Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Образование в хармония с природата за по-добро бъдеще

Образование в хармония с природата за по-добро бъдеще Снимка: Училище "Дени Дидро̀"

Хората се учим и приемаме света според това, което виждаме около нас. Ако едно дете, от съвсем ранна възраст, е свикнало да бъде сред природата, да вижда зеленина, пространство и да бъде на чист въздух, за него в бъдеще това ще е нормата и като възрастен то ще търси и създава подобна среда.

Част от този процес е несъзнателен и е важно детето да е в подходяща, стимулираща среда още от малко. Другата част се възпитава съвсем целенасочено - екологичното възпитание, грижата към природата и приемането на околната среда като важна и ключова част от живота ни.

В това вярват и в училище "Дени Дидро̀", което предлага обучение в подготвителен, първи и втори клас по нов модел, който поставя в центъра на образователния процес личността на детето. Вярват, че също толкова важна е и средата, в която израстват децата, защото тя е определяща за възпитанието им като устойчиво мислещи, екологично съзнателни хора.

Ето защо училището е създадено изцяло с мисъл за природата - то се намира в град Банкя, в подножието на Люлин планина, на чист въздух, където децата могат да играят и творят навън и всеки ден да са и свидетели, и участници в природосъобразния начин на живот.

Училище "Дени Дидро̀" не просто е построено сред природата и децата, които прекарват дните си в него, я възприемат като естествена част от живота си. Училището активно работи за опазването на околната среда и учи децата чрез пример - там няма пластмаса и изцяло се подкрепя разделното изхвърляне на отпадъци и рециклиране.

Снимка: Училище "Дени Дидро̀"

Сградата е нова и при строежа ѝ са използвани максимално много дърво и камък, т.е. естествени, природни материали. В двора на училището има компостираща система, налице са и фотоволтаични панели, които произвеждат собствена енергия. Дъждовната вода се събира, за да се ползва за поливане и така децата не просто учат в час, че водата не трябва да се пилее - те виждат на практика как се предотвратява това.

Мебелите и част от материалите в часовете на децата са от рециклирани материали, така че те отново виждат на практика затворения цикъл. Учебните тетрадки са отпечатани на сертифицирана FSC хартия, а облеклото, което се предоставя на учениците, е от естествени материали, което ги учи как да избират устойчиви продукти и в ежедневието. Училищният транспорт е с микробуси, които ползват метан.

Така материалната база и всички процеси нагледно показват на учениците важността на природните ресурси и как в ежедневието си можем да щадим употребата им.

За училището е важно тези идеи да се споделят и от родителите, които също трябва да възпитават детето в толерантност, уважение и грижа за хората и природата. Примерът у дома и в семейството също е изключително важен въпреки, че децата учат по-добре в група и когато са част от общност. Това е така, тъй като се влияят от останалите в нея и от авторитета на учителя. Затова и ролята на училището е от изключително значение за възпитанието на устойчиви нагласи по отношение на околната среда.

"Зелени заедно"...

...е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg

Акцентът върху природата е само част от иновативния подход на "Дени Дидро̀". Една от основните идеи, при създаването му е, че е в глобалния свят, в който е трудно да се предвиди кои ще са професиите на бъдещето, е нужно децата да развиват личните си качества и да мислят извън рамките. Важно е те да придобиват нови умения, любов към знанието, да се научат да са гъвĸaви и адаптивни, да могат да мислят глобално и стратегически.

B бъдеще ще е ценна не толкова определена база запаметена информация, а уменията за правилно управление на времето, за работа в екип и аргументиране на солидни тези.

Затова и методът на преподаване в училището е индуктивен - децата сами изследват и анализират изучаваната материя, а учителят е ментор, който стимулира средата, за да извлече и обобщи необходимите знания.

Снимка: Училище "Дени Дидро̀"

Учебният материал е структуриран в учебни теми, в които е включено и задължителното учебно съдържание. Целта на ученето по теми е учениците да установят взаимовръзката между отделните предмети, а не просто да наизустяват материала.

Част от тази концепция са и практиката и примерът, които учат повече от преподаването. В учебните часове непрекъснато се обръща внимание на връзката на изучаваната материя с природните процеси и едновременно с това на връзката на човека с природата.

"Възпитаваме нашите ученици да бъдат социално отговорни и да осъзнават, че всяко тяхно действие и бездействие вреди или помага на природата, част от която е човекът", казват от училище "Дени Дидро̀".

Да, двете са неразривно свързани, и успешните хора на бъдещето ще са точно тези, които умеят да живеят в хармония - с природата, с околните и със себе си. Наша е отговорността да ги възпитаме така.

 

Най-четените