В последните години устойчивото потребление премина от нишова тема до все по-застъпена житейска и потребителска философия. Хората и особено младите стават все по-чувствителни към ефектите на масовото производство и свръхконсумацията върху околната среда.
Пазаруването вече не е само въпрос на цена и удобство, а и на етика - откъде идва продуктът, как е произведен и какво ще стане с него, ако не бъде продаден.
Кутия-изненада срещу разхищението на храна
Срещу разхищението на храна Kaufland и платформата Foodobox предлагат елегантно и вкусно решение - кутии-изненада. В тях се събират качествени пакетирани продукти с наближаващ срок на годност (поне 3 дни), които се предлагат със средно 47% намаление чрез мобилното приложение. Клиентът не знае какво точно ще получи, но гарантирано ще си тръгне с нещо полезно, на достъпна цена, а и ще "спаси" храна от боклука.
"Зелени заедно"......е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg
Идеята вече работи усилено - само за последния месец са спасени около 200 кутии, което е два пъти повече спрямо всички предходни месеци от началото на инициативата. Това е и "спасяване" на близо 300 кг храна и спестяване на 500 кг въглеродни емисии, или колкото един полет от София до Мюнхен.
Сред най-популярните избори на потребителите са сладките кутии, следвани от тези с основни храни и напитки. Интересът е най-висок във филиала на веригата в кв."Банишора, следван от тези в "Изгрев", "Младост" и "Кремиковци". А най-активните часове за поръчки са между 12:00 и 14:00 ч. и след 17:00 ч., когато хората планират обяда или вечерята си.

Кои са хората зад устойчивото пазаруване?
Профилът на потребителите също е показателен за новите потребителски нагласи - над 70% са жени, предимно на възраст между 16 и 45 години. Мнозина от тях са ученици и студенти, привлечени както от намалението, така и от възможността да направят нещо добро. Около 80% от клиентите поръчват отново, което говори за високо ниво на удовлетвореност.
"Вече виждаме нарастващ интерес от страна на големи вериги супермаркети - надяваме се до края на годината да можем да оповестим официално и нови партньорства, върху които работим в момента. Подобна практика е не само устойчива, но и финансово смислена - помага на веригите да редуцират брака, да достигнат до нови клиенти и да затвърдят отговорността си като бизнес", споделя Джейн Димитрова, съосновател на Foodobox.
Цените на кутиите от Kaufland варират между 5 и 25 лева, като средната стойност е около 9.60 лв. Освен че са финансово изгодни, кутиите се превръщат в ежедневен жест на ангажираност и промяна - без усилие, но с осезаем ефект.
Когато образованието срещне устойчивостта

Но устойчивото потребление не спира дотук. Kaufland и Foodobox гледат и към бъдещето чрез образователната си инициатива "Мястото на храната не е на боклука", насочена към ученици от 1-ви до 7-ми клас. Целта ѝ е изграждането на осъзнати потребителски навици от ранна възраст, като стартира с лекции в София, а през 2025 г. обхвана и ученици от Перник и Ботевград. Само в Ботевград, в ОУ "Никола Йонков Вапцаров", са проведени лекции пред 500 деца, а общият брой ученици, които са преминали през обучението в последните две години достига около 7000 души.
Образованието е критичният елемент за устойчивата промяна. Децата, които днес научават какво означава да се "спаси храна", утре ще бъдат потребители, които не изхвърлят с лека ръка, а избират отговорно.
---