Въпросите за Малайзия

Мартин Уитмарш ще трябва да укротява ядосания Люис Хамилтън - ще е интересно да се видят методите му, а от тях ще се появи и разликата му с Рон Денис.

В неделя вечерта в Мелбърн Уитмарш отказа да поднесе миротворческо извинение на Хамилтън за избраната за него стратегия от бокса, но Денис вече щеше да се е извинил. Като се има предвид, че грешката на McLaren, която лиши Люис от място на подиума беше направена от желание да се постигне нещо повече в състезанието , Уитмарш не дължи извинение. Но Мартин трябва да намери начин да се справи с недоволството на Хамилтън. Вариантите са няколко - от това да се вслушва във всичко, което поиска пилотът през да го остави да излее агресията си на пистата до просто да му напомни кой е шефът в тима.

Ситуацията се усложнява от факта, че Уитмарш обясни в Мелбърн, че Хамилтън не е достатъчно силен психически, а след това опроверга казаното от Люис относно гумите, с които кара. Хамилтън твърдеше, че гумите му били в "страхотно състояние" докато Мартин обясни, че Люис е имал проблеми с грейнинга. Истина или не, Хамилтън едва ли се е зарадвал на това бележка. Думите на Уитмалрш нямат нужда от тълкуване - Люис просто не е успял да запази гумите си, нещо което се отдаде на съотборника му, което пък е насочено към уменията му да кара МР4-25.

Ще взима ли Хамилтън сам решения?

Ако има нещо в невероятното представяне на трасето на Люис Хамилтън в неделя, то то е свързано с факта, че той прие безропотно решението на тима за смяна на гумите след рестартирането. Бътън взе това решение сам, преди всички други, рискува, но това му донесе победата.

Но трябва да държим сметка за два факта: 1. Решението на Бътън беше продиктувано повече от необходимост, а не от стратегията му - неговите гуми интермедия вече не работеха и той губеше по 2 секунди на обиколка спрямо съперниците си и 2. Бътън има със 7 години по-голям опит от Люис във Ф1. Досега Хамилтън никога не се е съмнявал в решенията на своите инженери, а те взимаха правилните решения.

Пилотите често участват във взимането на стратегически решения дори това да става в хода на състезанието. Неучастието на Люис в този процес в McLaren e изцяло в негов ущърб и той трябва да иска от тима промяна в това статукво.

Ще спира ли някой два пъти в бокса?

Едва ли ще има кой знае какъв дебат относно стратегията на отборите в Малайзия. Това, което научихме от Австралия не допуска компромиси - позицията на пистата е супер важна и второто влизане в бокса е равносилно на самоубийство. Затова и Бътън, Кубица, Маса и Алонсо стигнаха до Топ 4, а Хамилтън, Уебър и Розбург - не.

Възможно изключение от това ново "златно" правило е в следния случай: двамата пилоти на един тим заемат първо и второ място и така могат да "покрият" и двете стратегии. Може би това обяснение са дали инженерите на McLaren на Хамилтън като са му обяснявали защо той спира два пъти в бокса за гуми. Но ако не се получава, няма да се използва. Точно затова Ferrari остави и двамата си пилоти на стратегия с едно спиране в бокса в Австралия и също затова и двамата завършиха пред единствения пилот на McLaren, който спира два пъти за гуми.

Ше вали ли?

След миналогодишния потоп и сегашните прогнози, че пак ни чака сериозен дъжд, най-малкото защото в следобедните часове през април в Малайзия вали почти всеки ден, стартът на надпреварата беше преместен за 16 часа местно време. Дали това ще извади от дневния ред любимата добавка за истинско шоу във Формула 1? Най-вероятно, ще вали, но ако е сухо въпросът с изпреварванията отново ще излезе на дневен ред.

Ще издържат ли колите на Red Bull?

Предполага се, че "Сепанг" ще е подходящо трасе за болидите на Red Bull, може би Ferrari и не за McLaren. Ще видим. Каквото и да е подреждането по скорост, най-важното за Red Bull е да запишат уикенд без проблеми. Най-вероятно в тима ще са щастливи да жертват една-две десети от секундата от аванса си, но и двете коли да завършат в зоната на точките. Каквото и да си говорим, в Малайзия Red Bull трябва да съкрати максимално разликата в точките с Ferrari. Това е.

Ще бъде ли Кубица в челото?

Подобни въпроси могат да бъдат зададени доста: Дали Ferrari e тимът-фаворит? Ще продължат ли да доминират в квалификациите пилотите на Red Bull? Ще намерят ли скорост колите на McLaren за една бърза обиколка? Ще влезе ли в темпо Михаел Шумахер?

Почти същия списък с въпроси беше актуален преди Австралия и ще важи и преди старта в Китай.

Без съмнение, Роберт Кубица се представи впечатляващо в Мелбърн. Много впечатляващ. Но дали може да печели състезания? Дали мястото му на подиума в Австралия не беше резултат на обстоятелствата и факта, че Роберт винаги кара добре на "Албърт парк". В Renault вече знаят, че са на прав път и могат да форсират още колата, а използването на гумите от R30 е една от силните страни на тима. Дали пък в Малайзия Кубица няма да получи и шанс за победа, това трасе би трябвало да е подходящо за колата му

Ще има ли по-строги стюарди в квалификацията?

"Трафикът" в квалификациите е на път да стане сериозен проблем, който ври и кипи под повърхността, но скоро може да изскочи на повърхността. В сесиите участват още шест коли в сравнение с 2009, а стартовата позиция се превръща във все по-важен фактор за развитието на състезанието. "Разговорът" на Михаел Шумахер с Фернандо Алонсо в събота беше последван от посещение при Чарли Уайтинг. Този уикенд стюардите ще са много по-внимателни и строги, ще има и наказания - поне за един-двама пилоти.

Какви промени предстоят?

За 2011 трябват много промени защото без изпреварвания няма как да се получи шоуто. Но оспорваното състезание в Австралия даде още един шанс - чуха се гласове "да изчакаме и да видим". Другата седмица пак ще си говорим, първо да видим какво ще стане на "Сепанг".

Новините

Най-четените