист за прокарването на законодателни промени, които да осигурят правото на поправка в САЩ.
В момента съществуващото законодателство в Щатите и Европа лимитира правото на поправка до кухненски уреди и превозни средства. Що се отнася до електрониката обаче, нещата стоят по различен начин.
Големите компании, сред които Apple е особено активна в това отношение, стоят твърдо зад възможността потребителите да имат право на избор къде и по какъв начин да поправят своите устройства. Единственият вариант в момента е използването на официално лицензирани сервизи към производителите.
По тази причина те не предлагат резервни части, както и подробна информация за устройството на продуктите си.
В този смисъл Возняк казва, че не се е ангажирал досега активно с каузата на Росман, защото е прекалено зает, но все пак го подкрепя.
"Apple нямаше да я има, ако не бях отраснал в един отворен технологичен свят", казва той. "В онези времена, когато си купиш електроника като телевизор или радио, всяка част от платките и дизайнът бяха описани на хартия. Цялата информация беше достъпна и отворена."
Във видео отговорът Возняк говори и за това колко лесна е била поправката на различни продукти и как не са били необходими технически познания за целта. Също така набляга на позитивното влияние на отворените схеми в периода, когато Apple започва работата си.
Според него в момента текущото законодателство действа единствено и само в полза на големите компании, тъй като то им дава "власт и контрол върху всичко".
Все пак скоро тази тенденция може да се измени, а борбата на движението за получаване право на поправка може в крайна сметка да даде резултати.
Според източници на Bloomberg президентът Джо Байдън има намерение да издаде директива към Федералната комисия по търговията за подготвяне на законодателно предложение в полза на потребителите и те най-накрая да имат правото на избор по какъв начин да поправят своите компютри и мобилни устройства.
Това би бил първият случай в американската история, когато американски президент се намесва по подобен начин в този сектор, който очевидно има нужда от реформиране.
Реално не става въпрос просто за правото на избор за потребителите, а изобщо за възможността на технологичните ентусиасти да развиват способностите си и, също както Возняк някога, могат да се окажат движещата сила зад следващата голяма технологична компания.
В края на видеото съоснователят на Apple задава и един съвсем логичен въпрос.
"Все пак това вашият компютър ли е? Или е компютърът на някаква компания? Помислете върху това. Време е да започнем да правим нещата така, както трябва."