Автомобилният гигант Volkswagen AG се разтърси до основи от скандала с „чистите" дизелови двигатели, който заплашва дори да унищожи едноименната марка в световен мащаб и предостави златна възможност на конкурентите си в Европа - Ford и Opel, да завземат изоставени от него пазарни територии. Освен това, VW е заплашен и от възможността да унищожи дългогодишните усилия, за налагането на компанията като важен играч на автомобилния пазар в Щатите.
Кризата прати в нокдаун акционерите във VW, които сега се питат доколко могат да се доверят на корпоративната култура на компанията и за какво още са били излъгани.
През миналата седмица Volkswagen призна, че компанията е създавала и произвеждала автомобили, оборудвани със софтуеър, който да заблуждава апаратурата по време на тестове на вредните емисии. Тези разкрития, както и факта, че става въпрос за общо 11 милиона такива коли в световен мащаб, заличи една трета от стойността на компанията и доведе до оставката на главния изпълнителен директор Мартин Винтеркорн, който си тръгна 48 часа преди деня, в който трябваше да подпише новия си договор с VW.
В най-лошия случай, VW ще се изправи пред плащания в размер на 50 милиарда долара. Това ще са предимно глоби от EPA в САЩ, както и плащания по дела, заведени от инвеститори, клиенти и дилъри. Това е мнението на Фердинанд Дюденхофер, директор на Центъра за автомобилни изследвания към университета в Дуисбург-Есен.
„В допълнение на това, в компанията може да забравят за възможността да продават автомобили с марка VW в Щатите за следващите пет години", допълни Дюденхофер.
Членът на надзорния съвет на VW Бернд Остерлох вече изпрати мейл до служителите на компанията, в който ги предупреди, че планираната програма за съкращаване на разходите почти сигурно ще бъде ускорена.
Разрастването на скандала може да струва първото място на компанията сред най-големите автомобилни производители в света - VW измести Toyota от тази позиция през първата половина на 2015 година. Много анализатори са на мнение, че VW трябва да се концентрира върху основния си бизнес - производството на качествени и достъпни масови автомобили и да се откаже от някои свои престижни проекти - като следващия модел на Bugatti или новото поколение на VW Phaeton. И дори да се изтегли от САЩ.
„Това е сценарий за истински Армагедон - написа анализаторът на Bernstein Макс Уорбъртън в свое писмо до група инвеститори. - Само за илюстрация - ако VW се откаже от Щатите, това ще намали приходите на компанията с над 20%."
В същото време Уорбъртън предполага, че VW трябва да се откаже от усилията да продава дизели в Щатите. Това решение ще е доста тежко, като се има предвид, че цялата стратегия на компанията в САЩ беше изградена върху лансирането на новите и „чисти" дизели на марките на гиганта от Волфсбург.
Има и анализатори, които смятат, че VW трябва напълно да се изтегли от Щатите.
„Кризата поставя на дневен ред някои важни решения за VW - дали компанията да не се откаже от някои странични дейности - като Bugatti и мотоциклетната марка Ducati, както и най-важното - дали няма да е най-добре марката VW да напусне пазара в Щатите, където вече загуби милиарди", смята анализаторът на автомобилната индустрия в NordLB Франк Швопе.
В Европа, където VW е пазарен лидер и където дизелите са много по-популярни, най-малкото, което ще се случи е, че цените втора ръка на тези модели ще спаднат. В същото време, някои клиенти може да се откажат от покупката на VW и да се насочат към Ford, Opel или друга популярна марка. Но истинските размери на пораженията в Европа ще станат ясни по-нататък, когато се разбере дали компанията е извършвала същите измами и на територията на Стария континент и как точно е ставало това.
В Германия вече се формира фронт от анализатори, които полагат усилия, за да защитят позицията на Volkswagen и извършеното от компанията.
„GM уби около 120 човека заради дефектните системи за запалване на колите, произведени от компанията и се отърва само с глоба в размер на 900 милиона долара. Тук става въпрос за нещо съвсем различно - обясни анонимен консултант, работещ в Германия. - Да, VW измами обществото, но по-високите нива на вредните емисии само ще накарат кучетата да кашлят, нищо повече."
Дали? Скандалът тепърва ще набира сила и скорост, а началото, дадено в Щатите обещава, че историята няма да приключи скоро.