Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Човек, който не се предава

Калин Бенчев и навигаторът му Алекс Спиров положиха сериозни усилия, за да стартират в рали "България", но това се оказа само трудното начало...
Снимки: LAP.bg, Apix.bg
Многострадалният румънски Subaru Impreza, пристигнал по спешност за рали "България"
Автомобилът поднесе поредица неприятни изненади на екипа
Бенчев и Спиров станаха първите шампиони в рали спринта у нас
А Калин има и две титли в пистовия ни шампионат
Развитието на колата на Бенчев в посока група Е започна още миналата година
Бенчев и Спиров в началото на миналия сезон

Webcafe.bg и Shell стартират съвместната поредицата „Бензин в кръвта".

В нея ще ви представим интересни българи, чиято работа или хоби е свързана с пътя по един или друг начин. Разбира се, тук място ще намерят и интересни пътеписи описващи пленителни места от страната, които можем да посетим само с едно или две зареждания на колата

Калин Бенчев е сред тези български автомобилни пилоти, които имат тежката задача да заместят най-успешните свои предшественици, както по отсечките, така и в сърцата на феновете. Тодор Славов, Димитър Илиев, Крум Дончев, Ясен Попов и Петър Гьошев доминираха в последните почти 20 години и краят на кариерите им остави сериозна празнина в спорта.

Бенчев обаче не обича да се възприема само като автомобилен състезател и веднага прави уточнението, че в оглед на нивото на спорта у нас, „всички ние се състезаваме, за да се забавляваме, но някои не искат да си го признаят".

През уикенда участва в рали „България", където не успя да стигне до финала, но феновете го посрещаха по отсечките с аплодисменти, защото оцениха волята му да кара в това състезание.

Калин е малко над 30 години, със смях заявява, че отговаря на „101 процента" на изискванията за участие конкурса за млади бизнес лидери Next Generation, има собствен бизнес, свързан с автомобилите и любимата му марка Subaru, както и интересни идеи за развитието на любимия му спорт у нас.

Не обича да говори много за себе си, често споделя, че е горд, че е съотборник на многократния шампион на писта и рали Румен Дунев, а въпреки умората от току-що изминалото състезание казва, че е научил „много неща, но по трудния начин".

Състезава се от няколко години, има две титли в пистовия ни шампионат, а пред 2014 спечели и първата си титла в рали спринта.

Да започнем със случките от последната седмица, тъй като те се оказаха сериозни изпитание за Калин, навигатора му Александър Спиров и механиците им. Като всичко започва от един нов и високотехнологичен състезателен автомобил, който все още се бави...

И оттук стартира лудешката надпревара с времето и късмета. Калин и екипът му подготвят от няколко месеца насам нов състезателен автомобил, който трябваше да дебютира на рали „България". Колата е по правилата на новата група Е, което най-общо означава прототип. Без ограничения на мощността и задвижването, стига да отговаря на изискванията за безопасност и минимално тегло.

„Сглобяваме новата кола от нулата, използваме купето от миналата година и всичко друго е ново - двигател, скорости, електроника и т.н - разпалено обяснява Калин, за когото този автомобил не е просто символ на участието му българския спорт. - В началото на годината убедихме Българската федерация по автомобилен спорт за учреди група Е за такива автомобили, вече ги има в планинските и пистовите надпревари, става въпрос за зрелищни, мощни и не много скъпи коли. Стартовите списъци се скъсяват, силните коли и силните пилоти в ралита изчезват, ние можем да предложим това, за да помогнем на организаторите."

Всичко звучи страхотно, но новата кола на Калин не е готова навреме за рали „България". Състезанието стартира в петък вечер пред Катедралния храм „Свети Успение Богородично" във Варна, а малко преди полунощ в сряда Калин научава по телефона, че автомобилът е дефектирал на първия тест след сглобяването му.

„В сряда през нощта - проблем с интерфейса на софтуеъра на скоростната кутия - Бенчев натъртва на всяка дума. - Няма как за една нощ да се пренапише тази програма или да се купи нова. Това означаваше, че трябва да се откажем от рали „България". Обадиха ми се колегите от Румъния, където довършваха колата и казаха, че няма да се справят.

„Бяхме хвърлили месеци усилия, много работа, много пари, рали „България" е най-важното ни състезание за годината, не можехме просто да спрем. Смятам, че имаме ангажимент към феновете, към федерацията, която ни помогна за новата група, към директора на ралито Слави Славов, към паметта на Тодор Славов. Нямаше вариант да се откажем."

Калин и Алекс решават, че ще карат на всяка цена в най-голямото ни рали и румънските им колеги им предлагат кола под наем - пак Subaru Impreza, но подготвена за макадам, участвала наскоро в местно състезание. Калин се съгласява и напрежението започва да се покачва - колата се бави на границата в Русе, после закъснява за техническия преглед, оказва се, че не е „съвсем довършена", както казва пилотът, но двамата с навигатора се появиха на естакадата в петък.

„След като минахме прегледа, отидохме в един сервиз във Варна, който е на наши приятели, а ние го превзехме, за да довършим колата - обяснява Калин. - Оправихме някои неща, леко пуснахме нова програма на мотора и леко увеличихме мощността му - от 240 на 260 конски сили."

След официалния старт идва време за тест, на който дефектира скоростната кутия. След него за механиците започва поредната безсънна нощ, а Калин и Алекс са изпратени да поспят малко преди началото на скоростните отсечки.

На следващия ден уж всичко е наред, двамата поемат към първия етап и по пътя остават без втора предавка, но успяват да стартират, а след 1 километър се къса маркуча на турбото, малко по-късно моторът „изплюва" едната свещ, а техническите проблеми започват да се случват на всеки няколко минути.

„Дори на няколко пъти блокира жилото на газта, на около 3500 об/мин, само трябваше да въртя волана и да се чудя как ще минем през бавните завои - казва с уморена усмивка Калин. - Имах надежда, че ако сменим скоростната кутия, тъй като имахме резервна, макар и нормална, ще можем да останем в състезанието. А колата ни направо се разпадаше - в един момент се появи невероятен шум от полуоските, после се повреди едно каре. Постоянно нещо се чупеше. Скоростта ни падна драстично - на бързите места в един от етапите минаваме с тренировъчната кола с над 200 км/ч, а сега едва стигнахме 80 км/ч. Една от отсечките е само на изкачване, едва се качихме до финала."

Отгоре на всичко при прибирането към сервизната зона във Варна колата на Калин спира да пали и се налага Алекс да бута всеки път, когато пилотът загаси мотора. И тъй като по правилник никой друг няма право да им помага, Алекс напъва мускули, а Калин се опитва да стартира мотора на първа предавка и странни подскоци на колата.

В края на първия ден на рали „България" обаче двамата са наясно, че не могат да се преборят с всички технически проблеми, които ги затрупват.

Твърде много неща се повредиха, а в събота осъзнах, че вече нямам право да искам от механиците да продължат да работят без сън и почивка, единият от тях имаше рожден ден, това ли трябваше да му е подаръкът - разказва Калин. - Имахме огромно желание да се представим добре тук, но явно не ни е било писано. Затова в събота вечерта паркирахме пред бокса това, което беше останало от румънската кола и решихме, че ще си починем. Понякога не можеш да се пребориш със съдбата."

Бенчев и Спиров губеха минути в хода на осемте скоростни отсечки, които екипажите караха в събота. Но сред тези минути има едни загубени 20 секунди, дошли като наказание. Точно на тях обаче Калин се радва.

„В началото на състезанието двама мои колеги - Боун Безус и Дилян Станков се бореха за първото място при автомобилите с един двигателен мост, застигаха ни във всеки етап заради проблемите ни - припомня си пилотът. - Преди третата отсечка умишлено закъсняхме на старта, за да могат те да стартират пред нас, а ние получихме 20 секунди наказание за 2 минути закъснение, както и спокойствието, че няма опасност да провалим състезанието на някои от тях. Все пак, не трябва да пречим на другите с нашите проблеми."

След края на рали „България" Калин надмогва умората, но допълва, че най-важното тепърва предстои - дебютът на новия му състезателен автомобил. Защо обаче той е толкова важен?

„Първо, този проект спомага за насочването на спорта ни в нова посока - с него поставяме началото на създаването на сравнително достъпни и зрелищни състезателни автомобили. 2016 е тестова година за нас - на състезателния ни автомобил ще тестваме мотора, окачването, трансмисията и т.н, в реални състезателни условия, ще оправяме грешките и проблемите и в края на годината трябва да сме готови - Калин направо изстрелва думите. - Да сме готови да прехвърлим всичко това на новото шаси - тръбна конструкция - отлично решение за състезателен автомобил. Много леко и много здраво, допълнено с компонентите, които ще тестваме този сезон. На практика, ще произвеждаме собствени автомобили - това е следващият етап на проекта ни.

„Клиентите ще могат да поръчват шасито с различни по мощност мотори, електроника и т.н, както и да си избират с какво купе да е новата им състезателна кола. Трябва да сме готови с първата кола за моторспорт шоуто в Бирмингам в началото на януари. Затова и закъснението за рали „България" на новата ни кола се оказа толкова важен проблем."

Но за да потегли проектът на пълна скорост, новата кола трябва да пристигне при Калин и Алекс готова за старт, като двамата се надяват това да стане за рали спринт „Казанлък" през юни - все пак, това е „тяхната дисциплина" и там ще имат повече късмет.

„Трябват ни състезателни километри с новия автомобил, за да проверим как работи той и отделните компоненти - уточнява Калин Бенчев. - Не караме за купи и медали, а за да трупаме опит и да развиваме проекта, с който сме се захванали. А и да се забавляваме, стига колата ни да не се разпада в движение, както стана този уикенд с румънския автомобил. Но това е вече зад нас."

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените