Една от любимите ми практики, когато дойде време за тестване на автомобили, е никога да не чета и да не се интересувам какви са. От една страна, предпочитам автомобилът сам да покаже своите положителни и отрицателни качества, а от друга, не искам някой друг да развали цялото удоволствие.
Така в петък получих ключа за новото Renault Captur. Рекламата гласи, че това е компактен градски SUV, но тази идея се разбива, когато се доближите до машината и осъзнаете, че сте свидетел на типичната френска скромност.
Captur не е особено малък автомобил, не е особено нисък, а и 18-цоловите лети джанти го правят значително по-изпъкващ на паркинга. С приближаването ми дневните светлини се включиха, страничните огледала се разгънаха и познатият звук и логата на Renault блеснаха на екрана. Безключовото запалване е един особено приятен гъдел. Мислете си за Captur като за домашен любимец, който ви се радва всеки път, когато ви забележи и чака да си поиграете с него.
Следващата изненада идва с един поглед към скоростния лост - кутията е ръчна.
До този момент съм карал няколко модела на Renault и честно казано се радвам, че в този случай ще имам малко повече контрол. А и ръчната скорост си има своя особен чар. Не се притеснявайте за задръстванията, SUV-ът изключва двигателя, има самостоятелна спирачка, когато сте в кръстовище, и постоянното стискане на съединителя е отживелица.
Коженият салон не разочарова, седалките са удобни, шофьорската е автоматична и много лесно може да ви прегърне удобно, за да се почувствате уютно. Добавяме другите необходими екстри като поставките за чаша, нещо подобно на шкаф, вместо жабка - наистина е огромна, подлакътник, интериорен дисплей за всички системи, навигация, камера за задно виждане, интелигентна система за следене на пътя и всичко останало, за което най-вероятно сте си мислили, че не е необходимо, но изведнъж се радвате, че го имате.
Натискам бутона за стартиране на системата, двигателят мърка тихо, започвам бавно да напускам паркинга. Съединителят е като памук и започва да зацепва от 1/4, скоростният лост се движи като затвор на добре смазана пушка и може да влезе в желаната позиция точно с два пръста. Воланът има нужда от един, за да направите обратен завой. С подаването на газта започвате да усещате добре познатото ускорение, което ви залепва на седалката, докато муцуната се изправя заплашително напред, сякаш е готова да излети.
Тук идва следващата изненада - говорим за сравнително голяма кола, която обаче има поведението на хечбек. Парктроникът постоянно подсказва колко опасно близо сте до околните, страничните огледала са огромни, а това за задно виждане се затъмнява самостоятелно, за да не се налага някой да ви вади очите вечер на магистралата.
По-интересната част в тази машина е двигателят. Под капака откриваме малък TCe 100 GPL. Точно така, това са 3 цилиндъра, има и газова уредба, за която разбрах по датчика под волана.
Как е възможно толкова малък двигател да задвижва толкова голяма кола? Тайната се крие в турбината, която оживява в много ниските обороти. Ако решите да дадете воля на чувствата си, а това най-вероятно ще се случи, трябва да бъдете готови за смяна на предавки в стил "като по филмите". Малкият двигател спокойно може да ви издейства някой друг фиш за превишена скорост, преди да сте стигнали до трета скорост. Нещо приятно като подробност е фактът, че ще чувате добре познатото съскане на отворени прозорци, а нека бъдем откровени, всичко е много по-вълнуващо с него.
Освен това не трябва да забравяме, че говорим за EURO 6 стандарт, нисък годишен данък (все пак имате точно 100 конски сили и максимален въртящ момент от 160 Nm) и освен това шофирането на газ допълнително се отразява на окончателната цифра. Теглото на Captur е едва 1316 килограма, с което можем да бъдем спокойни, че механичното сърце никога няма да се задъха.
Какво обаче е Captur и какво впечатления остави след близо 1400 километра пробег за един уикенд?
Трябва да започнем с това, че е изключително красива машина. Дизайнерите са се постарали да подчертаят линиите и на места забелязваме по-агресивните хромирани елементи. Предната броня е доста сериозна, LED фаровете изписват агресивната визия, а джантите са истински шедьовър. Пригответе се да поглеждате всяка витрина, покрай която минавате. Captur е красив, а както каза една приятелка, цветът е секси! Именно тази визия по-често ще ви кара да бъдете лежерен и спокоен зад волана, а и климатроникът бързо неутрализира летните температури, както може да се досетите.
Как обаче изглежда животът зад волана? Captur е превъзходен на дълъг път. Активирате асистента за поддържане на линията, задавате скорост на автопилота и след това се наслаждавате на пейзажа през огромното предно стъкло.
Няма да усетите несъвършенствата на пътя. При скорост от 140 км/ч чувате само съскането на климатика и звукът на колелата. Достатъчно тихо е, за да си шепнете със събеседник или да говорите по телефона, използвайки медийния център. Километрите наистина не са фактор, особено след като през по-голямата част от времето ще карате в лявата лента.
В настройките може да откриете и присъствието на спортен режим. И ако трябва да бъда честен, не изпитвах нуждата да го активирам в нито един момент. Включването му редуцира прословутия турбо лаг, който в нормален режим се измерва в стотни, а в спортен не съществува.
Тук идва една много важна подробност - когато шофирате в този режим ще трябва да имате предвид някои по-специални особености. На първо време, да сте сигурни, че имате достатъчно разстояние между себе си и околните. Осъзнайте, че най-вероятно няма да си мислите, че се движите бързо, защото купето е обезшумено, но винаги трябва да сте фокусирани върху пътя и магическото число на дисплея. Задължително следете за изненади по пътя и се оглеждайте за радари и други атрактивни подробности.
И най-важното - карайте разумно. Макар и да говорим за 1-литров 3-цилиндров двигател, далеч по-мощните машини често са принудени да се отместят от пътя. Ако се забавят, винаги може да ги "отстреляте" с дългите LED светлини, които напомнят на светкавица от папарашки фотоапарат.
Истината обаче е, че нямате нужда от спортен режим. Зад волана на Captur внасяте красота в околния свят и с по-ниски скорости позволявате и на другите да му се любуват - не бъдете егоисти.
Разбира се, няма как да пропуснем възможността да говорим и за офроуд преживявания. Френският SUV е достатъчно висок, за да премине през по-голямата част от препятствията. Това не е кола, която се притеснява да се изцапа и почитателите на неделния пикник или авантюристите спокойно могат да направят разходката сред природата. На черните пътища Captur се справяше изключително добре, катереше се спокойно по някои по-стръмни баири, но с това идват и проблемите.
Да излезете от пътя и да карате в офроуд среда е точно толкова удобно и приятно, колкото да отидете с костюм на лов. Ще се справите, но се чувствате малко по-особено и се забелязвате. Спокойно може да съберете всички необходими провизии за въпросното събитие в огромния 536-литров багажник, а ако свалите седалките ще имате още повече пространство и за най-различна друга посуда.
В заключение можем да кажем, че Renault Captur е завършена машина, която предлага разнообразни преживявания за всеки. Няма значение дали ще бъдете в града, пътувате към вилата или морето, Captur ще се справи с предизвикателствата.
Изглежда красиво, футуристично и модерно. Удобен е и създава чувството, че го притежавате отдавна. Французите са прекарали доста време в изработката на детайлите и точно това се усеща постоянно. Най-важното е, че се чувствате сигурни зад волана.
Що се отнася до разхода на гориво, според официалните данни на Renault средният газов разход е около 7.6-7.9 литра на 100 километра. Интересен факт е, че Captur не обръща внимание с какво ще го захраните и в двата случая се държи напълно еднакво на пътя, а имайки предвид каква е цената на природния газ в момента, съмняваме се, че изобщо бихте тръгнали да засичате разхода.
Една бутилка е напълно достатъчна за 350-400 километра с градски и извънградски преживявания, спортен режим и други допълнителни разходки. С оглед на това можем спокойно да кажем, че французите дават особена свобода, комфорт и удоволствие от шофирането.