В актуалната ситуация на безпрецедентни екологични, социални и икономически предизвикателства, централно място на глобалната сцена все повече заемат отношението ни към околната среда и хората, особено в корпоративния свят. Устойчивостта и отговорното поведение на компаниите не са просто модерни думи в наши дни, те са необходимост, за да можем да осигурим едно по-добро бъдеще за всички нас.
Добрите бизнес примери у нас също съществуват.
Кои са те стана ясно в края на месец ноември тази година, по време на първото издание на конкурса "ESG Аwards", организиран от PwC България, в който се включиха над 70 компании. Конкурсът отличава организации, които оперират в България и прилагат ефективна ESG стратегия за устойчиво развитие в своята дейност, която води до положителни резултати в полза на околната среда и обществото.
Сред отличените компании е Лидл България, която получи престижната награда в категория "Стратегия" и реално беше единствения носител на приз от ритейл сектора в страната.
Ето защо:
Една ефективна ESG стратегия трябва да включва широк набор от теми, в основата на които са отговорността за природата и за хората. Мащабният модел за устойчиво развитие на Lidl обхваща 6 фокус направления - опазване на климата, грижа за биоразнообразието, съхранение на ресурсите, грижа за здравето, справедливи действия, както и ангажиране в диалог с ключови публики. Всяка една от тях включва редица подтеми, по които са поставени конкретни цели и мерки, които биват изпълнявани поетапно.
По отношение на темата за опазването на климата ключовата цел в съответствие с инициативата Science Based Targets (SBTi) на Лидл България е да намали оперативните си емисии в страната с 95% спрямо 2019 г. Като част от своя ангажимент по изпълнението X, в началото на годината компанията премина към закупуване на 100% зелена енергия.
Освен това, ритейлърът е сертифициран за зелено строителство и от години прилага мерки за енергийна ефективност. Само от подмяната с LED осветление компанията пести над 3 млн. kWh енергия годишно (около 1547 тона COշ емисии).
В същото време ритейлърът има за цел до 2026 г. да стимулира тези доставчици, отговорни за 75% от въглеродните емисии във веригата на доставки на международно ниво, да определят свои собствени климатични цели в съответствие със Science Based Targets и да допринесат за общите цели на компанията.
Връзката между хранителния отпадък и емисиите на парниковите газове, както и неизбежните последици за околната среда, също е взета под особено внимание в устойчивия бизнес модел на ритейлъра. Лидл България беше първата хранителна верига у нас, която стартира целенасочена кампания срещу разхищението на храна още през 2020 г. Наскоро компанията отчете резултатите за две години в инициативата "Без разхищение - с голямо намаление", като стойността на спасената храна от ритейл веригата и нейните клиенти се равнява на над 3,7 млн. лева.
"Зелени заедно"...
...е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg
По отношение на кръговата икономика и конкретно проблема със замърсяването и намаляването на употребата на пластмаса, Лидл България постигна значителен прогрес по стратегията REset Plastic.
През август тази година компанията отчете напредък в максималната рециклируемост при 64% от опаковките на продуктите собствена марка и използване на средно 14% рециклат в тях. В допълнение на тази стратегия и с цел премахване на пластмасовия отпадък от околната среда, както и запазване на биоразнообразието, компанията ангажира своите служители в две инициативи тази година. През септември месец се проведе първата международна акция за почистване на отпадъци от крайбрежието на р. Дунав.
През октомври компанията проведе и своята дългогодишна инициатива "Дай шанс на балканката", в рамките на която за 9 години Лидл България е зарибила над 30 български реки с близо 393 хиляди балкански пъстърви и е почистила приблизително 35 км. крайречни зони.
Темите, свързани с грижата за околната среда и хората, намират отражение и в богатия продуктов асортимент собствена марка в магазините на Lidl. С цел да предложи устойчив избор за покупка на своите клиенти, компанията предлага близо 1200 продукта със сертификат за устойчивост, сред които био и климатично-неутрални веган и вегетариански предложения, както и разнообразни стоки, произведени от рециклирана пластмаса.
От гледна точка на своя принос към обществото, Лидл България представи по-рано тази година първия доклад в бранша у нас, който анализира въздействието от всички социално отговорни инициативи на компанията, включително спонсорства и дарения за периода 2017 - 2021 г. Резултатите сочат, че за 5 години те са достигнали до над 340 000 души чрез подкрепа на социално значими проекти на обща стойност на инвестициите от над 3 милиона лева. В оценката са включени както собствени инициативи, сред които най-голямата и дългогодишна програма -"Ти и Lidl за по-добър живот", така и редица други проекти, осъществени в партньорство с други организации. Всички те са насочени към придобиване на знания и умения, подпомагане на културата и спорта, опазване на околната среда и по-качествен живот за местните общности.
Отговорното отношение към природата и хората е заложено дълбоко и дългосрочно в устойчивия бизнес модел за развитие на най-голямата верига магазини за хранителни стоки в Европа. Компанията ясно осъзнава влиянието, което оказва там, където развива своята дейност и се стреми чрез амбициозни цели и ефективни действия да оказва положително въздействие, което да допринесе за по-добро утре за всички нас.
---
"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на ProCredit Bank, LIDL, училище "Дени Дидро", Zagorka, Сердика Център, Cargotec, RÖFIX, Solvay Sodi, Insaoil, GreenPoint, Toki.bg.