Маркус Татцер: Българите са пристрастени към колите си

Хората от корпоративните среди обикновено са онези, за които другите с иронично намигане си мислят „Ха, you must be fun at parties". В общественото съзнание витае натрапчивият шаблон, че ако се занимаваш с бизнес, задължително си скучен и досаден костюмар, които не може да различи мръсен виц от плоска корпоративна шега.

Е, правилата може би не е добре да се нарушават прекалено често, но пък шаблоните определено трябва да се чупят.

Маркус Татцер е съвършеното оръжие, с което можем да разбием на пух и прах клишето за скучните бизнесмени. Той е изпълнителен директор на „Порше БГ", и е млад, и е кореняк виенчанин, и освен че разбира от коли, бизнес и икономика, гледа кралски питон, харесва супергероите на Marvel, играе футбол с удоволствие и обожава софийските ресторанти. Работил е в Чили, Колумбия, Австралия, Сараево. И има едно условие, когато стане дума за кино: „Поне един човек във филма трябва да умре".

Какъв вятър те довя в света на автомобилите?

Може да се каже, че автомобилите са в моите корени. Като всяко малко момче, което обича да си играе с колички, имах много от тях. Брат ми, който е с две години по-голям от мен, вече беше в автомобилния бизнес и общо взето беше ясно, че и моят път ще ме заведе натам. Започнах като автомобилен механик на 15, работих това четири години.

Т.е. не само разбираш от автомобилния бизнес, но можеш и да смениш гума?

О, да. Определено. Мога да правя всякакви неща по колите.

Какви са твоите наблюдения върху автопазара в България? Купуването на нови коли е нещо не особено типично за нас - ние по-скоро винаги сме искали да караме старите коли на германците, тепърва градим култура в тази област...

Автомобилният парк в България действително е доста стар. Над 70% от колите са над 10-годишни. Продаваме нови автомобили предимно на компании, делът на купувачите, които взимат чисто нови коли за лични автомобили е сравнително малък. Но ми харесва как българите купуват коли: имат отношение, искат колата да е бърза, старателни са в поддържането й.

Когато българин мие, шофира, продава или купува колата си, той го прави с отношение. Бих казал, че сте пристрастени към автомобилите.

А какви са наблюденията ти върху българските шофьори?

О, това е добър въпрос. Аз съм тук от година и половина и трябва да кажа, че в началото придвижването с кола по улиците беше лек шок. Правилата сякаш не са толкова важни. Но пък вече свикнах, а и признавам, че трябва да си наистина добър шофьор, за да се справяш с карането по пътища с толкова дупки.

Работил си в Сараево, а сега си тук, смяташ ли, че българите сме с типичен балкански манталитет?

Да! В Босна и Херцеговина влиянието на религията е доста по-сериозно, отколкото тук, но ако трябва да сравня впечатленията ми за българите с тези за сърбите и македонците, да речем, трябва да кажа, че носите едни и същи общи балкански черти. Които, впрочем, ужасно ми харесват.

Много ли сме различни от австрийците?

Не чак толкова. Хората тук са по-топли и по-емоционални. Другата основна разлика е в храненето. В Австрия вечерята е максимум един час, докато тук обичате да ядете дълго, да си говорите през това време... това също ми допада като балканска културна характеристика.

А доближава ли се българската корпоративна култура до европейската?

Бих казал, че отговаря на международните стандарти.

Какви са бизнес принципите ти, от които не отстъпваш?

Основният принцип, който спазваме в „Порше БГ", съответно и Фолксваген Групата, е да бъдем лидери на пазара, но не на всяка цена. Пълна прозрачност в дейността ни и клиентското задоволство са водещите цели в бизнеса за нас

Казват, че автомобилното бъдеще е електрическо. Съгласен ли си?

Напълно. Бензинът и дизелът няма да са способни да отговарят на новите регулации за движението по пътищата. От 2040г. Франция и Великобритания планират да забранят дизеловите и бензиновите автомобили. Единствено електромобилите ще могат да отговарят на новите правила. В следващите години е-мобилността ще продължава да се развива с бързи темпове, а най-големият проблем, който трябва да се разреши, е инфраструктурата, къде ще зареждаме тези коли.

Смяташ ли, че в България сме готови за car sharing?

Вие вече имате car sharing в София и смятам, че въпреки масово българско желание вещите да се „притежават", а не да се ползват, след време услугата ще стане популярна. Това е следващият крайъгълен камък по пътя към е-мобилността. В Австрия car sharing-а е доста популярен, благодарение на натиска на правителството и на много инвеститори.

Що се отнася до теб, хибрид, бензин, дизел или електричество?

Към момента хибрид. Той съчетава най-доброто засега: можеш спокойно да се придвижваш на електричество в града, а за дълги разстояния имаш бензина.

Каква кола караш в момента?

Volkswagen Arteon.

Кажи ни нещо за София. Харесва ли ти тук? Можеш да бъдеш честен...

Когато живееш в Западна Европа, си свикнал с лошата представа за Източна Европа. Когато тръгнах насам, приятелите ми много ми се чудеха. Веднъж когато си тук обаче, всичко е тотално различно. София много ми харесва. Живея на хубаво място, работя на хубаво място, храната е превъзходна, ресторантите са разкошни. Много харесвам шопската салата и кебапче с лютеница.

Упорито и искрено правя добра реклама на София и поканих много хора да дойдат тук. Единственото, което ми липсва, е това, че българите сякаш нямат национално самочувствие и не се гордеят със страната си. Страната ви има всичко, от което се нуждае един човек, море, планини, селца, големи градове и прекрасна природа. Имате много какво да покажете, а сякаш липсва желание и организация и самореклама.

Как си прекарваш свободното време?

Уви, почти нямам такова, но когато имам възможност, ходя във фитнес центъра, играя футбол и, мисля, че вече споменах ресторантите.

Имаш ли си любими ресторанти тук?

Да, трудно ми е да посоча един, но мога да направя собствен Топ 3: Андре, Chef's и Lazy und Cinecitta.

Имаш ли домашни любимци? (когато задаваме този въпрос, нямаме идея накъде ще ни отведе)

Да, имам змия. Кралски питон. За първи път ми дадоха да подържа бебе змия и тогава бях едновременно уплашен и очарован. След това си взех Нео (да, фен съм на „Матрицата"), който в момента е на 10 години. Питоните живеят по 30-40. Това е идеалният домашен любимец за мен, тъй като няма нужда от много внимание: даваш му прясна вода и мишка, и всичко е наред.

Спомена „Матрицата"...обичаш киното?

Да, много.

Но имам едно условие за филм: поне един човек трябва да умре. Пристрастен съм към филми за супергерои, предимно на Marvel: Ironman, Spiderman.

Новините

Най-четените