Ще изчезне ли хартиеният билет за градския транспорт?

Ако на 10 октомври 2017 г. чужденец се беше качил в зеления ретро трамвай, който циркулираше из центъра на София, той щеше да се озове на най-правилното място и да срещне един човек, който да му обясни, че има начин лесно да си купиш билет за градския транспорт в София без да обменяш пари.

Става дума за Димитър Димитров - създател на мобилното приложение Tickey - един от най-успешните стартъпи в България.

По повод Деня на предприемача, който хипермаркети МЕТРО отпразнуваха за втора поредна година, екипът на Webcafe.bg покани Димитър Димитров на сутрешен разговор за предприемачеството и бъдещето на „мобилните" билети, при това на тематично за случая място - ретро трамвая на МЕТРО, който в продължение на няколко дни превозваше гражданите на София безплатно за Деня на предприемача.

Идеята на Димитър за Tickey се ражда случайно - докато сутрин води децата си на детска градина, която е на две спирки от дома им с тролея.

Да купиш билети от шофьора, който невинаги има такива, при това заедно с две деца, се оказва нелека задача. Димитър се замисля, че в България няма лесен начин човек да си купи бързо и удобно билет.

Така се създава Tickey - приложение, което ти позволява да си купиш билет за градския транспорт през мобилния си телефон, без да имаш нужда от пари в брой.

В момента Tickey работи в 5 града в 3 държави на два континента - София, Бургас и Варна, Фолмът във Великобритания и Шербрук в Канада. Провеждат се финални преговори за въвеждането на системата в шести град - Лисабон.

Във Варна цялата градска мрежа е покрита с услугата на Tickey. Това се очаква да се случи до края на 2017 г. и с Бургас, където в момента мобилното приложение функционира в две тролейбусни линии. Във Фолмът Великобритания, Tickey е използвана платформа в една фериботна линия, тъй като фериботите там са част от транспортната мрежа.

Предстои пускане на Tickey и в Лисабон, където, както се оказва, общината не само подкрепя стартиращи и иновативни бизнеси, но и ги финансира чрез една от своите програми - Smart Open Lisboa*.

По всичко личи, че българският стартъп набира все по-голяма скорост, а разпространението на този тип услуги започва все повече да се възприема от обществата в различни страни. Как стоят нещата в България?

„Първоначално беше по-лесно да имплементираме услугата в чужбина, даже в Англия я започнахме. Тук проблемът е, че имаме доста дълга история на общуване с публичните организации", споделя Димитър.

„Но нещата започнаха да се променят през последната година, да стават по-лесни. Само четири месеца след като проведохме първата си среща с варненската община, услугата заработи в морската столица."

Димитър разказва още, че когато се говори за развитие на бизнес в сферата на иновациите и технологиите, пазарът е толкова динамичен, че технологията, която си решил да използваш и в която си вложил средства, на следващия ден може да бъде изместена от по-нова и по-добра. Точно затова е важно, когато става въпрос за иновативни проекти, какъвто е Tickey, е важно нещата да се случват бързо и по възможност - безпроблемно.

„Най-добре е, ако подобни сделки с общините се сключват на принципа на публично-частното партньорство. В случая ние не сме доставчици на услуги, а клиенти на варненската община, защото купуваме на едро билети от тях и после ги препродаваме на пътуващите през Tickey. Не изискваме инвестиция от общината, даже напротив - ние сме направили такава.".

Всъщност се оказва, че подобен проект като Tickey е имало и преди, само че инициаторите му не са успели да го осъществят точно заради забавяне в процеса на преговори с публичните организации.

Друг решаващ и рисков момент, в който зависи дали един стартъп ще продължи развитието си, е финансирането. Такъв е случаят с Tickey. По всяка вероятност до края на годината платформата ще започне да функционира в 6 града, но само преди по-малко от година Димитър за малко не се отказва от проекта.

„През 2016 г., малко преди да пуснем услугата в 9-те метростанции в София, първоначалното ни финансиране вече беше свършило. Трябваше да работим без пари, нямаше никакво движение, свързано с проекта и не можехме да си покрием разходите. Тогава си бях казал, че ако до края на 2016 г. не се случи нещо, ще преустановим дейността си."

По щастливо стечение на обстоятелствата точно в края на 2016 г. Tickey подписва договор с Mastercard и тяхната програма Innovation Fund. Именно благодарение на това споразумение днес пътуващите в софийското метро могат да използват приложението в 9 метростанции от цялата градска мрежа.

Как всъщност Tickey те пуска в метрото? Чрез допълнително вградени в турникета контролери, които са свързани със сървъра на приложението и работят от разстояние до 60 м. Затова и ако пътувате в метрото в София, не е необходимо да заставате плътно до турникета или да докосвате телефона си с него, а само да застанете някъде наблизо.

„Когато преговаряхме с Общината, те твърдяха, че тази технология е много скъпа - от порядъка на две, три хиляди евро за турникет. Хванах се на бас с тях и ги убедих в противното - реално един контролер ни излезе не повече от 100 евро. Това обаче е наше конкурентно предимство, тъй като общината не разполага с подобна технология, такава система при тях може да работи само в автобуси.

Димитър споделя, че непрекъснато следи какво е потреблението на услугата и има готовност да достави тези данни (които, разбира се, са анонимни) на общината като част от тяхната договорка и като предимство, с което общината може да получава обратна връзка от потребителите без да влага допълнителни средства. За съжаление обаче до този момент такава статистика не е поискана.

Въпреки това за чуждестранните туристи Tickey е голямо удобство. Всеки турникет, на който функционира приложението, е облепен със стикери и е на английски език. Това го прави предпочитан начин чужденците да си купят билет пред алтернативата да използват автомат или касиерка, която вероятно не знае английски език.

Ето защо следващата стъпка в разширението на платформата, ще бъде тя да започне да функционира и на станцията на софийското летище.

„В началото усилията ни бяха съсредоточени в София, но после изникнаха ангажиментите в настоящите градове, в които системата работи, затова пренасочихме усилията си към тях. Сега сме се фокусирали да завършим докрай проекта във Варна и Шербрук. Тогава ще се върнем към метрото и първата нова спирка, където системата ще работи, ще е тази н а летището."

Димитър има ясна стратегия за развитието на компанията си, като в близко бъдеще плановете му са Tickey да се насочи към градове с население между двеста, триста хиляди, до максимум милион жители, и споделя, че няма притеснения за това дали Tickey като технология може да бъде изместена от по-мащабен проект, най-вече заради големия пазар в Европа.

Така се елиминира възможността в по-малките населени места, към които е насочила развитието компанията си, тя да бъде изместена от друга, по-ефективна технология, каквато е тази в лондонското метро. Там Mastercard са сключили споразумение с лондонския Метрополитен и всеки пътуващ може да използва дебитната си безконтактна Mastercard карта като карта за градски транспорт, независимо от коя част на света е.

Друга ключова част от стратегията на Tickey е компанията винаги да е в час с най-новите технологии.

„Стремим се да сме на върха на технологията и ако излезе нещо ново, разбира се, че ще използваме него. Защото базовата идея на Tickey не е да се свързва с някаква технология, а да позволява на хората да пътуват безпроблемно."

И до този момент това се случва. Tickey продължава да разширява своята дейност не само от бизнес гледна точка, а и защото вижда колко положително хората възприемат този начин на купуване на билети - както в България, така и в останалите градове, където приложението е имплементирано.

„Имаме и два, три отрицателни отзива, но те са породени от страха на хората за техните данни, тъй като технологията използва геолокация. Мога да убедя всички обаче, че Tickey не нарушава личната сигурност, тъй като ние нямаме никакви данни за кредитните и дебитните карти. Те се съхраняват при платежния процесор, който използваме. Така че дори да се случи системата ни да бъде хакната, данните на потребителите няма да бъдат достъпени.", обяснява Димитър.

Димитър споделя, че ако допреди няколко години най-голямото предизвикателство е било доверието на хората в новите технологии, то днес потребителите започват сами да осъзнават необходимостта от използване на иновативни решения във всички сфери на дейност.

Затова съветът на Димитър към публичните институции е да започнат да бъдат по-отворени към стартиращи компании, а към самите стартъпи - да се осмелят да излязат извън зоната си на комфорт.

„Мои познати са опитали да стартират бизнес, видели са, че нещо не се случва и са се върнали обратно към високоплатената си работа.

Трябва да можеш да преживееш дълго време извън комфортната си зона и да се въоръжиш с търпение, защото всичко става бавно, особено при работа с публичните институции.

Но човек не трябва да спира да вярва, че все пак нещата ще се случат. Това е разковничето."

 

*Smart Open Lisboa - инициатива на общината на Лисабон, която цели да привлече стартиращи компании по четири направления, така че Лисабон да се превърне в един от умните градове в света.

Новините

Най-четените