Fiat Chrysler обяви, че ще започне разследване на причините за катастрофата, при която 27-годишният актьор Антон Йелчин беше премазан от джипа си Grand Cherokee.
Йелчин загина на място, след като излязъл от колата с работещ двигател, без да осъзнае, че джипът е на скорост. Поради наклона пред паркинга, автомобилът е тръгнал по инерция и е блъснал младия мъж в тухлената стена на къщата.
През април 2016 г., поради аналогични технически дефекти на някои модели Jeep Grand Cherokee, Fiat Chrysler започна изтеглянето от пазара на 1,1 млн. автомобили от цял свят. Проблемът беше признат след 212 катастрофи с 41 ранени души, пострадали при ненадеен удар от собствения си автомобил.
Причината за смъртта на Йелчин е задушаване вследствие на силен удар. Направен е токсикологичен анализ на кръвта му, който трябва да установи дали актьорът е бил под въздействието на упойващи вещества или алкохол. Резултатите от него обаче ще станат ясни най-рано след 6 седмици.
В писмо до търговските си представители на 24 май Fiat Chrylser предупреждава, че евентуалните софтуерни подобрения, нужни за разрешаване на техническия дефект, ще бъдат готови не по-рано от юли или август 2016 г. Компанията обяви, че се надява да намери трайно решение за овъзмездяване на клиентите си до края на годината.
Нелепият инцидент с Антон Йелчин доведе до изявление от страна на американската Служба за пътна безопасност, която обяви, че поддържа връзка както с местните власти, така и с автомобилния производител, "за да се разберат всички факти, свързани с трагичната катастрофа - включително дали тя е предизвикана от актуалния проблем, довел до изтеглянето на автомобилите от пазара".
Самата кампания по връщане на дефектните автомобили започна по настояване на пътната администрация. Днес властите отново предупредиха собствениците на проблемните модели да проявяват "извънредна бдителност, преди да излязат от автомобила си, за да са сигурни, че той е в позиция "PARK" и не се движи".
Fiat Chrysler признават, че електронната система за смяна на предавките може да бъде подвеждаща за шофьорите, тъй като скоростният лост има пружинен механизъм, който винаги го връща в централна позиция - независимо каква скорост е избрана.
Службата за пътна безопасност призна дефекта за "очевиден проблем за сигурността".
"Скоростният лост не е интуитивен и дава незадоволителна физическа и визуална сигнализация на шофьора, което повишава риска от неумишлена смяна на предавката".
"Докато чакаме за решение на дефекта, се случи предсказуемото. Антон Йелчин загина, а още колко хора трябва да бъдат убити или ранени, докато се чака поправката на тази фатална производствена грешка?", коментира Кларънс Дитлоу, директор на Центъра за автомобилна безопасност.
Говорителят на Fiat Chrysler Ерик Мейн заяви, че компанията ще проведе "цялостно разследване" на трагичния инцидент с Антон Йелчин.
"Към настоящия момент е твърде рано да се спекулира с евентуалните причини", допълва той, цитиран от Reuters.
Официалното полицейско разследване също ще проучи дали техническата неизправност има връзка с катастрофата.
Ако се докаже подобна връзка, 27-годишният Антон Йелчин ще се окаже първата жертва на проблемния скоростен лост на Jeep Grand Cherokee.
Този тип катастрофа обаче не е прецедент в хрониката на пътните инциденти в САЩ. За периода 2008-2011 г. има близо 100 смъртни случая, при които жертвите са били ударени от собствените си коли при задвижване по инерция. Още 2000 души са пострадали при подобни инциденти за същия период, показва американско проучване от 2014 г.