Михаил Хинков: "Поддръжката на автомобила е като грижата за здравето"

Да закъса на пътя е сред най-големите проблеми, които могат да се случат на един шофьор. Спукана гума, изтощен акумулатор, липса на гориво или сипване на погрешен вид гориво поради бързане или недоглеждане – това са най-честите ситуации, които възникват и принуждават пътуващия да се обърне към пътна помощ.

За да подкрепят лоялните си клиенти в подобни неприятни мигове, от Shell предлагат услугата "Помощ на пътя" за всички притежатели на карта Club Smart.

Условието е картата да се използва поне веднъж месечно за зареждане на гориво и начисляване на точки. Заедно с Allianz Partners от Shell помагат на закъсалите чрез пристигане на техник на място или транспортиране на автомобила до близък сервиз или бензиностанция. Пълно описание на услугата на Shell и програмата Club Smart можете да прочетете тук.

Колкото до това на какво се дължат най-често проблемите на автомобилите, за да се стигне до спиране посред път, до какво води зареждането на грешно или некачествено гориво и изобщо защо се стига до подобни инциденти, потърсихме мнението на Михаил Хинков от Vitosha Auto.

Михаил е мениджър следпродажбено обслужване и организатор на работата в сервиза на Infiniti на бул. "Цариградско шосе" 166 в София.

Завършил Техническия университет и специализирал в Германия, Мишо има почти 10 годишен стаж на тази позиция. В началото, преди да се разрасне бизнеса, заедно с още двама души правят всичко по поддръжката на автомобилите. В момента по следпродажбеното обслужване на премиум марката работят общо 27 души, като техниците, които се занимават с електрически и механични ремонти са 9.

В сервиза извършват пълно обслужване на Infiniti и Nissan, включително авторепаратура, каросерийни ремонти, боди шоп. И въпреки фокуса върху собствената марка, сервизът гарантира, че няма да върне и други модели висок клас, които имат нужда от поправка.

Какви са най-честите проблеми, с които идват клиентите при вас?

Не само при нас, а масово най-честите проблеми в България, включително и при новите автомобили - са с гумите и с елементите по окачването. Новите автомобили са в гаранция, така че проблемите се отстраняват не за сметка на клиента, но това не променя факта, че на места буквално караме по лунни кратери. Колкото и здрава да е една кола, тя не е танк, не е бронетранспортьор.

Между другото този проблем не е само в България - в повечето държави от Източна Европа е така. Дори съм чувал, че има марки, няма да споменавам имена, които правят специални елементи по окачването за пазарите на Изток – по усилени, по-здрави. При нашата марка не е така.

Кой е най-тежкият случай със закъсал или аварирал автомобил, който сте имали във вашата практика?

Имахме случай с пътен инцидент в Хърватия, когато клиентът имаше ангажимент и трябваше да стигне навреме. Инцидентът се случи няколко часа преди крайния му срок. Колата не беше в движение, трябваше да му осигурим заместваща кола максимално бързо. Трябва да кажа, че буквално на секундата се справиха колегите и той беше много доволен. Репатрираха му неговия автомобил до съответното представителство в Хърватия, ремонтираха го и го върнаха в България.

Вие също сте шофьор. Лично за вас кой е най-тежкият пътен инцидент, който ви се е случвал на пътя?

На мен, Слава Богу, не ми се е случвало нищо тежко. Един единствен път съм пукал гума и това е. Беше на вилата, а не на магистралата. Смених си сам гумата, стигнах до гумаджийница. За толкова години откакто съм шофьор, не съм имал нито удари, нито ми се е разваляла кола.

Много хора обаче нямат този късмет. Какво бихте ги посъветвали, за да не им се случват проблеми на пътя?

При всички положения, каквато и марка кола да карате - тя старее с времето. И колкото повече старее един продукт, толкова повече нещо не е наред. Затова мога да ги посъветвам да се опитат да карат колкото се може по-нов автомобил – това е първото. Второто е, че поддръжката е много важна. Аз съм виждал автомобили, които се поддържат и се карат внимателно и на определен пробег изглеждат по един начин. Същите автомобили на същия пробег, с немърлива поддръжка, изглеждат по абсолютно друг начин.

За поддръжката е ясно, че маслото, филтри, ремъци, всички консумативи трябва да се подменят, но не чак когато се установи проблем. Ако чуете, че нещо трака или издава подозрителен шум, не казвайте "Хайде, на пролет ще го видя". Поддръжката на автомобила е като грижата за здравето - ако не обърнете внимание на дребен проблем, със сигурност по-късно ще се стигне до усложнения.

Колата трябва да се преглежда от квалифициран техник най-малкото веднъж годишно. Това е задължителното изискване, поне на нашата марка. Или преглед на съответен пробег за другите модели. Говорим за обслужване, при което ще отидете без никакви забележки, просто да направите пълен преглед на колата. Така техникът може да установи нещо, което вие не го усещате и няма как да го усетите.

Не забравяйте, че сте шофьор, а не механик, а и да сте механик, пак може да не усетите какво се случва, докато сте в колата. Някои елементи дефектират, без да се усеща. Тоест редовното обслужване (не по-често отколкото трябва, но поне по предписание на производителя) - ще ви предпази от бъдещи проблеми, които вероятно са започнали, но вие още не ги усещате. Важи за всяка една марка.

Случвало ли ви се е в сервиза да обслужвате автомобили, дефектирали заради нискокачествено гориво?

Най-сериозните проблеми не са от лошо гориво, а когато докарат кола със сбъркано гориво – клиентът е сбъркал на бензиностанцията. Имаме много такива случаи, постоянно - и при жените, и при мъжете. Случи се и миналата седмица.

Това, което мога да ви посъветвам, е да не зареждате сами. Не че човекът, който е на бензиностанцията няма да сбърка... Имахме случай, в който именно служителят беше сгрешил горивото. Клиентът не си е погледнал бележката и след 5 километра колата му спира, горивната система сдава багажа.

В такъв случай следва много скъп ремонт. Отваря се резервоара, промива се цялата система и ако системата не е напълно увредена, има вариант да се оправи. Ако не, се подменя цялата горивна система, а тя е много скъпа, особено при дизелов автомобил. Това не се покрива от производителя, защото е поради грешка на клиента и неправилна употреба.

Но искам да подчертая, че в описания случай съответната верига си пое вината и плати абсолютно всичко на клиента. Така че – очаквано е сериозните бензиностанции да си поемат отговорността. От друга страна там е много малко вероятно нещо такова да се случи. И още: качеството на горивото е много по-добро при утвърдените марки, отколкото в малките бензиностанции. Особено при онези, които имат да пазят международен имидж.

И все пак сипването на некачествено гориво със сигурност води до някакви проблеми?

Качеството на горивото за всички автомобили, но най-вече за новите, е най-важното. Колкото са по-нови автомобилите, толкова по-строги евро-норми за качество и вредни емисии трябва да се съблюдават. В същото време клиентите искат намалени емисии, по-малко разход на гориво и по-голяма мощност – и всичко това инженерите успяват да го постигнат! Но цената е, че техниката става все по-прецизна, а всички екслпоатационни материали, и най-вече горивото - трябва да бъдат на съответните нива.

Имаме наблюдения какво се случва след време от лошо гориво. Освен ако горивото на е наистина ужасно и веднага да се усети, то в повечето случаи проблемите стават с времето: запушване на помпи, затлачване на резервоара. Все пак системите не са чак толкова нежни, има филтри и ако нещо е замърсено с механични боклуци – те няма как да стигнат до системата. Затова и лошото гориво няма да се усети веднага, освен че клиентът ще забележи, че колата му харчи малко повече и не върви толкова добре.

В такива случаи, когато съм питал клиента  откъде зарежда и той казва: "Където ми свърши горивото, нямам любима бензиностанция, случвало ми се е да зареждам и на малки бензиностанции..."

Когато се зарежда продължително от бензиностанция, която е некоректна и зарежда лошо гориво, след време неминуемо колата ще доведе до проблем, ще влоши работата на двигателя.

Но поне ние не сме имали случай клиент да дойде със съвсем блокиран автомобил, заради лошо гориво. Чувал съм за такива случаи, когато шофьори са закъсвали заради наистина ужасни горива, но нашите клиенти не отиват на някоя незнайна бензиностанция, защото горивото е с 10 стотинки по-евтино. Това не им е в статуса.

Новините

Най-четените