Колко от вас си спомнят първата в живота си рисунка? Когато за първи път са ви подарили моливи/флумастери и бели листове, а вие сте ги взели и сте доказали на родителите си, че удоволствието от творчеството е инстинктивно заложено в човека.
За Ева Тенева-Заякоф този спомен е така жив, сякаш се е случило вчера.
Нейна леля ѝ носи акварели, а тя рисува русалка, цялата от кръгове, която никога не изхвърля. Тя е все още в ателието ѝ, принтирана в по-голям мащаб от оригинала, за да ѝ напомня, че независимо какво работи, по душа е творец, чието първо и последно вдъхновение са хората.
Професионалният път на Ева се е разклонявал в много посоки през годините, но винаги е следвал изкуството. Тя рисува, снима, в значителен период от живота си е арт директор в рекламна агенция, а сега организира свои собствени проекти и преподава на деца, подготвящи се за изпити в Художествената академия.
Ако въображението можеше да е професия, за Ева то щеше да фигурира с най-дълъг стаж в трудовата книжка.
Възпитана в среда на запалени разказвачи, на журналисти, актьори и под влиянието на кръстника си Климент Денчев, когото познаваме като художника с приказките, нарисувани върху стъкло от "Лека нощ деца", за Ева полетът на фантазията от рано е естествен.
"Когато ми разказваха история, си я представях сякаш гледам филм", казва художничката, припомняйки си историите на покойния скулптор Александър Дяков.
Срещите със "зевзеци", както ги нарича Ева, са повлияли на нейния стил. Разговорите с Александър Дяков, уникалния образ на кръстника ѝ Климент Денчев (Климбо), напътствията на Дечко Узунов, журналистическото перо на майка ѝ и желанието на баща ѝ да се занимава с "нещо по-веселичко".
За художничката развитието на стила е като трупането на житейски опит. Започва с хората, на които се възхищава и стига до лични събития, емоции и разговори, в които някой ти казва нещо, без да разбира колко силно ще ти повлияе.
Но за страничния човек, който гледа творбите ѝ отстрани, се вижда, че медиите са оставили най-забележима следа в творчеството на Ева.
Възпитана от родители, които следят обществените събития и пишат за тях, художничката несъзнателно се поддава на темите, по които най-много се шуми.
Технологии и изкуство в едно
Телевизорите Samsung The Frame 2022 идват с платформата Art Store, която осигурява достъп до повече от 1600 творби от изобразителното изкуство и фотографията. Картините и снимките могат да се сменят автоматично с възможност за добавяне на музикален фон в специален режим на телевизора, придавайки му съвсем друго предназначение, когато е изключен. Телевизорът осигурява и 6GB, на които може да запазите и лични снимки.
През 2020 г. издава своя каталог от картини "Доктори без маски", под въздействието на големите теми за годината - пандемията от COVID-19 и отношението към лекарите. За този проект е наградена от Столична община.
Година по-рано организира изложба с картини, върху които има QR код. Той се сканира с телефона, за да се визуализира същата картина, която се изтърква като лотарийно билетче и върху екрана се появява награда - от плодове до личен портрет. Премиерата на изложбата е в периода, когато цялата нация вярваше, че късметът ѝ е скрит в лотарийно билетче.
И двете творчески инициативи на Ева жънат успехи, защото се движат в коловоза на времето, в което живеем. А за да сверява часовника, тя използва всички средства на модерните технологии - от телефона, от таблета, от социалните мрежи.
"Класическото изкуство е важно, но не бива да остава в рамките на времето, в което е изобретено, защото ще се забрави. Има много начини да го доведем и в нашата съвременна епоха", смята художничката.
Тази връзка на изкуството с високата резолюция на съвременните технологии предлага The Frame 2022 на Samsung, част от лайфстайл серията им с телевизори, която пренася в дома ви над 1600 творби от световните музеи и галерии чрез платформа Art Store.
С дигиталната фоторамка от дивана в хола си може да се наслаждавате на изкуството от Лувъра, Националната галерия в Лондон, музея "Метрополитен", музея "Прадо", музея "Ван Гог", а иновативната технология Matte Display, предотвратяваща отблясъците на екрана, ще ви даде възможност да се насладите на картините в реалните им параметри.
За един ден може да посетите Париж, Ню Йорк и Амстердам, като консумирате класическото и модерно изкуство през устройството, от което по принцип гледате телевизия, възпроизведено от 4K QLED екрана на Samsung за максимална точност на багрите и светлосенките.
Може да видите отблизо реалистичната техника сфумато на Да Винчи без туристи, жадни за снимка, да ви пречат, може да обогатите интериора на дома си с шедьоври, редуващи се в слайдшоу на музикален фон, докато режимът Eye Comfort настройва интензивността на цветовете според локалното време за изгрев и залез.
А може и да се гордеете, че имате в дома си едновременно картини на Пикасо, Матис и Пол Сезан, без да притежавате милиони в банковата сметка, защото Art Store предлага богато разнообразие от шедьоври, които могат да се сменят през няколко секунди.
"Невероятно е, като деца не сме и помисляли, че подобно нещо ще е възможно", споделя Ева.
Израснала във време, когато е трябвало да използваш познанствата в Съюза на художниците, за да си набавяш материали за рисуване, а за великите произведения на изкуството само се е говорело, Ева смята, че днес сме късметлии, понеже интернет превърна света в доста по-споделено и достъпно място.
Технологиите ни позволяват да разгледаме свободно разнообразие от творчество, да споделяме мнение за видяното, а за творци като Ева са и начин да привличат нова публика и да се информират за случващото се в артистичния свят от хола на дома си.
"Разглеждането на музеи и галерии дистанционно е много по-удобно. Няма тълпи, няма хора, които се подреждат за селфи, няма групи от деца, които не спират да говорят помежду си, няма туристически групи", на мнение е Ева.
Да вземем Лувъра за пример. Един от най-популярните музеи за световно изкуство (а може би и най-популярният) е истински тест за търпението при посещение. Трябва да сте на място поне един час преди музея да отвори и да чакате на опашка поне два часа, преди да стигнете до касата с билети.
А след като влезете, ви очаква огромна площадка от картини на големите майстори, за които денонощието не е достатъчно да се разгледат. Навсякъде има големи групи от хора, шуми се, из въздуха се носят селфи стикове и като че ли изкуството остава на второ място.
Но художници като Леонардо да Винчи, Йожен дьо Лакроа и Паоло Веронезе със сигурност са искали да ви оставят впечатление за нещо повече от селфи.
При тяхната извънмерна популярност обаче, единственият начин да се насладим на творчеството им, да видим детайлите и специфичните акценти, с които са си спечелили прозвището "гений", е чрез технологиите вкъщи.
От години "високото" изкуството бавно излиза от галериите, опитвайки се да се представи на колкото се може по-широка аудитория, а с телевизорите The Frame, които стоят като картина на стената, запознаването със световните изложби е още по-удобно.
Когато изключите телевизора, екранът ще редува шедьоврите, за които туристите в Европа се редят на опашки. Сензор за движение е готов да изключи екрана, когато не усеща присъствие, за да пести електроенергия, и да включи дигиталната изложба отново, когато влезете в стаята.
А ако искате да заблудите познатите си, че действително притежавате картина на Пикасо вкъщи, може да използвате Auto Rotating Wall Mount за вертикално завъртане на телевизора. Със стойката на Slim Fit Wall Mount и полупрозразчния кабел изчистената визия на The Frame е допълнена, така че да оставате с впечатлението, че в действителност гледате картина, а не телевизор.
И докато сега хората имат възможност да поглеждат към света и да се любуват на световните шедьоври, докато вечерят или си почиват вкъщи, с последните си проекти Ева Тенева предлага да поглеждаме и към себе си.
Последната изложба на художничката, планирана за представяне в Италия, ще носи името "Имат ли жените място на Марс" и ще представлява изрисувани огледала с пейзажи от Червената планета.
Оглеждайки се в тях, ще виждате своето отражение в различна обстановка. Каква е крайната идея? Тълкувайте я спрямо личната си перспектива - като бягството от ежедневието, като закачка с феминизма или като синхрон с новините за колонизация на Марс.
За Ева Тенева-Заякоф по-важното е да поддържате въображението си във форма и да търсите различни, в много случаи нестандарни и технологични средства, чрез които да разтягате границите на фантазията си, канейки изкуството в ежедневието си.
---
The Frame 2022 комбинира иновативната технология Matte Display, която предотвратява появата на отражения и отблясъци върху екрана, с брилянтното 4K QLED, съживяващо 100% от цветовете и контраста, за пълно удоволствие от сменящите се картини.
Режимът EyeComfort автоматично настройва интензивността на цветовете според локалното време за изгрев и залез. Активният гласов усилвател (AVA) усеща фоновия шум в реално време, за да регулира силата и яснотата на диалога, така че да не се пропуска нищо съществено.
The Frame 2022 разполага и със сензор за движение, който разпознава, когато излизате от стаята, за да изключи слайдшоуто от творби и да пести енергия.