Нова методика за оценка на образователните институции предложи Министерството на образованието. В нея се казва, че образователният напредък на учениците през различните етапи на обучението им ще бъде основният критерии за училищата.
Системата беше представена пред социални партньори. Тя е заимствана от математически модел, предложен от екип на Световната банка и адаптиран към българските условия от учени към Софийския университет "Свети Климент Охридски".
Съгласно методиката, училищата ще бъдат разпределени на няколко групи в зависимост от населеното си място, преобладаващия език, на който говорят семействата на учениците, социалния и трудов статус на родителите.
За оценяване на ефективността на образователния процес ще се оценяват резултатите от матурите на едни и същи ученици от различен етап на образование. Например изпитите на деца от 7 клас ще се сравняват с резултатите на същите деца, но от изпитите им след 4 клас.
Така ще се определи средният напредък на учениците във всяко училище. Ще се даде възможност и за анализ на добрите и лошите практики в съответната институция.
Към общата оценка за качеството във всяко училище ще бъдат добавени и броят на завършили ученици, както и процентът от тях, които са намерили работа по изучаваната професия.
Предстои новата методика да се предложи на обществено обсъждане.