Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Колата, за която Сталин възкликва: Дай Боже всекиму!

ГАЗ-М1, като буквата М идва от "Молотовец" Снимка: iStock
ГАЗ-М1, като буквата М идва от "Молотовец"

В началото на 30-те години СССР има чудесен лек автомобил родно производство.

Заводът в Горки, сегашен Нижни Новгород, произвежда ГАЗ-А - удобна кола, която се приема добре от руснаците и им служи вярно. Има само един проблем - ГАЗ-А не е съвсем съветска, защото се произвежда по официален патент и технология, предоставени от Ford.

По тази причина през 1933 г. съветските инженери към завода започват работа по собствена версия под ръководството на Андрей Александрович Липгарт.

Така се ражда ГАЗ-М1, като буквата М идва от "Молотовец".

В автомобила са използвани някои американски технологии, защото Съюзът вече има ноу-хау, но официален лиценз от Ford липсва.

Снимка: Wikipedia

Освен това нуждата от вносни западни части е сведена до абсолютен минимум, а и новата кола е пригодена повече за суровия климат в северните региони на СССР.

Липгарт използва за основа ГАЗ-А и американските чертежи, към които добавя чудовищно окачване, подходящо за лошите пътища в Съветския съюз.

Автомобилът вече има четири ресьора, надлъжно разположени, и подсилена рама. Джантите със спици са заменени от по-солидни, които се оформят на преса. Подвижният покрив почти изцяло е заменен от неподвижен, също оформен с преса. Купето е от стомана.

Във външния дизайн не се усеща, че са нанесени чак толкова много изменения, но "под ламарините" това е автомобил, далеч по-пригоден за условията в СССР. Първите функциониращи бройки от него са готови през март 1934 г.

Според мемоарите на Липгарт, когато Сталин вижда готовите ГАЗ-М1, възкликва: Дай Боже на всеки такава кола.

Снимка: iStock

Няма информация какво точно у автомобилите е предизвикало този спонтанен изблик на набожност у Сталин.

Все пак представянето на ГАЗ-М1 или "емка", както мнозина ѝ казват, на пътя никак не е лошо - той има 50 конски сили и може да развие скорост до 105 км/час.

Двигателят също е различен от този, вложен в ГАЗ-А.

Той е четирицилиндров и е с подобрено изпомпване на горивото, впоследствие заменен от шестцилиндров в по-новите модификации. С подобренията съветската кола успява да достигне до 75 конски сили и да се наложи в умовете на руснаците като доста желана придобивка.

Една част от серийното производство обаче отива директно за военни нужди.

През 1937 г. образец на ГАЗ-М1 участва и на технологично изложение в Париж.

Въпреки редицата прилики с оригинала на Ford, и във Франция това е обявен за отделен модел автомобил. Във френската столица посланиците от СССР налагат и номенклатурата на колата, подчертавайки, че тя е кръстена на Вячеслав Молотов.

"Емки" се давали в СССР и като награда за определени постижения в научни области и в партийното дело.

Колата обаче така и не достига до свободна продажба, най-вероятно защото би се оказала непосилно скъпа за гражданите на Съюза. Те можели да се сдобият с ГАЗ-М1, само ако бъдат отличени с такава заради кариерни постижения или ако я спечелят от тогавашната лотария.

Има и друг проблем - дизайнът на колата изключително бързо се превръща в демодиран и изостава от западните образци на автомобилостроенето.

Но пък ГАЗ-М1 служи за основа на ГАЗ "Победа", което е достатъчно постижение.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените