Големите си тръгват, идват малките

В световен мащаб автомобилното производство все още е в земетръсната зона след края на кризата - продажбите растат, интересът към новите модели на гигантите - също, но след трагедията в Япония, много от заводите на големите компании няма да могат да работят заради проблеми с доставките. Тъй като в Япония се произвеждат освен цели автомобили, така и неизброимо количество части и компоненти - от гумени уплътнения за прозорците на вратите до компютри, които се доставят на компании от цял свят. И когато заводите в Япония не работят, другите също чакат.

Това препятствие обаче можеше да се предвиди веднага след земетресението от 11 март, но тук става въпрос за друга интересна тенденция, която отчита връзката на световната автомобилна промишленост с един от най-мощните маркетингови инструменти на индустрията - автомобилният спорт или още по-точно - Формула 1.

В пика на икономическата криза световният шампионат беше напуснат от голяма част от автомобилните гиганти, които бяха решили да инвестират в тези надпревари. Така от спорта си тръгнаха Honda, Toyota, BMW, а Renault стартира сложна схема за продажба на тима си, като за тази година отборът е изцяло под контрола на бизнесмена Жерар Лопес.

Така верните на Формула 1 автомобилни производители останаха много малко - Ferrari със собствен тим от 1950 година насам и Mercedes - компанията, която купи шампионския отбор на Рос Браун от 2009 година. В тази елитна компания отскоро присъства и McLaren - британският тим вече е огромна компания, която произвежда и автомобили - суперспортни и скъпи, първо McLaren F1 през 90-те години, а сега и MP4-12C. Оставяме настрани съвместното производство на спортни автомобили заедно с Mercedes, но то се оказа успешно, както по отношение натрупването на опит, така и що се отнася до събирането на средства за самостоятелно сглобяване на спортни коли.

В тази компания включваме и новодошлите за сезон 2011 - Lotus, Marussia и Infiniti. Точно тези три марки трябва да заместят оттеглилите се гиганти или поне да компенсират донякъде липсата им.

Да видим кои са новите играчи на сцената, наречена Формула 1?

Руският бутиков производител на спортни автомобили Marussia се появи в световния шампионат миналата година като спонсор на Virgin. През зимата руснаците купиха и дял в тима и обявиха, че планират да използват Формула 1 като платформа, на която да рекламират производството си и да популяризират марката. Marussia е създадена през 2007 година от всестранно развития Николай Фоменко и Ефим Островски. Фоменко е идейният двигател на проекта за създаването на руски спортен автомобил, а роденият в Ленинград Николай продължава да развива бурна кариера - артист, спортист, автомобилен пилот, бизнесмен. Той сигурно е един от малкото хора на света, които едновременно носят следните титли: заслужил артист на Русия, майстор на спорта на Русия (от времето, когато още кара ски) и президент на компания - в случая Marussia.

Двата модела на Marussia - B1 и B2 дебютираха на автомобилното изложение във Франкфурт през 2009 година, а философията, на която залага компанията е „иновация, стъпила на надеждност". Естествено, както при повечето новоизгрели руски компании, не се знае кой финансира целия проект, както и колко време ще изкара на бял свят компанията, но Фоменко твърди, че няма притеснения по този въпрос. През 2014 година Русия приема кръг от Формула 1 и това е изключително важно за Marussia, където се надяват Virgin да започне да се изкачва в класирането в близко бъдеще.

Прехвърляме се на малко по-традиционен производител на спортни автомобили - Lotus. Навремето компанията, основана от Колин Чапмън е един от големите съперници на Ferrari и Енцо Ферари, но днес положението е доста по-различно. Няма да ровим из спора кой точно от двата тима с името Lotus във Формула 1 в момента е „истинският", защото такъв няма, а ще се съсредоточим върху Lotus Group, компанията, базирана в Малайзия, която произвежда спортни автомобили и е основен спонсор на тима на Renault. Освен това, компанията, ръководена от Дани Бахар стана и акционер в тима на Жерар Лопес, което допълнително гарантира ангажимента на Lotus към Формула 1.

В основата на възраждането на спортните амбиции на Lotus е изпълнителният директор на компанията Дани Бахар, който преди това работеше във Ferrari. Компанията е собственост на малайзийският производител на автомобили Proton и Бахар обясни, че Lotus Group е набрала над 400 милиона долара от частни инвеститори, които се влагат във Формула 1 и тотално обновяване на моделната гама на марката, като до няколко години Lotus отново трябва да е съперник на Ferrari и Maserati. Тук присъства още една връзка с Ferrari - Бахар нае за главен дизайнер на Lotus Донато Коко, който също като него преди това се трудеше в Скудерията.

И накрая - Infiniti. Луксозната марка на Nissan се включи в последния момент във Формула 1 по начин, който се оказа успешен в Америка, сега остава да видим дали ще проработи и в Европа. Става въпрос за изцяло финансов ангажимент - Infiniti плаща на световните шампиони от Red Bull, но освен като спонсор марката е представяна и като партньор, каквито обикновено са компаниите, които имат и технологичен принос към развитието на тима. По подобен начин Infiniti беше „доставчик" на двигатели в IRL в Щатите. Преди началото на сезона във Формула 1 се заговори, че с парите на Infiniti моторите на Renault ще бъдат „ребрандирани" с марката на производителя на луксозни автомобили, но това не стана.

Производителите на скъпи спортни автомобили отново са във Формула 1, сега остава да разберем дали това е по-добре или ще ни липсват времената, когато пряко със спорта бяха ангажирани гиганти като Ford, Honda, Toyota, Renault и BMW.

Новините

Най-четените