Facebook винаги е била платформа, която се разраства. За всяко тримесечие от неговото съществуване глобалните числа са били в една посока - нагоре. Досега.
За пръв път в 18-годишната си история технологичният гигант, който носи вече името Meta, отбеляза спад в броя на потребителите си, съобщава Би Би Си.
В доклада на компанията за последното тримесечие на 2021 г. става ясно, че броят на активните потребители е намалял до 1,929 млрд. в сравнение с 1,930 млрд. през предходното тримесечие.
Там се посочва още, че е възможно забавяне в ръста на приходите заради условията на засилена конкуренция от страна на други платформи като TikTok и YouTube.
Излизането на доклада доведе до моментална реакция на пазарите, където акциите на Meta отбелязаха спад от 20% на борсите в Ню Йорк, което, от своя страна, стигна до понижаване на общата стойност на компанията с цели 200 млрд. долара.
Според главния изпълнителен директор на Meta Марк Зукърбърг причината за това ръстът на продажбите на компанията да пострада, е, че аудиторията на основните ѝ приложения - Facebook и Instagram, особено сред по-младите потребители, е напуснала и се е прехвърлила при конкуренти.
Meta, която притежава втората по големина платформа за дигитална реклама в света след Google, също заяви, че е била засегната от промени в поверителността на операционната система на Apple, което също е отблъснало част от аудиторията ѝ.
Според главния финансов директор Дейв Уехнър въпросните промени са създали проблеми с насочването и измерването на рекламите във Facebook и Instagram, като въздействието на този фактор може да се измери в порядъка на 10 млрд. долара за тази година.
Но има и друга причина, поради които инвеститорите се притесняват за състоянието на компанията Meta.
Самата смяна на името ѝ от Facebook трябваше да бележи промяната на хоризонта и съсредоточаването върху т.нар. Метавселена. Но Meta към момента продължава да е все още доста далеч от изграждането на Metaverse и това е просто една смела мечта.
Въпреки това Зукърбърг изсипва милиарди долари в тази посока, за да реализира този проект и това е огромен риск.
Самият шеф на Meta е убеден, че инвестициите във видео и виртуална реалност ще се изплатят, както предишните в мобилната реклама и Instagram Stories.
Но дори и той отбелязва, че по време на предишните промени в стратегията на компанията не се е налагало да се изправят срещу толкова големи конкуренти, както сега.
"Екипите се справят доста добре и продуктите се развиват много бързо. Нещото, което е донякъде уникално сега, е, че TikTok вече е толкова голям конкурент и продължава да расте с доста бързи темпове", посочва Зукърбърг.
Може би отговорът на непосредствените неприятности на Meta е в това, което Facebook е правила винаги досега - да купи големия си пряк конкурент, в случая TikTok? Проблемът в случая е, че американските регулатори никога не биха допуснали подобно нещо, защото то ще постави Зукърбърг в остро нарушение на законите за поддържане на конкуренцията.
Междувременно Facebook вече се разглежда от мнозина в Силициевата долина като "токсична" марка.
Причините за това отдавна се знаят - от сривовете в сигурността и изтичането на данни, до проблемите с качеството на работното място, особено за модераторите на съдържание, които изплуват през последните години. А това прави привличането на таланти все по-трудно.
Meta има някои сериозни проблеми и те тепърва ще се появяват на преден план. А сегашният спад на потребителите може да се окаже само началото.